
Jaroslav Hanák (ADSSF), František Luža (ADSSF) a František Neterda (ADSSS) na poslední loňské VH ADSSF v Litomyšli. Foto BUSportál.
Velký rozhovor s Jaroslavem Hanákem, prezidentem ADSSF a Svazu dopravy a viceprezidentem ČESMAD BOHEMIA pro letošní první Dopravák, noviny ADSSF.
Velký rozhovor s Jaroslavem Hanákem, prezidentem ADSSF a Svazu dopravy a viceprezidentem ČESMAD BOHEMIA pro letošní první Dopravák, noviny ADSSF.
Jarmila Chromá z Dopraváku požádala o rekapitulaci minulého roku z pohledu silniční dopravy jednu z nepovolanějších osobností oboru. BUSportál děkuje za možnost převzetí materiálu.
Loňský rok také konečně přinesl i solidní výsledky ve výstavbě dálniční a silniční infrastruktury, zvláště na dálnicích D5, D8 a D1 a konečně po 29 létech jsme dálnicí napojeni přímo na evropskou dálniční síť. Ale zde je potřeba říci, že samozřejmě solidnější vedení země by investovalo mnohem více, neboť trvale všude prezentuji, že nekvalitní a "nepostavená" dopravní infrastruktura je dnes největší brzdou ekonomického růstu České republiky.
Co nefungovalo vůbec, byla politická scéna. Socialistická vláda před volbami rozházela desítky miliard na nesmyslných sociálních dávkách, které postupně odnaučují mladou generaci pracovat či se ctižádostivě prosazovat. Po volebním patu nefunguje skoro nic, poslanci naštěstí neplodí další stovky nesmyslných zákonů, ale vláda nemá mandát a panu prezidentovi se nedaří - díky malým pravomocem - cokoliv razantněji ovlivnit.
Jiným malým pozitivním světlem na politické scéně byl příchod ministra Řebíčka, odborníka na dopravu, praktika a hlavně bohatého člověka, který na rozdíl od většiny svých předchůdců nečeká lačně na pozornosti či dokonce jiné požitky. Doufejme, že v konečné vládě si tento post udrží.
Za nejvážnější krizi v dopravě loňského roku považuji tzv. "Ústeckou krizi" v oblasti dopravní obslužnosti, která definitivně odstartovala razantnější práce na celém komplexu zákona o veřejné dopravě a na druhé straně znovu jako vykřičník zůstává arogance moci úředníků a jejich beztrestnost za zásadní porušování zákonů, vyhlášek a nařízení EU. Snad jednou i pro politiky budou zákony platit, jako nekompromisně platí pro podnikatele a občany.
Celkové zhodnocení roku je však pro dopravu a zvláště pro silniční dopravu a logistiku mimořádně úspěšný. Důkazem jsou mimořádné výsledky řady těch progresivnějších firem, ale i fakt, že dopravy a logistika budou za loňský rok tvořit možná i přes 11 % HDP naší země a to je ten klíčový důkaz růstu a úspěšnosti.
Největší nezodpovědnost v loňském roce prokázala socialistická vláda v převálcování zákoníku práce, který má 80 chybných paragrafů a dále 14 paragrafů dokoce proti ústavních a navíc tito podprůměrní ministři a jejich úředníci nedokázali včas a kvalitně zpracovat k této "zmršené" normě prováděcí předpisy. Pro moji osobu byl závěr roku nesmírně složitý a dramatický - aby se povedla do života uvést dohoda s premiérem, ministry práce a sociálních věcí a dopravy o pracovní době v dopravě, bylo nutné připravenou dohodu nezvěřejňovat do poslední možné chvíle, abychom nedopadli tragicky jako např. zdravotnictví či záchrané služby. Z hlediska legislativy očekávám v letošním roce zrychlení a dramatické dohady o definitivní znění komplexu norem dovršených zákonem o veřejné dopravě, kdy definitivně nastavíme pravidla pro podnikání v pravidelné autobusové dopravě včetně standardů a precizních finančních podmínek. Zvláštní kapitolou bude dořešení ministerstvem dopravy zcela nezvládnutého rozpočtu finančních prostředků na dotace na obnovu vozového parku autobusů a především autobusů na alternativní paliva v hodnotě chybějících 60 mil. Kč.
Poslední velkou normou pro náš obor bude koncepce či strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů, kdy budou s naší pomocí zpracována pravidla pro urychlené čerpání prostředků na EU na tyto logistické projekty.
Bohužel existují pouze dvě zásadní cesty, a to:
- první v tom, že odchod do důchodu se posune na 65 let, a tím při současném tempu ekonomického růstu zůstane v praxi silná skupiny kvalitních řidičů.
- druhá v zásadním kroku vlády, a to otevření pracovního trhu systémem "zelených karet" pro řidiče ze zemí východu, jihu Evropy či Asie a možná i jiných teritorií - jiná dramatičtější a úspěšnější cesta prostě nebude, nevěřím na velkou sílu a velké počty rekvalifikovaných řidičů.
Z těch zásadních věcí vidím v letošním roce především:
- dokončení komplexního zákona o veřejné dopravě
- přijetí dokumentu pro podporu logistiky z veřejných zdrojů
- prohloubení programů či získání prostředků pro vozidla na alternativní pohony
- určitě nápravu "zmršeného" zákoníku práce a související předpisů
- progresivní řešení další etapy výkonného zpoplatnění komunikací
- racionální novelizaci tzv. "bodového systému" pro řidiče, zvláště naše profesionální řidiče
Pochopitelně se budeme zabývat i aktuálními problémym - co život přinese a co vláda, poslanci a úředníci umyslně či neúmyslně pokazí
Našim členským firmám ADSSF chci popřát, aby se jim v letošním roce dařilo a všem bez rozdílu pak přeji zdraví, štěstí a především vitalitu a optimismus do relativně magického roku 2007.
Jarmila Chromá Dopravák 1/2007
Můžete v kostce shrnout, co rok 2006 přinesl silniční dopravě respektive firmám podnikajícím v tomto oboru ?Rok 2006 byl i díky mimořádnému růstu národních a okolních ekonomik, zvláště německé, mimořádně dobrý. Výrazně rostla poptávka po všech oborech dopravy a zvláště po dopravě silniční a logistice. Poprve od roku 1989, kdy celá léta existoval zásadní převis nabídky kapacit silniční dopravy, se tento trend díky růstu ekonomiky zásadně obrátil a dnes chybí jak vozové kapacity, tak především kvalitní řidiči, ale i jiné profese našeho oboru podnikání.
Loňský rok také konečně přinesl i solidní výsledky ve výstavbě dálniční a silniční infrastruktury, zvláště na dálnicích D5, D8 a D1 a konečně po 29 létech jsme dálnicí napojeni přímo na evropskou dálniční síť. Ale zde je potřeba říci, že samozřejmě solidnější vedení země by investovalo mnohem více, neboť trvale všude prezentuji, že nekvalitní a "nepostavená" dopravní infrastruktura je dnes největší brzdou ekonomického růstu České republiky.
Co nefungovalo vůbec, byla politická scéna. Socialistická vláda před volbami rozházela desítky miliard na nesmyslných sociálních dávkách, které postupně odnaučují mladou generaci pracovat či se ctižádostivě prosazovat. Po volebním patu nefunguje skoro nic, poslanci naštěstí neplodí další stovky nesmyslných zákonů, ale vláda nemá mandát a panu prezidentovi se nedaří - díky malým pravomocem - cokoliv razantněji ovlivnit.
Jiným malým pozitivním světlem na politické scéně byl příchod ministra Řebíčka, odborníka na dopravu, praktika a hlavně bohatého člověka, který na rozdíl od většiny svých předchůdců nečeká lačně na pozornosti či dokonce jiné požitky. Doufejme, že v konečné vládě si tento post udrží.
Za nejvážnější krizi v dopravě loňského roku považuji tzv. "Ústeckou krizi" v oblasti dopravní obslužnosti, která definitivně odstartovala razantnější práce na celém komplexu zákona o veřejné dopravě a na druhé straně znovu jako vykřičník zůstává arogance moci úředníků a jejich beztrestnost za zásadní porušování zákonů, vyhlášek a nařízení EU. Snad jednou i pro politiky budou zákony platit, jako nekompromisně platí pro podnikatele a občany.
Celkové zhodnocení roku je však pro dopravu a zvláště pro silniční dopravu a logistiku mimořádně úspěšný. Důkazem jsou mimořádné výsledky řady těch progresivnějších firem, ale i fakt, že dopravy a logistika budou za loňský rok tvořit možná i přes 11 % HDP naší země a to je ten klíčový důkaz růstu a úspěšnosti.
Hodně novot a změn čeká silnční dopravu v roce letošním. Jaké budou mít dle vašeho názoru dopady na české dopravce ?Samozřejmě každý start do nového roku přináší určité nejistoty, nejasnosti či legislativní nepřipravenost kvalitního podnikatelského prostředí. I ten letošní bude stejný. Zásadní změnou je nastartované výkonové mýtné pro vozidla nad 12 tun, s tím strategickým dovětkem, že stát zbaběle neřešil i vozidla nad 3,5 tuny a zbavil se odpovědnosti za dopravní obslužnost definituvně tím, že platí i autobusy v dopravní obslužnosti. Mýtné jako takové je naprosto správné vzhledem ke stavu a potřebě prostředků na dopravní infrastrukturu, určitě i z pohledu harmonizace oborů doprav, ale zůstává velký vykřičník nad nezodpovědně zvolenou zastaralou technologií. Zbývá věřit, že pan ministr Řebíček zádadně přehodnotí ty zmatky a předchozí nekvalitu a že zbývající dopravní infrastruktura bude řešena progresivním satelitním systémem a spolu s tím, že od 1. 1. 2008 naběhnou i vozidla na 3,5 tuny a další rok snad i osobní auta a motocykly.
Největší nezodpovědnost v loňském roce prokázala socialistická vláda v převálcování zákoníku práce, který má 80 chybných paragrafů a dále 14 paragrafů dokoce proti ústavních a navíc tito podprůměrní ministři a jejich úředníci nedokázali včas a kvalitně zpracovat k této "zmršené" normě prováděcí předpisy. Pro moji osobu byl závěr roku nesmírně složitý a dramatický - aby se povedla do života uvést dohoda s premiérem, ministry práce a sociálních věcí a dopravy o pracovní době v dopravě, bylo nutné připravenou dohodu nezvěřejňovat do poslední možné chvíle, abychom nedopadli tragicky jako např. zdravotnictví či záchrané služby. Z hlediska legislativy očekávám v letošním roce zrychlení a dramatické dohady o definitivní znění komplexu norem dovršených zákonem o veřejné dopravě, kdy definitivně nastavíme pravidla pro podnikání v pravidelné autobusové dopravě včetně standardů a precizních finančních podmínek. Zvláštní kapitolou bude dořešení ministerstvem dopravy zcela nezvládnutého rozpočtu finančních prostředků na dotace na obnovu vozového parku autobusů a především autobusů na alternativní paliva v hodnotě chybějících 60 mil. Kč.
Poslední velkou normou pro náš obor bude koncepce či strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů, kdy budou s naší pomocí zpracována pravidla pro urychlené čerpání prostředků na EU na tyto logistické projekty.
Jedním z velkých problémů, který trápí všechny dopravní firmy, je citelný nedostatek řidičů. Kde a v čem vidíte cestu k jeho řešení ?Je pravdou, že nedostatek řidičů či dalších specialistů z oborů doprav, servisních věcí či středního dispečerského managementu může zásadně ohrozit dynamiku růstu silniční dopravy. Řidiče nám již nedá jako v minulosti armáda a navíc nekvalitní a nezodpovědná školská referma počítající s tím, že všichni budou mít střední školu a pak se možná něčím vyučí, je nesmyslná a tragická. Znalostní ekonomika je o řemeslech a řemeslně vyspělých lidech a my jich zde máme stále méně a do budoucna budeme mít pouze velkou část "nepoužitelných" různých ekonomů či managerů.
Bohužel existují pouze dvě zásadní cesty, a to:
- první v tom, že odchod do důchodu se posune na 65 let, a tím při současném tempu ekonomického růstu zůstane v praxi silná skupiny kvalitních řidičů.
- druhá v zásadním kroku vlády, a to otevření pracovního trhu systémem "zelených karet" pro řidiče ze zemí východu, jihu Evropy či Asie a možná i jiných teritorií - jiná dramatičtější a úspěšnější cesta prostě nebude, nevěřím na velkou sílu a velké počty rekvalifikovaných řidičů.
Můžete ze své pozice představitele nejvýznamnějších profesních uskupení v silniční dopravě zmínit další zásadní okruhy, na které se jejich činnost v letošním roce soustředí ?Letošní rok bude mimořádně významný i volbami v profesních uskupeních, např. v ADSSF, ČESMAD BOHEMIA, Svazu průmyslu a dopravy či dokonce i IRU. Chci vyslovit přání , aby byli voleni pouze TI, co něco udělají pro druhé opravdu navíc a samozřejmě mají sílu, vliv a kontakty něco změnit. Jinak budou sedět na těchto místech kvůli tomu, že musí povinně "někoho" paritně zastupovat a nebo - co je nejhorší - pro své ješitné já. Ale chci být optimismou a doufat, že přijdou do našich svazů, asociací či sdružení i další mladí, draví a schopní lobbisté.
Z těch zásadních věcí vidím v letošním roce především:
- dokončení komplexního zákona o veřejné dopravě
- přijetí dokumentu pro podporu logistiky z veřejných zdrojů
- prohloubení programů či získání prostředků pro vozidla na alternativní pohony
- určitě nápravu "zmršeného" zákoníku práce a související předpisů
- progresivní řešení další etapy výkonného zpoplatnění komunikací
- racionální novelizaci tzv. "bodového systému" pro řidiče, zvláště naše profesionální řidiče
Pochopitelně se budeme zabývat i aktuálními problémym - co život přinese a co vláda, poslanci a úředníci umyslně či neúmyslně pokazí
Začátek roku je vždy příležitostí vyslovit přání a očekávání. Co vy osobně byste popřál do roku 2007 členským firmám ADSSF, jejich zaměstnancům, respektive celému oboru silniční dopravy ?Jak jsem už v předchozích řádcích konstatoval, máme ze sebou jednoznačně jeden z nejúspěšnějších roků za oblast dopravy a dopravní infrastruktury. A chci vyjádřit optimismus, že ekonomika EU i naše dává stejné šance i pro rok letošní.
Našim členským firmám ADSSF chci popřát, aby se jim v letošním roce dařilo a všem bez rozdílu pak přeji zdraví, štěstí a především vitalitu a optimismus do relativně magického roku 2007.
Jarmila Chromá Dopravák 1/2007