První čtyři eCitara přijely do Vídně
První čtyři eCitara z celkem 60 jezdí ve Vídni od 11. prosince 2023. Foto: Wiener Linien/ Robert Peress

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien rozšiřuje svou elektrickou flotilu o 60 e-busů od Daimler Buses. Do roku 2025 přemění devět autobusových linek na vozidla s bateriovým pohonem.

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien rozšiřuje svou elektrickou flotilu o 60 e-busů od Daimler Buses. Do roku 2025 přemění devět autobusových linek na vozidla s bateriovým pohonem.

V současné době cestuje metrem a tramvajemi ve Vídni 80 % cestujících Wiener Linien, ti využívají už deset let také minibusy na baterie. Od 11. prosince s novými elektrickými autobusy Vídeň spěje ke svému cíli: Do roku 2025 má být na bezemisní pohony převedena přibližně pětina celého vozového parku autobusů. Do nákupu vozidel a výstavby rychlodobíjecích stanic investuje společně s mnisterstvem klimatu a EU zhruba 48 milionů eur.

První čtyři e-busy eCitaro jsou ve zkušebním provozu na linkách 71A a 71B (na Ústřední hřbitov). Pro nabíjení nových autobusů má Wiener Linien na konečné zastávce Ústřední hřbitov rychlonabíjecí stanici, která je vybavena čtyřmi 300 kW nabíječkami. Tam se e-busy nabijí asi 20 minut. V noci pak plug-in v novém kompetenčním centru pro e-mobilitu v Siebenhirtenu, které je téměř dokončeno a brzy bude otevřeno.

Vozy s nejnovější generací lithium-iontových baterií s kapacitou 392 kWh jsou poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů a pro co nejlepší využití energie jsou klimatizační systémy vybaveny funkcí tepelného čerpadla.

Zakázku na dodání 60 bateriových autobusů získala v listopadu 2022 společnost Daimler Buses Austria (dříve EvoBus). Současně Wiener Linien oznámila také objednávku na deset vodíkových autobusů od Solaris. V polovině roku 2023 však přišlo ukončení spolupráce s polským výrobcem. Podle maďarského webu Magyarbusz odstoupila Wiener Linien od rámcové smlouvy se Solaris, protože testovací jízdy s požadovanými nároky na vozidla neproběhly uspokojivě. Solaris naopak uvedl, že smlouvu zrušil z důvodu nedodržení stanoveného termínu ze strany objednatele. K jeho rozhodnutí také podle jeho vyjádření přispěl vývoj světové situace a neustále rostoucí ceny.