Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Tomáš Kocman z TMB u autobusu Tatra 500 HB při DOD © Jan Havř

Ze Dne otevřených dveří v depozitáři TMB v Řečkovicích.
Ze Dne otevřených dveří v depozitáři TMB v Řečkovicích.
O slunečném víkendu 28. a 29.4.2012 se již po osmé v areálu bývalých kasáren v Brně – Řečkovicích uskutečnil den otevřených dveří v depozitáři nekolejových vozidel MHD. Návštěvníci mohli kromě všech 11 trolejbusů, 12 autobusů a dvou autobusových přívěsů vidět také osobní vozidla z období RVHP a historickou hasičskou i vojenskou techniku. Vybranými z historickými autobusy se mohli zájemci svézt v rámci předváděcích jízd.

Mezi vystavenými exponáty se vyjímal nový a veřejnosti poprvé představený horský autobus Tatra 500 HB, který čeká na poslední fázi své renovace. Na osud nejen tohoto vozidla jsme se zeptali člověka nejpovolanějšího – Tomáše Kocmana z Technického muzea v Brně.
Na vystaveném vozidle je vidět veliký kus odvedené práce. Předpokládám však, že na začátku na tom byl autobus o poznání hůře. Kde a v jakém stavu jste jej objevili?
Podobně, jako u jiných vozidel, i tento autobus byl objeven zcela náhodou. Když se kolegové z technického muzea vrátili v roce 1997 z dovolené v Jižních Čechách, řekli mi, že poblíž Temelína stojí v poli starý autobus upravený na včelín. Vypravil jsem se tedy do Jižních Čech a zmiňovaný autobus tam skutečně našel. Byl v opravdu hrozném stavu a navíc zadní náprava byla předělána z vlečky. Věděl jsem ale, že tento vůz chci v naší sbírce mít. Nakonec jsme v té oblasti získali jiný vůz stejného typu, který se v té době nacházel v jedné zahradě v obci Lčovice, kde sloužil jako přístřešek, a to výměnou za vůz Tatra 111. Autobus jsme do našeho areálu v Líšni dovezli v lednu roku 1999.
Renovace autobusu je jistě náročná práce, ale přece jen od roku 1999 uplynulo až příliš moc času.
Je to tak. V Líšni autobus dva roky stál, než se rozhodlo o jeho rekonstrukci. Následně byl opískován v Uherském Hradišti a na základě sepsané dohody se renovace ujali pracovníci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Podařilo se udělat celý skelet, když společnost musela práce z kapacitních důvodů ukončit. Vzhledem k tomu, že část nákladů byla hrazena z dotací, bylo nutné tyto prostředky vyčerpat. Sehnali jsme proto společnost OLPAS Moravia Krnov, která v pracích pokračovala. V září roku 2011 byl vůz převezen do našeho depozitáře, kde poslední fáze rekonstrukce pokračuje již vlastními silami.
Co ještě zbývá?
Na vozidle je ještě potřeba zrenovovat nápravy a provést montáž motoru. A nakonec samozřejmě vybavit interiér. Přál bych si, abychom jej na příštím dni otevřených dveří v roce 2013 mohli již prezentovat jako pojízdný.
Přijde mi, že renovace každého autobusu je takovým malým dobrodružstvím. Přesto se ale zeptám, zda máte k některému z autobusů zajímavou historku o jeho původu nebo renovaci.
Máte pravdu, získání každého vozu je zajímavé. Je to těžké vybrat jeden z nich. Ale třeba „eróčko“, náš nejstarší autobus. To je vůz, který byl do Technického muzea přivezen sice pojízdný ale ve velmi špatném stavu v roce 1974 z Jihlavy, kde po vyřazení sloužil jako služební vůz. Když o něm o deset let později bylo jako o vraku rozhodnuto, že bude sešrotován, našlo se několik brigádníků, kteří jej vlastními silami a ve svém volném čase sami za čtyři roky zrenovovali. Vzhledem k tomu, že mezi těmi brigádníky jsem byl tenkrát i já sám, mám k tomu vozu i jakýsi osobní vztah.
Na závěr se zeptám, jaká jsou Vaše přání a očekávání do budoucna.
Naše sbírka je velmi rozsáhlá, obsahuje vozy z celé České republiky a mapuje tak vývoj osobní dopravy v naší zemi. Moc bych si přál, aby se v příštích letech našly finance, které by nám umožnily vybudovat nový depozitář a pokračovat v renovaci vozidel, která na ni teprve čekají.
Děkuji Tomáši Kocmanovi za rozhovor a pro zájemce o historické vozy ještě doplním, že další možnost svézt se některým z exponátů budou mít zájemci 19. května v rámci brněnské muzejní noci a 9. června v rámci dnů dopravní nostalgie v Brně.
Jan Havíř

Autobus Tatra 500 HB

Hmotnost 7080 kg
Celková délka 9420 mm
Šířka vozu 2350 mm
Výška vozu 3100 mm
Rozvor 3570/1180 mm
Rozchod 1880 mm
Tento typ autobusu byl vybaven vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem Tatra (s válci do V) o výkonu 91,9 kW a čtyřstupňovou mechanickou převodovkou Tatra. Vůz se vyráběl v letech 1948 až 1957 (od roku 1954 sériově) v Karose Vysoké Mýto. Byl to poslední třínápravový autobus vyráběný u nás určený pro provoz na méně vytížených linkách zejména v horských oblastech. Bohužel tytu vozy nesplnily očekávání a zejména díky vyšší poruchovosti byly po deseti letech provozu vyřazovány a odprodávány. Vyrobeno bylo celkem přibližně 500 kusů, které byly většinou dodány do tehdejších závodů ČSAD.
V hlavní roli horský autobus Tatra 500HB - zajímavá fotografie, umělecká inspirace a tři opravdové autobusy v různém stádiu renovace
Horský autobus Tatra 500 HB ve stavu před dokončením renovace - další záběry z avíza na DOD

Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB © Jan Havíř
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB © Jan Havíř
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB © Jan Havíř
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB: Pracoviště řidiče je zatím, stejně jako celý zbytek interiéru, nevybavené © Jan Havíř
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB © Jan Havíř
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Horský autobus Tatra 500 HB: Pohled do přes prázdnou motorovou část na zadní nápravu © Jan Havíř
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Z rekonstrukce © TMB
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Z rekonstrukce © TMB
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Z rekonstrukce © TMB
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Z rekonstrukce © TMB
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Z rekonstrukce © TMB
Rozhovor  s Tomášem Kocmanem nejen o rekonstruovaném autobusu Tatra 500 HB
Z rekonstrukce © TMB