Přečteno v HN: Student Agency ovládla dálnici na Brno
BUSportál fotografoval Ayats SA po příjezdu z Plzně.

Společnost uspěla na trase Praha -Brno zejména díky doplňkovým službám.
Společnost uspěla na trase Praha -Brno zejména díky doplňkovým službám.
Student Agency ovládla dálnici na Brno
HN - Jan Činčura
PRAHA,30.12.2004 - Ani ne rok stačil novému autobusovému dopravci, Student Agency, aby se stal dominantním přepravcem na nejvýnosnější a nejfrekventovanějšf trase Praha-Brno.

Ročně se na ní oběma směry přepraví odhadem celkem asi jeden a půl miliónu lidí.

Lidé ze Student Agency nyní odhadují svůj tržní podíl na 80 procent. "Budou mít asi tři čtvrtiny na tomto trhu", odhaduje ředitel konkurenční firmy Hotliner Otakar Horký. Dominantní roli nového dopravce připouští i Tourbus. Nástup nové firmy s agresivní marketinkovou politikou nepřežil již v únoru Čebus, jehož 31 spojů převzal Český Národní expres (ČNE). Dnes už do Brna jezdí jen dva spoje Čebusu. Člen představenstva ČNE Zdeněk Bezděkovský se k tomu nevyjádřil.
Soupeř chystá protiútok
"Uspěli tvrdou cenovou politikou. A měli i dost kapitálu na zakoupení nových luxusních autobusů," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Se Student Agency se cestující dostane do Brna za zhruba stejnou cenu jako s konkurencí, ale s nesrovnatelně vyšším komfortem. Student Agency na brněnskou trasu přenesla komfort z mezinárodních linek, kde do té doby podnikala. Poskytuje řadu doplňkových služeb - od jednoho výtisku denního tisku zdarma až po projekci filmů během jízdy.

K tomu se jiné firmy teprve odhodlávají. "Uvažujeme také o zavedení podobných služeb. Na příklad bychom rádi zavedli pro každého cestjícího možnost přpojení notebooku na internet. Záleží ovšem na cenové kalkulaci," řekl místopředseda představenstva Tourbusu Antonin Grund.

"Konkurenční boj povede k zvyšovánt komfortu pro cestující," je ptesvědčen Kašík ze Svazu dopravy. Vedoucí dopravce však nechce usnout na vavřínech a přitvrzuje. "Od ledna příštího roku snižujeme ceny. Bude to asi o deset korun," říká ředitel Student Agency Radim Jančura. Zatímco jejich žluté autobusy pro 61 cestujících jsou v průměru z 90 procent obsazené, ve vozidlech konkurence to je často i jen polovina. Přitom jízda s méně než dvaceti cestujícími se již pro ně stává prodělečnou.

"Jaké jsme měli tržby, vám neřeknu," odmítl Grund z Tourbusu, jenž ale tvrdí, že jejich firma žádné cestující ve prospěch Student Agency neztratila. "Konkurenční firmy ustoupily do jiných odjezdových časů či redukovaly některé spoje," poznamenal Horký z Hotlineru. Podle jeho odhadu asi třetina pasažérů ubyla ČNE. Samotný Hotliner vozí lidi na jiné brněnské nádraží než Student Agency, a proto jim podle Horkého zůstali věrni ti z pasažérů, pro které je výhodnější vystupovat právě v této části Brna.

Student Agency však expanduje dál a v listopadu začala jezdit i trasu Praha - Plzeň. Tam situaci usnadnilo i to, že začátkem prosince vypadl z trhu Centrum Tour, jenž do listopadu přepravoval asi polovinu cestujících. Klatovské firmě totiž pražský dopravní úřad neprodloužil licenci kvůli porušování jízdního řádu a instalaci nevhodných odbavovacích strojků.

Vzniklou mezeru na trhu okamžitě zaplnily ČSAD Autobusy Plzeň i Student Agency. I tady brněnská firma útočí cenou i vyšším komfortem. "Zatímco Plzeňští chtějí za jízdenku bez místenky a bez zavazadla 80 korun, my za tutéž cenu poskytneme i místenku a úložku zavazadla," říká Jančura.
Míří také do Liberce
Od poloviny ledna 2005 se autobusy Student Agency chystají vyjet i na další lukrativní trasu Praha - Liberec. Ta proslula prosazováním monopolu ČSAD Liberec ze strany libereckého dopravního úřadu. Ten ji totiž na rozdíl od ostatních komerčně provozovaných dálkových tras zařadil do státem dotovaných linek. Přes odpor libereckého úřadu však už od listopadu začaly do Liberce jezdit mercedesy Hotlineru, které úrovní služeb napodobují Student Agency. Hotliner si totiž vystačí s licencí od pražského dopravnho úřadu.

"Jejich konkurence se už projevila ztrátou asi třetiny cestujících," odhaduje ředitel osobní divize ČSAD Liberec Jiří Řádek. Zatímco dosud na lince hospodařili na nule, nyni se pro ně stává ztrátovou. "Protože jde o dotovanou linku, bude nám ztráty hradit stát," dodal. Vedoucí libereckého úfadu Stanislava Jakešová říká, že o tom, zda Hotliner bude dál jezdit, se rozhodne na Ministerstvu dopravy.

HN 30.12.2004