... na bázi minibusu Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI. Maximální bezpečnost při přepravě školáků. (New Generation School Bus). (CZ+EN).
... na bázi minibusu Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI. Maximální bezpečnost při přepravě školáků. (New Generation School Bus). (CZ+EN).
Stuttgart/Linz - Bezpečnost patří k základním hodnotám značky Mercedes-Benz. Již po několik desetiletí jsou téměř všechny bezpečnostní systémy nejprve odzkoušeny na vozidlech Mercedes-Benz a poté zaváděny do sériové výroby - bezpečný prostor pro cestující, bezpečnostní řízení, antiblokovací systém, airbagy nebo elektronický stabilizační program ESP a mnoho dalších systémů.
Mercedes-Benz se angažuje také v oblasti bezpečné přepravy školáků, v tomto případě jako exkluzivní partner s koncepčním školním autobusem nové generace pro pilotní projekt Zemské vlády Horního Rakouska, který byl 31. ledna 2006 poprvé prezentován veřejnosti v rakouském Linci. Tento nový minibus byl realizován podle zadání jedenáct měsíců trvajícího rakouského projektu na školní autobusy společnosti Mercedes-Benz Minibus GmbH v Dortmundu spolu s generálním dovozcem Mercedes-Benz Österreich a místním prodejním partnerem Pappas Linz. Dodatečně k již sériové rozsáhlé bezpečnostní výbavě minibusů Sprinter byl v tomto vozidle částečně poprvé realizován obrovský balík doplňkových bezpečnostních zařízení, které tento minibus činí v současné době nejbezpečnějším školním autobusem na rakouských silnicích. Od počátku roku 2007 bude nová koncepce školního autobusu prezentována na mnoha akcích v Rakousku a podrobena průběžným optimalizačním opatřením.
Neméně nápadná je sklopná stopka s dvěma integrovanými směrovými světly vlevo na boční stěně vzadu. K jejímu ovládání stačí, když řidič stiskne po zastavení tlačítko. Stopka jakož i zábleskové světlo připomínají ostatním účastníkům silničního provozu jednoznačně zákaz objíždění stojícího školního autobusu, předpis, který se v praxi často nedodržuje. Poté, co řidič při opětovném nastartování uvolní ruční brzdu, značka se automaticky sklopí s směrová světla zhasnou.
Pomocí kamerového systému může řidič kdykoli bez námahy sledovat situaci při nastupování cestujících. Záznam z venkovní kamery nad posuvnými dveřmi se přenáší na monitor s plochou obrazovkou na přístrojové desce a navíc se nahrává. Kamera se při otevření dveří automaticky zapne. Venkovní reproduktor v oblasti posuvných dveří kromě toho umožní hlášení řidiče pro čekající cestující. Vnitřní osvětlení s dodatečným nočním osvětlením usnadňuje orientaci v prostoru pro cestující.
Pro přepravu až dvou cestujících s omezenou hybností s invalidními vozíčky se dvě jednotlivé sedačky vzadu sklopí a vychýlí se na stranu. Invalidní vozíčky se dovnitř dostanou pomocí elektrohydraulického výtahu v zadní části vozidla . Tam se bezpečně upevní v podlahových kolejničkách pomocí systému pásů. Samotní vozíčkáři se připoutají pomocí zvláštních bezpečnostních pásů.
Pokud se školní autobus ocitne v dopravní nehodě, umožní datová paměť nehod (UDS) podobně jako u černé skříňky letadla rychlou a přesnou analýzu nehody. Přístroj automaticky zaznamenává důležité dynamické procesy během jízdy v posledních sekundách před nehodou. Informace jsou detailní: tak se např. zaznamená, zda bylo v kritickém okamžiku použito směrové světlo nebo klakson.
Maximum safety on the school run: New Generation School Bus concept unveiled in AustriaAs an exclusive partner in a pilot project organised by the Upper Austria State Government, aimed at improving school-bus transport safety, Mercedes-Benz is providing the New Generation School Bus concept vehicle (top photo). The project was first unveiled to the public in Linz/Austria on January 31, 2006. The bottom photo shows Erich Haider – Deputy Head of the Upper Austria State Government and a graduate engineer – at the unveiling of the new school-bus concept.
Tisková zpráva DaimlerChrysler
Mercedes-Benz se angažuje také v oblasti bezpečné přepravy školáků, v tomto případě jako exkluzivní partner s koncepčním školním autobusem nové generace pro pilotní projekt Zemské vlády Horního Rakouska, který byl 31. ledna 2006 poprvé prezentován veřejnosti v rakouském Linci. Tento nový minibus byl realizován podle zadání jedenáct měsíců trvajícího rakouského projektu na školní autobusy společnosti Mercedes-Benz Minibus GmbH v Dortmundu spolu s generálním dovozcem Mercedes-Benz Österreich a místním prodejním partnerem Pappas Linz. Dodatečně k již sériové rozsáhlé bezpečnostní výbavě minibusů Sprinter byl v tomto vozidle částečně poprvé realizován obrovský balík doplňkových bezpečnostních zařízení, které tento minibus činí v současné době nejbezpečnějším školním autobusem na rakouských silnicích. Od počátku roku 2007 bude nová koncepce školního autobusu prezentována na mnoha akcích v Rakousku a podrobena průběžným optimalizačním opatřením.
Příkladná bezpečnostní výbava ve vozidle Mercedes-Benz Sprinter
Základem koncepce školního autobusu nové generace je sériový minibus Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI s rozvorem náprav 3550 mm a vysokou střechou. Díky celkové délce pouhých 5640 mm a malému poloměru otočení je toto vozidlo velmi pohodlně ovladatelné a pohyblivé. Sprinter již sériově disponuje mimo jiné antiblokovacím systémem (ABS), protiprokluzovou regulací (ASR), brzdovým asistentem (BAS), elektronickým rozložením brzdicí síly (EBV) a elektronickým stabilizačním programem (ESP).Lak, záblesková světla a stopka zlepšují ochranu
Koncepční minibus je v silniční dopravě nápadný již díky svému reflexnímu žlutému laku. Pozornost a tím i bezpečnost v silniční dopravě mimo to zvyšují sériová třetí brzdová světla v průčelí zadních křídlových dveří jakož i vysoko umístěná směrová světla vzadu. V tomto případě jsou doplněna čtyřmi žlutočervenými výstražnými světly se zábleskovým světlem na střeše. Tato světla výrazně zvyšují bezpečné vnímání stojícího školního autobusu.Neméně nápadná je sklopná stopka s dvěma integrovanými směrovými světly vlevo na boční stěně vzadu. K jejímu ovládání stačí, když řidič stiskne po zastavení tlačítko. Stopka jakož i zábleskové světlo připomínají ostatním účastníkům silničního provozu jednoznačně zákaz objíždění stojícího školního autobusu, předpis, který se v praxi často nedodržuje. Poté, co řidič při opětovném nastartování uvolní ruční brzdu, značka se automaticky sklopí s směrová světla zhasnou.
Rozsáhlá bezpečnostní nadstandardní výbava přímo ze závodu
Jedná-li se u zábleskových světel a stopky o zvláštní provedení speciálně pro školní autobus nové generace, je možno získat přímo ze závodu i další volitelné vybavení: Vyhřívané čelní sklo se senzorem deště, dvě dodatečná vnější zpětná zrcátka, mlhová světla, automatické denní potkávací světlo, airbag spolujezdce a zesílené odpružení zvyšují úroveň bezpečnosti. Řízená klimatizace Tempmatik, zde doplněná o dodatečnou klimatizaci prostoru pro cestující, zlepšuje zejména v parném létě kondiční bezpečnost řidiče a tím i celkovou bezpečnost. Kromě toho klimatizace zajistí, že se skla nezamlží.Elektricky ovládané posuvné dveře a elektrický nástupní schůdek
Vstup do prostoru pro cestující probíhá pohodlně díky posuvným dveřím na pravé straně. Ovládají se elektricky ze stanoviště řidiče a disponují ochranou před přiskřípnutím s reverzním zařízením. Automatický nástupní schůdek zvyšuje bezpečnost a komfort: řízený pomocí kontaktního spínače dveří, při uvedení posuvných dveří do chodu se automaticky vysune a poté zasune. Díky automatickému nástupnímu schůdku se snižuje výška nástupu do školního autobusu o cca 100 mm na 230 mm, což je podstatné plus pro dětské pasažéry a cestující s omezenou hybností. V neposlední řadě přemostí vysunutý nástupní schůdek vzdálenost k hraně obrubníku a stává se tak dalším bezpečnostním prvkem.Pomocí kamerového systému může řidič kdykoli bez námahy sledovat situaci při nastupování cestujících. Záznam z venkovní kamery nad posuvnými dveřmi se přenáší na monitor s plochou obrazovkou na přístrojové desce a navíc se nahrává. Kamera se při otevření dveří automaticky zapne. Venkovní reproduktor v oblasti posuvných dveří kromě toho umožní hlášení řidiče pro čekající cestující. Vnitřní osvětlení s dodatečným nočním osvětlením usnadňuje orientaci v prostoru pro cestující.
Sedm sedaček pro cestující s tříbodovými bezpečnostními pásy, zvedací zařízení a kolejničky k přepravě invalidních vozíčků
Do nového školního autobusu se vejde až sedm školáků. V prostoru pro cestující je k dispozici pět jednotlivých sedaček a dvě sklapovací sedačky resp. pět míst k sezení pro školáky plus dvě místa pro invalidní vozíčky, plus vždy sedadlo řidiče a spolujezdce. Místa vzadu jsou upevněna k podlaze pomocí kolejnicového systému. Podpůrná zařízení jsou nastavena podle věku a hmotnosti, všechny sedačky disponují tříbodovým bezpečnostním pásem. Místa ke stání nejsou z bezpečnostních důvodů ve školním autobusu nové generace naplánována.Pro přepravu až dvou cestujících s omezenou hybností s invalidními vozíčky se dvě jednotlivé sedačky vzadu sklopí a vychýlí se na stranu. Invalidní vozíčky se dovnitř dostanou pomocí elektrohydraulického výtahu v zadní části vozidla . Tam se bezpečně upevní v podlahových kolejničkách pomocí systému pásů. Samotní vozíčkáři se připoutají pomocí zvláštních bezpečnostních pásů.
Pokud se školní autobus ocitne v dopravní nehodě, umožní datová paměť nehod (UDS) podobně jako u černé skříňky letadla rychlou a přesnou analýzu nehody. Přístroj automaticky zaznamenává důležité dynamické procesy během jízdy v posledních sekundách před nehodou. Informace jsou detailní: tak se např. zaznamená, zda bylo v kritickém okamžiku použito směrové světlo nebo klakson.
Koncepční školní autobus nové generace realizovaly společnosti Mercedes-Benz Minibus GmbH, Mercedes-Benz Österreich a Pappas Linz společně s několika kompetentními partnery projektu. Vedle Dopravního resortu Horního Rakouska, Průmyslové komory Horního Rakouska, Ústředního svazu hornorakouských rodičovských svazů, ÖAMTC, hornorakouské policie a Správního výboru pro bezpečnost dopravy je nutné jmenovat především Prof. Dr. Hermanna Steffana z Technické Univerzity Graz jakož i společnost Siemens-VDO jakožto výrobce datové paměti nehod.
Společnost Mercedes-Benz Minibus GmbH je dceřinou společností EvoBus GmbH, která je odpovědná za aktivity v oblasti autobusů v rámci koncernu DaimlerChrysler a v současné době je největším výrobcem nástaveb k minibusům v Evropě.
Maximum safety on the school run: New Generation School Bus concept unveiled in AustriaAs an exclusive partner in a pilot project organised by the Upper Austria State Government, aimed at improving school-bus transport safety, Mercedes-Benz is providing the New Generation School Bus concept vehicle (top photo). The project was first unveiled to the public in Linz/Austria on January 31, 2006. The bottom photo shows Erich Haider – Deputy Head of the Upper Austria State Government and a graduate engineer – at the unveiling of the new school-bus concept.
Tisková zpráva DaimlerChrysler
Erich Haider – zástupce vlády Horního Rakouska při představení minibusu.

Dopravní podnik města Brna pořídí 37 kloubových autobusů od…
Ve Vysokém Mýtě vyrobili další autobusy pro náhradní…
Během dvou let vyrobí Solaris 120 kloubových autobusů do…


