pouze železniční a linkové autobusové dopravy.
pouze železniční a linkové autobusové dopravy.
Otázka kompenzace státem nařízených slev je pro zástupce všech dopravních podniků a tedy pro SDP ČR již evergreenem. Nyní ale dostává nerovný přístup státu k různým typům provozovatelů veřejné dopravy ještě bizarnější podobu.

Stát nařizuje prostřednictvím cenového věstníku provozovatelům veřejné dopravy slevy pro některé skupiny zákazníků (děti, studenty, ZTP). Zároveň poskytuje dotace na přepravované žáky, studenty apod. (na základě stejného cenového věstníku) v železniční a linkové autobusové dopravě. Dotace ovšem nepřiznává provozovatelům městské veřejné dopravy.

MF Dnes ve svém vydání ze dne 3. října tohoto roku upozorňuje na únik miliónů ze státní kasy v souvislosti s konkurenčním bojem dopravců na železnici. Tito dopravci mají kromě standardního ceníku, který platí pro stát, i tzv. „akční ceny“, které jsou ovšem platné již rok. V součtu tedy dopravce zinkasuje za studenta či cestujícího ZTP díky státu více než je běžná cena pro „plnocenného“ cestujícího.

Dopravní podniky bojují se snižováním úhrady prokazatelné ztráty a milióny, které jim unikají na možné kompenzaci za státem nařízené slevy, by pro ně byly velmi citelnou finanční injekcí, která by umožnila například obnovu vozových parků nebo jiné zvýšení kvality jejich služeb. Střední a větší dopravní podniky to stojí desítky až stovky milionů korun ročně (např. DP Ostrava 90 mil. Kč, DP Plzeň 80 mil. Kč).

SDP ČR jako profesní sdružení má za to, že podmínky pro poskytovatele veřejné dopravy v závazku veřejné služby by měly být rovnocenné a o tuto rovnost bude usilovat.

TZ SDP ČR