Barcelona vidí v zeleném vodíku a autobusech na palivové články budoucnost bezemisní dopravy. Foto TMB
Do depa provozovatele barcelonské městské dopravy TMB dorazil před Vánoci první z osmi autobusů na palivové články od CaetanoBus. Bude jezdit na zelený vodík.
Do depa provozovatele barcelonské městské dopravy TMB dorazil před Vánoci první z osmi autobusů na palivové články od CaetanoBus. Bude jezdit na zelený vodík.
Spolu s příjezdem nového elektrického autobusu s palivovými články zahájila společnost Iberdrola ve svém závodě Zona Franca poblíž depa Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) výrobu zeleného vodíku. Autobus s palivovými články spotřebuje asi 20 kg vodíku za den a do ovzduší nevypouští při jízdě žádné škodlivé emise, pouze vodní páru. Ve Španělsku je tento typ obnovitelné energie vyráběn pro komerční využití poprvé. Iberdrola získala grant z programu Connecting Europe Facilities for Transport Evropské výkonné agentury pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA).
H2 City Gold LHD vyráběný portugalskou společností CaetanoBus před vstupem do provozu na pravidelné lince v Barceloně v roce 2022 absolvuje testování bez cestujících. Jde o standardní autobus o délce 12 metrů s lehkou třídveřovou hliníkovou karoserií. Vodíkový systém zahrnuje palivový článek Toyota o jmenovitém výkonu 60 kW a pět vodíkových nádrží typu 4 s celkovou skladovací kapacitou 37,5 kg H2. Trakční motor Siemens poskytuje maximální výkon 180 kW a napěťový měnič ELFA 2, také značky Siemens, řídí veškerý výkon motoru. V bateriích s lithium-iontovou technologií (LTO) o celkové kapacitě 44 kWh se ukládá energie generovaná palivovým článkem a rekuperací při brzdění.
Laia Bonet, prezidentka TMB, označila start projektu za milník pro TMB, Barcelonu i metropolitní oblast. V příštích letech společnost v souladu se strategickým plánem do roku 2025 počet vodíkových autobusů rozšíří, stejně jako obecně závazek k zelené energii.
Zelený vodík ve flotile TMB je podporováno evropským programem JIVE 2 na podporu vozidel s palivovými články a nulových emisí spolufinancovaného Evropskou unií, a také barcelonským metropolitním dopravním úřadem (ATM).
H2 City Gold LHD vyráběný portugalskou společností CaetanoBus před vstupem do provozu na pravidelné lince v Barceloně v roce 2022 absolvuje testování bez cestujících. Jde o standardní autobus o délce 12 metrů s lehkou třídveřovou hliníkovou karoserií. Vodíkový systém zahrnuje palivový článek Toyota o jmenovitém výkonu 60 kW a pět vodíkových nádrží typu 4 s celkovou skladovací kapacitou 37,5 kg H2. Trakční motor Siemens poskytuje maximální výkon 180 kW a napěťový měnič ELFA 2, také značky Siemens, řídí veškerý výkon motoru. V bateriích s lithium-iontovou technologií (LTO) o celkové kapacitě 44 kWh se ukládá energie generovaná palivovým článkem a rekuperací při brzdění.
Laia Bonet, prezidentka TMB, označila start projektu za milník pro TMB, Barcelonu i metropolitní oblast. V příštích letech společnost v souladu se strategickým plánem do roku 2025 počet vodíkových autobusů rozšíří, stejně jako obecně závazek k zelené energii.
Zelený vodík ve flotile TMB je podporováno evropským programem JIVE 2 na podporu vozidel s palivovými články a nulových emisí spolufinancovaného Evropskou unií, a také barcelonským metropolitním dopravním úřadem (ATM).
Zelený vodík se v závodě Iberdrola vyrábí elekrolýzou a dipozici bude komerčně veřejnosti. Foto TMB

Dopravní podnik Hradec Králové koupí od Škoda Group až 31…
Ostrava bude mít 14 nových trolejbusů
Autobusy SOR se po 15 letech vrátí do Chomutova a Jirkova


