nejen o tom, co je v jeho nové knize: Psychologie pro řidiče - Zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti.
nejen o tom, co je v jeho nové knize: Psychologie pro řidiče - Zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti.
"Řidič řídí rukama a nohama, kterým ovšem vydává pokyny centrální nervová soustava. Psychické a smyslové procesy jsou u profesionálního řidiče v permanentním zatížení, " říká dlouholetý dopravní psycholog a popularizátor psychologie Karel Havlík.
Na co jsme se ho zeptali ?
- Vyvolává současná doprava u řidiče z povolání vyšší duševní zatížení, než tomu bylo např. počátkem sedmdesátých let minulého století, kdy jste zahájil dopravně psychologickou praxi u ČSAD v Plzni ?
- Co soudíte o návrhu, že by dopravní průmyslovky se mohly ubírat tímto směrem a zřídili třeba nástavbu pro vzdělávání řidičů ?
- Dopravní firmy se dnes potýkají s množstvím stárnoucích řidičů a s nedostatkem mladších zkušených řidičů. Neměly by vzít konečně na vědomí, že už jim řidiče nedodá základní vojenská služba ani konkurence, a že by měly pro začínající řidiče z povolání vytvořit atraktivní a účinný kariérní postup ?
- Jak by měl být odměňován řidič autobusu ? Nejsou nízké platy v osobní dopravě jedním z důvodů neutěšeného stavu ?
- Čím si vysvětlujete, že u nás je za volantem autobusu daleko menší počet žen v porovnání s vyspělými evropskými státy ?
- Čím by mohl BUSportál přispět k obnovení dopravně – psychodiagnostického vyšetřování profesionálních řidičů ?
Odpovědi přineseme příští týden. Dále Karel Havík přislíbil podrobit redaktorku BUSportálu řádnému psychologickému vyšetření řidiče autobusu - o tom také napíšeme bez ohledu na výsledek během října.