Registrace autobusů v EU v říjnu 2022
Scania Citywide 10.7 LF na bioplyn pro HVB ve městě Wernigerode v Německu ve spolkové zemi Sachsen-Anhalt, prvních sedm autobusů je od října 2022 prvními městskými autobusy na CNG od Scania v Německu na bioplyn. Foto HVB

Desátý měsíc v roce autobusový trh po čtyřech měsících útlumu začal růst. Státy Evropské unie hlásí celkem 2 377 registrovaných autobusů a autokarů, o 466 meziročně více.

 

Reklama

Desátý měsíc v roce autobusový trh po čtyřech měsících útlumu začal růst. Státy Evropské unie hlásí celkem 2 377 registrovaných autobusů a autokarů, o 466 meziročně více.

 

Celkový trh EU s užitkovými vozidly v říjnu 2022 klesal již šestnáctý měsíc v řadě (-8,5 %). Důvodem je stále pokles registrací dodávek, které tvoří drtivou většinu celkových prodejů užitkových vozů. Segmenty nákladních vozidel a autobusů si naopak vedly lépe než v říjnu 2021. Nejprudší pokles všech užitkových vozidel zaznamenalo Německo (-12,4 %), následované Francií a Itálií s mírnějšími ztrátami (- 5,3 %, resp. -3,9 %). Španělsko naopak vykázalo mírný nárůst (+1,2 %). Česká republika kopíruje největší trhy, zaznamenala pokles prodejů (-7 %).

Za deset měsíců roku 2022 se registrace nových užitkových vozidel v celé Evropské unii snížily o 16,8 % na 1,3 milionu kusů. Celkový výkon regionu byl tlumen slabými výsledky jeho čtyř klíčových trhů, všechny čelily dvoucifernému poklesu: Španělsko (-20,9 %), Francie (-19,1 %), Německo (-15,4 %) a Itálie (-10,4 %). Česká republika s 21 942 ks vykázala pokles -6,7 %.

Registrace nových autobusů a autokarů v EU po čtyřech měsících poklesu v říjnu 2022 vzrostly o 24,4 %. K tomuto pozitivnímu výsledku výrazně přispěly země střední a východní Evropy (+87,1 %). V Rakousku registrovali výrobci 140 vozidel (+57,3 %), v Maďarsku 183 ks (+490 %), v Rumunsku 104 ks (+169 %), Česká republika si naopak jen s 35 autobusy vedla hůže (-12,5 %). Z hlavních trhů si vedlo hůře než před rokem (-27,7 %) pouze Německo. Naopak dvouciferný nárůst zaznamenalo Španělsko (+25,9 %), následované Itálií (+6,9 %) a Francií (+5,6 %) se solidními výsledky.

Od ledna do října se trh s novými autobusy a autokary snížil o 2,4 % na 22 832 ks. S výjimkou Španělska (+29,0 %) zaznamenaly všechny klíčové trhy regionu výrazný pokles: Německo (-23,0 %), Francie (-13,3 %) a Itálie (-8,4 %). Česká republika s 1 021 autobusy vykázala nárůst o téměř 23 %. Podobný počet vozidel registrovalo Švédsko (1 057 ks), Portugalsko (1 342 ks), a následují největší trhy: Španělsko (1 893 ks), Itálie (2 552 ks), Německo (3 536 ks), Francie (4 816 ks).

Zdroj dat ACEA