Ptáme se dopravců na problematiku připoutávání bezpečnostními pásy v autobusech
Foto Student Agency

1. část seriálu: Student Agency na připoutání cestujících záleží.
1. část seriálu: Student Agency na připoutání cestujících záleží.
Před časem byla redakce BUSportálu požádána Motožurnálem o názor na poutání se cestujících v autobusech. Protože vyjádření BUSportálu navrhovalo řešení, které právě u Student Agency už vlastně funguje, rozhodli jsme se postupně oslovit další dopravce stejným souborem otázek. Student Agency jsme oslovili jako prvního dopravce také proto, že jsme si o problému nejprve popovídali s manažerem provozu autobusové dopravy Miroslavem Petrů při náhodném setkání na ÚAN Florenc a následně se pak uskutečnil kompletní rozhovor. Pochopitelně nepokryjeme dotazy celé spektrum dopravců, uvítáme tedy, pokud na otázky odpoví i ti, které neoslovíme.
Kolik % autobusů v linkové a dálkové dopravě máte vybaveno bezpečnostními pásy?
V současné době provozuje STUDENT AGENCY více jak stovku autobusů, a to jak na území ČR, tak i na území většiny států západní Evropy. Vozový park pravidelně obnovujeme, čímž dosahujeme nízké průměrné stáří našich autobusů, které se nyní pohybuje na úrovni tři a půl roku. I z toho vyplývá, že všechny naše autobusy jsou vybaveny bezpečnostními pásy, které jsou součástí pasivní bezpečnosti našich cestujících. Podle platné legislativy musí být první řada sedadel za řidičem a sedadla za zadními vstupními dveřmi vybaveny tříbodovými pásy a ostatní sedala pak pásy dvoubodovými.
Chápete bezpečnostní pásy nejen jako prostředek ochrany cestujících, ale také jako prostředek ochrany Vašich řidičů a následně i firmy proti následkům nehod?
V první řadě nám vždy jde o bezpečnost a spokojenost našich cestujících. Nepřipoutaný cestující samozřejmě může při náhlém brzdění nebo zastavení autobusu zranit nejen sebe, ale i ostatní cestující nebo i posádku autobusu. I proto velmi důrazně dbáme na to, aby byli všichni cestující v průběhu přepravy připoutáni.
Jak řešíte dopravu dětí zejména při zahraničních cestách?
V zájmu bezpečnosti dětí platí pro jejich přepravu některá omezení. Především děti mladší dvanácti let se nesmí přepravovat na sedadlech v první řadě za řidičem, dále pak na sedadlech za zadními vstupními dveřmi a na prostředním sedadle v poslední řadě. Obecně jde právě o nejrizikovější sedadla v případě havárie nebo náhlého zastavení autobusu. Dále platí omezení, že děti do pěti let lze přepravovat pouze v doprovodu osob starších deseti let. Stewardky v našich autobusech důsledně dbají na to, aby byli cestující připoutáni. U dětí to pak platí dvojnásob. Pokud s námi děti cestují bez doprovodu dospělého, mohou se rodiče spolehnout na to, že jejich děti budou po celou dobu přepravy připoutány a tudíž v bezpečí. U těch úplně nejmenších legislativa nenařizuje používání autosedaček v autobusech, je na zodpovědnosti rodičů, zda si sedačky donesou sami - pokud ano, pak je mohou použít.
Máte snahu přimět cestující k tomu, aby se připoutali a jaké metody k tomu používáte?
Máme několikanásobná opatření k tomu, aby se všichni cestující připoutali. Při nástupu do autobusu pouštíme cestujícím filmový spot s upozorněním na povinnost se připoutat. Po rozjezdu autobusu pak následně stewardka ve své úvodní řeči k cestujícím všechny na tuto povinnost upozorní. Poslední fází tohoto opatření je, že stewardka prochází celý autobus a zkontroluje zda jsou všichni připoutáni. Pokud zjistí, že někdo připoután není, musí cestujícího požádat, aby tak učinil. Tuto povinnost má stewardka následně i v průběhu celé jízdy autobusu s cestujícími.¨
Děkujeme a těšíme se na reakce dalších dopravců na braunova@svt.cz. Uvítáme i zkušenosti a názory cestujících.
Dagmar Braunová

Ptáme se dopravců na problematiku připoutávání bezpečnostními pásy v autobusech
Foto Student Agency
Ptáme se dopravců na problematiku připoutávání bezpečnostními pásy v autobusech
Foto Student Agency
Ptáme se dopravců na problematiku připoutávání bezpečnostními pásy v autobusech
Foto Student Agency