Scania uvádí zcela novou řadu autobusů Fencer
V Česku bude premiéra Scania Fencer na veletrhu Czechbus v listopadu 2022. Foto Scania

Nabídka městských a meziměstských autobusů Scania se ve spolupráci s čínským Higer rozšiřuje o úsporný model Fencer na naftu, HVO, CNG a bioplyn. V Česku bude k vyzkoušení v příměstské LE verzi f1.
Nabídka městských a meziměstských autobusů Scania se ve spolupráci s čínským Higer rozšiřuje o úsporný model Fencer na naftu, HVO, CNG a bioplyn. V Česku bude k vyzkoušení v příměstské LE verzi f1.
Autobus je stejně jako nedávno představená nejnovější generace zavedených modelů Citywide a Interlink postavený na zcela nové platformě. Díky výrobní spolupráci se společnosti Higer má nabídnout vysokou kvalitu danou nejen špičkovým šasi a úspornými motory Scania za atraktivní cenu. V Česku je k dispozici již nyní: v městské a příměstské verzi f1 a meziměstské f6. Oficiální česká výstavní premiéra nového modelu proběhne na letošním veletrhu Czechbus. Model f1 mohou dopravci, kteří projeví zájem, otestovat. Scania o novém typu autobusu informuje v tiskové zprávě.

Scania Fencer je moderní a atraktivní řadou autobusů. Stejně jako u autokarů řady Touring je její podoba výsledkem několikaleté spolupráce mezi inženýry společností Scania a Higer,“ vysvětluje Lukáš Martinů, manažer prodeje autobusů Scania (CZ & SK). „Na trh uvádíme úsporné, cenově zajímavé vozidlo, které lze na míru přizpůsobit požadavkům českých provozovatelů autobusové dopravy.“ Modulární konstrukce autobusu přitom pomáhá zkrátit dodací lhůty a nabízí snadnou opravitelnost díky záměnným dílům.

Jednoduchý design vozu je inspirován moderními velkoměsty. Provedení pomáhá snadnému nástupu a použití nezávislého zavěšení předních kol (u autobusů s šířkou 2,55 metru) umožnilo rozšířit i uličku pro cestující na 900 mm pro snadnější pohyb v interiéru. Ten je navržený tak, aby nepůsobil dobře jen jako nový, ale i během celé životnosti autobusu. Je řešen tak, aby se snadno čistil a uklízel.

Vylepšení doznal i prostor pro řidiče. Sedadlo nabízí plynule nastavitelný sklon, upravit lze i polohu přístrojového panelu a flexibilně se dají rovněž rozmístit všechny potřebné ovladače. Změny na podvozku řidičům přinášejí rovněž lepší ovladatelnost, snadné manévrování zajistí také zmenšený poloměr otáčení. Atmosféře na palubě napomůže i lepší utlumení hluku a vibrací a také klimatizace.

Fencer je postavený na nové podvozkové platformě, která byla od začátku navržena s ohledem na budoucnost. Důraz tedy klade na vysokou provozuschopnost a spotřebu paliva, která je v porovnání s předchozími modely až o 21 % nižší. „Snížení spotřeby je dáno především vyšší účinností motorů a převodovek, snížením hmotnosti a přidáním systému stop-start,“ vysvětluje Martinů.

V nabídce bude celá řada pohonných ústrojí. Z počátku bude Fencer dostupný s vyzkoušenými a výborně hodnocenými sedmi- a devítilitrovými naftovými motory. Stejně jako všechny dieselové motory Scania mohou i tyto pracovat na bionaftu nebo čisté HVO, tedy hydrogenovaný rostlinný olej, který umožňuje ušetřit až 90 % emisí CO2. Již nyní je Fencer také k mání rovněž s motory na stlačený zemní plyn (CNG) nebo bioplyn (CBG). Do budoucna portfolio rozšíří rovněž hybridní a čistě elektrická pohonná ústrojí.

Nízké spotřebě napomáhá také výrazně snížená hmotnost. Samotný podvozek je lehčí o dvě procenta, tedy o více než 100 kilogramů. Úspory přitom nikterak neovlivňují robustnost celého řešení. Naopak přední náprava byla zesílena, takže je možné ji zatížit až 8,2 tunami. „To umožňuje zvýšit obsaditelnost autobusu a optimalizuje rozložení hmotnosti, což je významné pro plynové a budoucí elektrifikované verze,“ uvádí Lukáš Martinů. Velkou roli na snížení hmotnosti má i použití odlehčené kompozitní karoserie, která je až o 500 kilogramů lehčí.

Snížená hmotnost nemá vliv na bezpečnost. Scania Fencer je navíc osazen celou řadou asistenčních systémů, které mohou nehodám zcela zabránit. V nabídce nechybí varování před srážkou se zranitelnými účastníky dopravy (chodci, cyklisty), hlídání slepého úhlu, adaptivní tempomat, sledování bdělosti řidiče nebo pokročilé nouzové brzdění.

Scania Fencer je aktuálně k dispozici ve verzi f1, která je typickým částečně nízkopodlažním příměstským autobusem se sníženým nástupem (low entry), a ve verzi f6, což je meziměstské vozidlo s vyšší podlahou (low decker). V nabídce jsou dvounápravové verze s délkou od 10,8 do 13,2 metru. V budoucnu je doplní třínápravové varianty s délkou od třinácti do patnácti metrů a rovněž 18metrové třínápravové kloubové autobusy.

Scania i v případě modelu Fencer nabízí doplňkové služby, jako různé servisních kontrakty, školení nebo aplikaci Scania Zone pro správu flotily. S její pomocí lze v předdefinovaných částech měst snížit maximální rychlost autobusu pro zvýšení bezpečnosti a další redukci spotřeby.

Na autobusy řady Scania Fencer je standardně poskytovaná záruka na 24 měsíců nebo 150 000 kilometrů.

Městský model Fencer pro Britské ostrovy představily Scania a Higer vloni v květnu.

Scania uvádí zcela novou řadu autobusů Fencer
Scania uvádí zcela novou řadu autobusů Fencer
Scania uvádí zcela novou řadu autobusů Fencer
Scania uvádí zcela novou řadu autobusů Fencer
Scania uvádí zcela novou řadu autobusů Fencer
Dopravci si budou moci otestovat Fencer v příměstské LE verzi f1. Foto Scania