Solaris si zajistil u Ballard 1 000 motorů s vodíkovými palivovými články
RVK v Kolíně nad Rýnem objednala u Solaris dalších 20 autobusů s palivovými články. Flotila Regionalverkehr Köln GmbH bude čítat 84 autobusů Solaris Urbino hydrogen, včetně kloubových. Foto RVK

Ballard Power Systems a Solaris Bus & Coach uzavřely smlouvu o dodávkách 1 000 motorů s vodíkovými palivovými články pro autobusy určenými na evropský trh. Jedná se o největší objednávku motorů s palivovými články v historii Ballard a představuje významný krok vpřed ve více než desetileté spolupráci se Solaris.

Reklama

Ballard Power Systems a Solaris Bus & Coach uzavřely smlouvu o dodávkách 1 000 motorů s vodíkovými palivovými články pro autobusy určenými na evropský trh. Jedná se o největší objednávku motorů s palivovými články v historii Ballard a představuje významný krok vpřed ve více než desetileté spolupráci se Solaris.

Nová smlouva konsoliduje stávající objednávky na přibližně 300 motorů s palivovými články, přidává k nim poprodejní služby a prodlouženou záruku, a závazek na dodání dalších přibližně 700 motorů s palivovými články a související služby. Dodávky budou zahájeny letos a budou probíhat do konce roku 2027. Přibližně 80 procent bude FCmove®-HD 70 kW pro 12metrové a 20 procent FCmove®-HD+ 100 kW pro 18metrové autobusy Solaris Urbino hydrogen.

Solaris je nesporným lídrem evropského trhu s vodíkovými autobusy a má největší zkušenosti s výrobou a dodávkou tohoto typu vozidel. Podíl společnosti na trhu v roce 2023 dosáhl v segmentu vodíku 44,5 %. Celkem 180 Solaris Urbino hydrogen již jezdí v 10 evropských zemích ve 24 městech. Postupně jsou zákazníkům dodávána další vozidla, pro roky 2024-2026 má Solaris  portfolio zakázek na více než 500 vozidel. Přechod na městské autobusy s nulovými emisemi, podporovaný politickými rozhodnutími a nařízeními pro dekarbonizaci vozového parku, v posledních letech zrychlil,  k vodíku se přiklání stále více měst. V roce 2023 byly jejich prodeje v Evropě více než dvojnásobné.

„Tato přelomová dohoda zahajuje další fázi partnerství mezi Ballard a Solaris s cílem urychlit přijetí autobusů s palivovými články v Evropě, s využitím osvědčených produktů, protože energetická transformace nabírá na síle," řekl Randy MacEwen, prezident a generální ředitel společnosti Ballard, která je největším výrobcem palivových článků na světě.

"Jsme nadšeni, že můžeme pokračovat v naší práci s Ballard a v našem rozvoji na rychle rostoucím evropském trhu autobusů s vodíkovými palivovými články, protože vozidla s palivovými články se stávají stále významnějším podílem našeho výrobního mixu. Solaris se stal lídrem v nasazování vodíkové technologie ve veřejné dopravě a zkušeným partnerem pro evropské dopravce. K dnešnímu dni jsme dodali téměř 200 autobusů na vodíkový pohon a dalších více než 500 kusů máme v knize objednávek na příští dva roky,“ řekl Javier Iriarte, generální ředitel Solaris.

Ballard Power Systems připravuje výstavbu nové Rockwall Gigafactory na novou generaci palivových článků a motorů v Texasu, na kterou získala celkovou finanční podporu 94 milionů dolarů z různých zdrojů v USA. Výroba by měla začít v roce 2027.

Tržby Ballard v roce 2023 činily 102,4 milionu USD, o 25 % více ve srovnání s předchozím rokem, přičemž celkový počet megawattů (MW) a počet dodaných modulů vzrostly o 17 % a 37 % resp. na 74 MW a 540 modulů. "Zvýšili jsme podíl tržeb za rok 2023 a vyřízených objednávke produktů na 72 % a 84 %,“ uvedl Randy MacEwen, prezident a generální ředitel. „Zvýšili jsme naši diverzifikaci napříč našimi vertikálami, geografickými regiony a zákaznickou základnou. Spustili jsme projekt nové generace bipolárních desek, abychom umožnili další snižování nákladů na produkty a škálování výroby a také prokázali vyspělost naší technologie s vynikající spolehlivostí v provozu.“