S FlixBusem pět let křížem krážem Českem
Linka FlixBus spojovala česká města Plzeň, Prahu, Brno a Olomouc s ukrajinskou Oděsou ležící na pobřeží Černého moře. V současné situaci se dopravce soustředí na evakuaci válečných uprchlíků z Ukrajiny. Foto FlixBus

Dálkové zelené autobusy se objevily na našich silnicích už v roce 2014, mezi českými městy svezly první cestující v srpnu 2017. Po covidu má FlixBus nové plány. První novou linku spustí už v dubnu, zaměří se také na ekologičtější autobusy.
Dálkové zelené autobusy se objevily na našich silnicích už v roce 2014, mezi českými městy svezly první cestující v srpnu 2017. Po covidu má FlixBus nové plány. První novou linku spustí už v dubnu, zaměří se také na ekologičtější autobusy.
FlixBus letos oslavil 9. narozeniny. Vznikl na základě liberalizace trhu dálkové dopravy v Německu spojením firem FlixBus a Mein FernBus v únoru 2013. První mezinárodní spoj FlixBusu přijel do Prahy a Plzně již v roce 2014. Se svým českým partnerem, společností Umbrella Coach&Bus, posílal FlixBus na přeshraniční linky ve směru do Německa zpočátku 8 autobusů. Postupně díky spojení do Amsterdamu, švédského Malmö a ski linkám do lyžařských oblastí v Rakousku bylo už potřeba přes dvacet autobusů.

Na vnitrostátní linku vyrazily poprvé typické zeleno-oranžové autobusy v srpnu 2017, kdy spojily Prahu, Brno a další místa republiky. Cestující FlixBus přilákal svou cenovou politikou a za první rok přepravil napříč Českou republikou a do zahraničí solidních 2,3 milionu cestujících. Firma otevřela další linky a posilovala spoje, spustila v autobusech neomezené internetové připojení a zavedla vlastní zábavní portál. Rok 2018 byl pro FlixBus důležitý, začal totiž podnikat v autobusové dopravě v USA a pod značkou FlixTrain začal jezdit se svými vlaky na německé železnici. Důležitou spolupráci navázala firma v roce 2019 s tureckým dopravcem Kamil Koć. V loňském roce FlixBus poprvé vyrazil na jihoamerické silnice v Brazílii a posílil svoji přítomnost na americkém trhu akvizicí tradiční firmy Greyhound.

V současné době spolupracuje FlixBus CZ s šesti partnerskými společnostmi v Česku, třemi na Slovensku a třemi v Maďarsku, provozuje 108 zastávek v Česku, 55 na Slovensku a 10 v Maďarsku. Od 10. dubna přidává novou expresní linku Praha – Teplice.

Většina cestujících FlixBusu si jízdenky kupuje online prostřednictvím mobilní aplikace. I když strategie firmy je využívat pouze vlastní prodejní kanály, v roce 2019 začal spolupracovat s českým vyhledávačem jízdních řádů IDOS a slovenským CP.
I přes covidovou situaci a omezení provozu v letních měsících 2021 se přes web a mobilní aplikace obou systémů prodalo přes 10 tisíc jízdenek měsíčně.

FlixMobility, mateřská společnost FlixBusu CZ, získala důvěru celé řady investorů, před několika dny oznámila restrukturalizaci vedení. Po deseti letech mění svoji právní formu na tzv. evropskou společnost (SE). Podle svých slov se tím připravuje na celosvětovou budoucnost firmy.

Vyzpovídali jsme Zdeňka Tesárka, Business Development & Operations Team Leadera FlixBusu CZ.

Jste business development team leaderem, přiblížíte čtenářům, co to v překladu do obecné češtiny znamená?

Českým ekvivalentem této pozice je ,,řídící pracovník rozvoje obchodních aktivit”, což čtenářům taktéž příliš neřekne. Nicméně náplní mojí práce je vyhledávat a identifikovat obchodní příležitosti, které budou mít pozitivní dopad na rozvoj FlixBusu v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Velice stručně řečeno se starám o to, aby naše plány a vize byly reálně uvedeny na trh.
Blíže si to můžeme ukázat na příkladu jedné autobusové linky, před jejímž uvedením na trh se skrývá spoustu práce. Ve spolupráci s naší centrálou zpracujeme plán rozvoje sítě na další rok a já se svým týmem pak musím zařídit, aby se ten plán stal realitou. Musíme navázat spolupráci s vhodným partnerem, dojednat výhodné podmínky, následně s partnerem zkoordinovat všechny provozní záležitosti od nákupu autobusu až po proškolení řidiče. Se startem linky končí ta jednodušší, spíše procesní práce, a následuje práce více kreativní. V této fázi musím bedlivě pozorovat veškeré výkonnostní ukazatele a v případě zjištění nedostatků musím tyto nedostatky napravit, případně vymyslet další systémová řešení, která pomůžou obchodním výsledkům dané linky. Těmito aktivitami se s mým týmem zabývám pro všechny linky na území České republiky, Slovenska a Maďarska.

Jak probíhá výběr nového partnera, potažmo jak se autobusová společnost může stát dopravcem FlixBusu?

Stačí zvednout telefon a zavolat mi… :) Humor stranou, vždy se snažím vymyslet alespoň nějakou formu spolupráce jakékoliv autobusové společnosti, která má zájem s FlixBusem spolupracovat. Baví mě kooperace se společnostmi, které si doteď netroufly provozovat pravidelnou autobusovou dálkovou dopravu, ale díky naší platformě jim to je umožněno relativně rychle. A podle všeho to úplně stejně baví i ty autobusové společnosti, zatím jsem nebyl nucen vyvíjet žádné akviziční aktivity. Dopravci mají zájem o spolupráci sami od sebe, za což jim velmi děkuji. Pro funkční spolupráci hledám ty, kteří chtějí s chutí a energií makat na zlepšování služeb, které našim zákazníkům poskytujeme. Jsem tedy radši za dopravce, který stále poskytuje zpětnou vazbu a podněty ke zlepšení než dopravce, který si to "jen odjezdí" a neřeší nic.

Má Český FlixBus v sezoně 22 nějaké zajímavé plány, můžeme se v Česku těšit na nové linky i od dalších entit FlixBusu?

Rok 2022 bude spíše ve znamení návratu do stabilnějšího provozu před začátkem pandemie Covid-19. Ale i přesto jsme pro naše zákazníky připravili několik novinek. Na vnitrostátních spojích obnovíme spoje mezi Brnem a Zlínem, během druhého čtvrtletí rozšíříme naše stávající spoje na předcovidovou úroveň a poskytneme spojení do Prahy i zákazníkům z Teplic. Na léto plánujeme přidat další turisticky zajímavé destinace, o kterých zatím nemohu mluvit, ale pevně věřím, že lázeňsky orientovaným cestujícím udělají radost. Z mezinárodních linek mohu zmínit naši snahu o propojení i dalších českých menších měst se zahraničními metropolemi přímými spoji. Nově se například budete moci svézt z Litomyšli do Vídně nebo Berlína, případně ze severních Čech do Lipska.

FlixBus chce být lídrem v nízkoemisní a bezemisní dopravě. Plánujete v Čechách testovat nové autobusy ať už s pohonem na baterie, bioplyn či vodík?

Většina těchto technologií jsou zatím pro provoz dálkových autobusů stále v plenkách, ale jsem velice rád, že jsme jako FlixBus na tomto poli v Evropě trendsetterem a vývoj těchto technologií intenzivně podporujeme skrz testování v ostrém provozu. Česká pobočka byla v těchto testech v posledních letech spíše upozaděna, nicméně FlixBus plánuje několik testovacích projektů, na které se perfektně hodí provoz v České republice. Proto se chceme účastnit testovacích projektů zabývajících se provozem autobusů na bioplyn, případně menších projektů, které sníží spotřebu již provozovaných autobusů. Například umístěním solárních panelů na střechu autobusu. Předpokládám, že bychom tyto novinky mohli vidět v provozu již v příštím roce.

A na závěr, co vás na práci ve FlixBusu nejvíce baví?

Řekl bych, že nejvíce mě baví celková dynamičnost společnosti. Fascinuje mě, jak rychle dokážeme přeskočit z fáze nápadu do fáze realizace. Díky opravdu rychlému růstu se ve FlixBusu stále něco mění. Často jsme v situaci, kdy víme, že proces, který je zrovna ve vývoji, nebude dostatečně funkční za pár měsíců existence v provozu, a tak musíme hned začít pracovat na dalším. I přesto, že je občas vše složité zkoordinovat, mi toto prostředí nepřetržitých změn a rozvoje imponuje.

Děkujeme za rozhovor
Za redakci Jana Hakrová

FlixBus se aktuálně připojil k dalším dopravním společnostem a pomáhá přepravovat ukrajinské válečné uprchlíky ze sběrných bodů do bezpečných přístavů ve střední a západní Evropě. Lidem z ukrajinské hranice nabízí možnost cestovat do své cílové destinace zdarma. Zřídil informační web v anglické a ukrajinské jazykové mutaci.

Stále jsou v provozu i autobusy přímo z Ukrajiny - z měst Lvov, Ivano-Frankovsk, Kolomyja, Černovice a Užhorod a další spojení jsou dostupná z hraničního města Medyka.  
 
Provoz na linkách v Rusku - z Petrohradu do Velkého Novgorodu a přeshraniční lince z Petrohradu do Talinu, které FlixBus otevřel v létě 2021, je od dnešního dne zastaven.

Medailonek
Zdeněk Tesárek
30 let, ženatý, dcerka Bibiana (2)
Studoval právnickou fakultu ZČU, studuje logistiku v osobní dopravě na Vysoké škole logistiky
Před FlixBusem podnikal ve stavebnictví v Německu a během studia vedl studentskou organizaci AIESEC Česká republika.

S FlixBusem pět let křížem krážem Českem
O rozvoj aktivit FlixBusu v České republice, na Slovensku a v Maďarsku se stará Zdeněk Tesárek. Foto FlixBus
S FlixBusem pět let křížem krážem Českem
Partner FlixBusu, Pavel Steiner, majitel Umbrella Coach&Buses, organizuje humanitární pomoc pro Ukrajinu. Do země řidiči odváží dvoupodlažními autobusy materiální pomoc získanou od dárců a zpět z Ukrajiny se do Česka podařilo přepravit přes 400 válečných uprchlíků. Foto FlixBus