Se zvýšenými náklady na dopravní obslužnost stát nepomůže
Na výzvu krajů o navýšení prostředků na financování dopravní obslužnosti směrovanou na ministerstva dopravy a financí zatím zatím přišla odmítavá odpověď. Ilustrační foto nových autobusů jednoho z autobusových dopravců v Pardubickém kraji - Umbrella Coach & Buses. ©AutoBus.cz

Kraje požádaly resorty dopravy a financí o pomoc s pokrytím zvýšených nákladů na veřejnou dopravu z důvodů vysokých cen pohonných hmot a energií. Zatím neúspěšně.
Reklama
Kraje požádaly resorty dopravy a financí o pomoc s pokrytím zvýšených nákladů na veřejnou dopravu z důvodů vysokých cen pohonných hmot a energií. Zatím neúspěšně.
Růst cen energií a pohonných hmot přináší celou řadu problémů. Kraje včetně Pardubického očekávají růst nákladů na veřejnou dopravu v letošním a příštím roce o 10 procent. Proto na základě platných ustanovení požádal resorty dopravy a financí o pomoc s pokrytím nákladů. Podle Pardubického kraje stát ale v tuto chvíli pomoc pro krajské samosprávy nechystá.

Jen odhad nákladů na železniční dopravu v Pardubickém kraji pro letošní rok činí 633 milionů korun. Stát se na této částce podílí téměř 164 miliony. Procentuálně vyjádřeno je to 25,86 procent. Už nyní je jasné, že tento předběžný odhad nebude správný a náklady budou vyšší. „Ceny pohonných hmot a dalších energií samozřejmě činí velkou část nákladů. Na základě odhadů požádaly kraje prostřednictvím Asociace krajů ČR o navýšení státní dotace. Tato žádost byla bohužel zamítnuta a kraj bude muset hledat prostředky ve vlastním rozpočtu,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.

Kraje o navýšení prostředků žádaly na základě současného stavu a předpokládaného vývoje na trhu s pohonnými hmotami na základě ustanovení § 24 zák. č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících, kdy je již dnes zřejmé, že na základě nepředvídatelných mimořádných okolností dojde v letošním i příštím roce k nárůstu nákladů dopravců o více než deset procent a z těchto důvodů reálně hrozí snížení rozsahu dopravní obslužnosti podle uzavřených smluv o veřejných službách v přepravě cestujících. „Toto zatím není na pořadu dne a doufám, že k tomu nedojde. Avšak budeme muset hledat zdroje pro dofinancování veřejné dopravy. Jednání o dalším postupu má komise Asociace krajů České republiky na programu hned na svém zářijovém jednání,“ dodal Kortyš.