Středočeský kraj chce spravedlivý systém spolufinancování dopravní obslužnosti
Petr Borecký, radní pro veřejnou mobilitu Středočeského kraje a náměstek ředitele IDSK Andrej Hoffman představili nové standardy financování ve Středočeském kraji. Foto Stč kraj

Na zajištění veřejné dopravy ve středních Čechách šly v roce 2020 z veřejných peněz čtyři miliardy korun, obce se podílely necelými 6 procenty a většina šla do PID.
Reklama
Na zajištění veřejné dopravy ve středních Čechách šly v roce 2020 z veřejných peněz čtyři miliardy korun, obce se podílely necelými 6 procenty a většina šla do PID.
Zavést pořádek do financování dopravní obslužnosti kraje chce co nejdříve Středočeský kraj. „Nově navržené standardy nastaví spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách pro obce, města i kraj. Do této doby nebyla výše příspěvků ze strany obcí a měst sjednocená. Některé přispívaly více, jiné méně, několik set obcí dokonce vůbec. Systém nebyl spravedlivý ani transparentní, vlastně to ani nebyl systém,“ říká radní pro veřejnou dopravu a zároveň předkladatel a garant nově zpracovaných standardů Petr Borecký.

Obcím byl koncept představen již minulý týden, ve středu 16.6, pak byly nové standardy představeny novinářům. Prezentace se ujali Petr Borecký, radní pro veřejnou mobilitu (STAN) a náměstek ředitele IDSK Andrej Hoffman.

Na zajištění regionální dopravní obslužnosti měst a obcí ve středních Čechách v loňském roce vynaloženo z veřejných peněz 4 miliardy korun, z toho kraj se na  financování podílel zcela zásadně, a to 3,2 miliardami korun. Z toho 1,5 miliardy bylo na autobusovou dopravu a 1,7 miliardy na železniční dopravu, půl miliardy na železniční dopravu přispěl krajům na základě dlouhodobých smluv stát.

Obce se na celkovém financování dopravní obslužnosti podílely necelými 6 procenty, přičemž z jejich příspěvků bylo více než 200 milionů korun hrazeno na Pražskou integrovanou dopravu a zhruba 50 milionů korun šlo na dosud neintegrované linky.

Takto financovaná doprava nezaručuje udržitelnost systému a je třeba nastavit jednotný klíč pro výpočet spravedlivého příspěvku obcí do systému. „Obce v oblastech přilehlých k hlavnímu městu Praze financují její významnou část, naopak obce v oblastech blíže k vnějším hranicím kraje participují na financování málo či vůbec. Proto je naším cílem nastavit a sjednotit podmínky objednávky i financování autobusové a železniční dopravní obslužnosti tak, aby výše finančního příspěvku odrážela její kvalitu,“ zdůraznil Petr Borecký.

Zohledněn musí být počet obyvatel obcí, které jsou linkami obsluhovány, význam linky na obslužnosti lokality a četnost nabízeného spojení. Nově bude nastaven také poměr spolufinancování rozšířené (nadstandardní) dopravní obslužnosti ze strany kraje, který má jednoznačný zájem touto cestou podporovat nadstandardní dopravní obslužnost měst a obcí. Obce se budou nově podílet i na financování železniční dopravy, na kterou doposud nepřispívaly vůbec. Dojde tím sice k redistribuci příspěvků mezi obcemi, ale celkový poměr financování zůstane zachován. S novým nastavením u jednotlivých obcí se všichni mohou seznámit na www.sdo2022.cz.  

Sjednocení objednávky a financování dopravní obslužnosti včetně nového uzavření smluv s obcemi (uzavřeny budou mezi krajem zastoupeným IDSK a danou obcí) umožní posléze i provedení snazších nabídkových řízení na zajištění obslužnosti autobusovou dopravou v letech 2021-2024, a to pouze jedním nebo dvěma zadavateli - IDSK a ROPID pro linky společné s hlavním městem Prahou. Nové smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti by chtěl kraj s obcemi uzavřít do konce letošního roku.


Středočeský kraj chce spravedlivý systém spolufinancování dopravní obslužnosti
Nově nastavené financování je k dispozici se speciálních stránkách www.sdo2022.cz.