Scania slaví 30 let svého zastoupení v České republice
Scania Czech Republic dodala Student Agency 140 ks autokarů Scania s nástavbami Beulas a Irizar. Foto Busportal.cz

V Česku za tři desetiletí prodala přes 24 000 vozidel, z toho více než 600 autobusů. Největším zákazníkem pro dálkové autokary je Student Agency. Scania i6S Eficient jezdí u Arrivy nebo Autokarem.cz, více než 70 příměstských Citywide LE v Ústeckém kraji a double deckery v Ostravě. 

V Česku za tři desetiletí prodala přes 24 000 vozidel, z toho více než 600 autobusů. Největším zákazníkem pro dálkové autokary je Student Agency. Scania i6S Eficient jezdí u Arrivy nebo Autokarem.cz, více než 70 příměstských Citywide LE v Ústeckém kraji a double deckery v Ostravě. 

Před třiceti lety byla do obchodního rejstříku zapsána společnost Scania Czech Republic s.r.o. jako dceřiná firma a oficiální zastoupení švédského výrobce těžkých nákladních vozidel, autobusových podvozků a průmyslových motorů. Zatímco v roce 1994 a 1995 registrovala nejvýše desítky kusů nákladních vozidel, za první čtyři měsíce roku 2024 je s 520 kusy dvojkou v segmentu těžkých nákladních vozidel N3.

Scania Czech Republic s.r.o. v roce 1994 navazovala na působení nezávislého importéra společnosti STM, která Scanie do Česka dovážela od roku 1992. Ještě před tím si první zákazníci  vyzvedávali vozidla přímo v centrále v Södertälje u Stockholmu. Začátky byly skromné: firma měla 21 zaměstnanců a vlastnila jediný servis v pražských Stodůlkách, který obsluhoval celou republiku. Až později přibyly další nezávislé autorizované i ty přímo vlastněné společností Scania, která je dnes součástí skupiny Traton začleněné do koncernu VW Group.

Od roku 1994 do konce roku 2023 záznamy společnosti evidují přes 24 000 prodaných vozidel. Mezi první zákazníky pro nákladní vozidla patřily společnosti Miroslav Mikel – Autodoprava, ARKE-Jiří Rambousek s.r.o. nebo ČSAD Kroměříž a.s. Největším je dnes firma HOPI Holding a.s., která jen v Česku odebrala na 900 vozidel Scania. Od ledna do dubna 2024 se Scania stala dvojkou na českém trhu v segmentu N3 s 520 registrovanými vozidly.

„Jako prémiový výrobce nákladních automobilů jsme se vždy mohli spolehnout na skvělý produkt. Za 30 let jsme prodávali čtyři generace nákladních vozidel, která získala pětkrát titul International Truck of the Year, kromě toho jsou naše vozidla také devítinásobnými nositeli ocenění Green Truck pro nejefektivnější vozidlo pro dálkovou dopravu,” připomíná Viktor Šafář, ředitel dealerství Čechy, který ve Scanii působí již od roku 1994 a do firmy přešel ze zmíněné společnosti STM.

Firma slaví úspěchy rovněž u hasičů, v armádních výběrových řízeních a také mezi automobily pro svoz komunálního odpadu a speciály údržby silnic. Mimo těžká nákladní vozidla firma nabízí průmyslové motory vhodné do stavební mechanizace, jako jsou nejrůznější nakladače, a také autobusy.

"Od roku 2000 jsme prodali v Česku více než 600 autobusů. Naším největším odběratelem je společnost Student Agency (RegioJet), které jsme historicky dodali 140 ks vozidel Scania s nástavbami Beulas a Irizar. Z městských a příměstských autobusů šlo o 71 autobusů Scania Citywide LE pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Naše autobusy jezdí i na Kladně, v Břeclavi a dalších místech. Ze zajímavých vozidel stojí za zmínku určitě dva double deckery Scania UNVI Urbis na CNG pro Dopravní podnik Ostrava z roku 2020. Vloni jsme předali první exempláře nového autobusu Scania Irizar i6S Efficient s kamerami místo zrcátek společnosti Arriva, další pak například společnosti Autokarem.cz (byl vystaven vloni na veletrhu Czechbus). Naším významným zákazníkem je i Ministerstvo obrany, které například vloni přebralo čtyři kusy Scania Touring HD," uvedl Martin Přibyl, PR & PA Manager Scania CER (Czech Republic, Hungary, Slovakia).

Třicet let znamená pochopitelně i výraznou proměnu našich produktů. Zatímco v roce 1994 bylo všechno v kabině analogové, dnes máme plně digitální přístrojovou desku a služby konektivity, jako je oblíbený portál MyScania, který umožňuje na dálku sledovat stav vozového parku a výkony řidičů,” říká výkonný ředitel Scania Czech Republic s.r.o. Zdeněk Petrás.

Došlo rovněž k odklonu od manuálních převodovek k automatickým a místo klasické nafty se čím dál více začínají prosazovat alternativní paliva. Všechny motory Scania tak dnes mohou spalovat HVO, tedy bionaftu druhé generace, která při analýze od zdroje ke kolům umožňuje snížení emisí CO2 až o 90 procent. V nabídce jsou rovněž plynová a elektrická vozidla, která budou hrát čím dál tím větší roli. V roce 2030 má Scania za cíl globálně prodávat 50 % vozidel na elektřinu, v Česku letos předá první exempláře do užívání zákazníkům.

Od roku 1994 postupně rostla servisní síť. První servis v pražských Stodůlkách v roce 1997 nahradila nová centrála v Chrášťanech. Postupně přibývaly další servisy, nezávislé i ty, které patří přímo Scanii. Dnes v Česku funguje 18 servisů, pokrývají území od Chebu v západním cípu Česka až po Třanovice v tom nejvýchodnějším. Kromě Scanie je provozují společnosti Scanwest v západních Čechách a ProScan v Pardubickém a Královehradeckém kraji.

Novinkou jsou služby spojené s dobíjením elektrických vozidel. Scania je schopná zajistit návrh, instalaci i provoz dobíjecí infrastruktury v zákazníkově depu. Unikátní nabídkou bude rovněž dobíjecí systém Charging Access, který umožní přístup k veřejným stanicím vhodným k dobíjení elektrických vozidel. V Česku se objeví v příštích letech.

Přes všechny  změny a rozšíření naší nabídky mohu říci, že i po třiceti letech zůstala celá řada věcí stejná. Naše značka nadále zaměstnává lidi, kteří pro ni žijí, máme kolem sebe věrné zákazníky, řidiče a fanoušky, kteří na ni nedají dopustit. Jsem přesvědčený o tom, že to samé bude moci říct i můj nástupce za dalších třicet let,” uzavírá Zdeněk Petrás.