Program elektrifikace maďarské Credobus
Výrobce autobusů Kravtex-Kühne Group vstoupí v roce 2024 na trh s nejlehčí a nejúčinnější rodinou elektrobusů, a to i v evropském srovnání, uvedl to na autobusové odborné akci v Budapešti a v tiskové zprávě. Foto Credobus

100% elektrický sólo i kloubový autobus Electronell vyrobené v Maďarsku s komponenty od domácích a evropských výrobků mají být představeny příští rok. Na vývoj a uvedení na trh přispívá EU.

100% elektrický sólo i kloubový autobus Electronell vyrobené v Maďarsku s komponenty od domácích a evropských výrobků mají být představeny příští rok. Na vývoj a uvedení na trh přispívá EU.

Výrobce autobusů Kravtex-Kühne Group vstoupí v roce 2024 na trh s nejlehčí a nejúčinnější rodinou elektrobusů, a to i v evropském srovnání. Modely Credobus Electronell budou o 1,5 až 3 tuny lehčí než jejich konkurenti, takže pro dosažení stejného dojezdu je potřeba je vybavit asi o 25 % méně bateriemi. 26. října Imre Szombath, generální ředitel KÜHNE Zrt. a hlavní konstruktér, představil průběh vývojového projektu za více než 1,1 miliardy HUF (více než 70 mil. Kč) a nejdůležitější parametry nových modelů na 53. autobusové expertní konzultaci konané v Driving Campu v Zsámbéku u Budapešti.

Generální ředitel ve své prezentaci zdůraznil, že hlavní technickou výzvou pro elektrické autobusy je zajištění dostatečného dojezdu. S instalací stále větších bateriových sad však klesá kapacita pro cestující a výrazně rostou výrobní a provozní náklady, což brání pronikání vozidel na trh.

Při vývoji proto Credobus uplatnil podle svých slov vlastní osvědčený přístup a pro zajištění očekávaného dojezdu byla, místo instalace dalších baterií, snížena hmotnost nástavby. Podle očekávání výrobce budou autobusy díky ultralehké konstrukci schopny pokrýt stejný dojezd jako jejich konkurenti s přibližně o 25 % méně baterií.

Sólo model má být o 1,5 a kloubový minimálně o 3 tuny lehčí než obvykle. Racionalizovaná kapacita baterie současně sníží pořizovací cenu, spotřebu energie a náklady na výměnu baterie, což podle výrobce celkově povede ke snížení nákladů životního cyklu.

Podle Kavtex-Kühne vyrábí modely Elecronell bez generálního partnera. Rámové konstrukce a kovové části autobusů se dodnes vyrábí v Mosonmagyaróváru a montáž probíhá v autobusové továrně koncernu v Győru.

Akumulaci energie zajišťují kapalinou chlazené baterie NMC 3. generace od německé společnosti Akasol. Díky ultralehké konstrukci jsou potřeba pouze tři z 560 kg balíku s kapacitou 98 kWh místo čtyř. Dva jsou  jsou umístěny vzadu pod podlahou. Akumulátor o celkové kapacitě 294 kWh lze plně nabít za cca 2 hodiny výkonem 150 kW. Credobus odhaduje dojezd první verze sólo představeného modelu na 300 kilometrů.

Pohonné ústrojí sólo i kloubového autobusu je sestaveno z komponent VOITH. Systém VEDS HD (Heavy Duty) poskytuje trvalý výkon 310 kW a špičkový výkon 410 kW a točivý moment 3 100 Nm. Jeho maximální účinnost je 97,3 %, což dále zvyšuje energetickou účinnost dosahovanou snížením hmotnosti.

Klimatizaci s tepelným čerpadlem dodává Eberspächer, elektrohydraulické čerpadlo DANA a elektricky poháněný kompresor Knorr-Bremse.

Modely budou splňovat nové předpisy Evropské unie GSR (všeobecné nařízení o bezpečnosti vozidel), které budou povinné od července 2024.

Sólo model Credobus Electronell 12 by měl být představen v první polovině roku 2024 a kloubový Electronell 18 ve druhé polovině roku.

Projekt výzkumu a vývoje na prototypy a uvedení na trh řady elektricky poháněných městských a příměstských autobusů s mimořádně nízkou hmotností, sníženými náklady na životní cyklus, které lze integrovat do stávajících provozních prostředí, je realizován za podpory Fondu NKFI.