Přes 800 elektrických autobusů na polských silnicích
Yutong, který byl v loňském roce nejvíce úspěšný na evropském trhu s elektrobusy, od roku 2021 do Polska dodal nebo má zakázky na 80 ebusů do 15 měst. Jeho školní meziměstské autobusy zakoupené díky podpoře z programu "Kangur" provozuje několik městských samospráv. Do Polska také dorazí první elektrobusy Yutong E7, které dodával na mistrovství světa v Kataru. Značku zastupuje Busnex Poland. Ilustrační foto elektrobusy Yutong E10 pro město Kętrzyn Město v Polsku

Na konci prosince 2022 se park elektrických autobusů v Polsku rozrostl na 821 kusů. Elektrických osobních automobilů jezdí v Polsku téměř 62 tisích. Roste i počet dobíjecích stanic.

Reklama

Na konci prosince 2022 se park elektrických autobusů v Polsku rozrostl na 821 kusů. Elektrických osobních automobilů jezdí v Polsku téměř 62 tisích. Roste i počet dobíjecích stanic.

Statistiky zveřejnilo Polské sdružení pro alternativní paliva (PSPA) a Polské sdružení automobilového průmyslu (PZPM) v nejnovějším „Počítadle elektromobility“. Ještě o měsíc dříve bylo u našich severních sousedů registrováno 790 ebusů.

Podle údajů z „Počítadla elektromobility“ dosáhl počet osobních elektromobilů téměř 62 tisíc. Plně elektricé vozy tvořily přes 31 tisíc (51 %) zbývající část plug-in hybridy. Park elektrických dodávek a nákladních automobilů tvořilo 3 135 kusů, rostl také vozový park elektrických mopedů a motocyklů (přes 16 tisíc) a také počet hybridních vozů a dodávek, který se zvýšil na téměř 476 tisíc.

Souběžně s vozovým parkem se rozvíjí nabíjecí infrastruktura. Na konci prosince 2022 bylo v Polsku v provozu 2 565 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily (5 016 bodů). 29 % z nich byly rychlé DC nabíjecí stanice a 71 % pomalé AC nabíječky s výkonem menším nebo rovným 22 kW. V prosinci bylo spuštěno 38 nových veřejných dobíjecích stanic (103 bodů).

"Shrneme-li rok 2022, lze říci, že segment nízkoemisních vozů je jediný, kde jsme zaznamenali výrazné nárůsty, a to jak u nových, tak u ojetých vozů. Zajímavý je zejména velmi dynamický růst ve skupině užitkových a nákladních automobilů. Dodávky se zelenými SPZ můžeme na ulicích vídat stále častěji. Jediným segmentem, který zaznamenal výrazný pokles, jsou autobusy, což odráží finanční krizi v samosprávách. Počet nabíječek roste, i když ne tak dynamicky, jak bychom si přáli. V souladu s pokyny nařízení AFIR se intenzivně pracuje na přípravě návrhů na vybudování sítě dobíjecích stanic umístěných podél hlavních dopravních koridorů TEN-T v Polsku. Týká se to především nabíječek pro osobní automobily, ale v plánu jsou i nabíječky s velmi vysokým výkonem pro nákladní automobily. A na závěr ještě jeden důležitý postřeh – vše nasvědčuje tomu, že vláda má potřebu podpořit prodej těžkých elektromobilů a doufáme, že v blízké budoucnosti začnou práce na specifickém programu podpory pro vozidla nad 16 t," říká Jakub Faryś, prezident PZPM.