Pražská tramvaj Tatra K2 je na renovaci v Brně
Tatra K2 odjela z Bratislavy na návěsu. Foto DPB

K retrovozidlům Dopravního podniku hl.m. Prahy se za rok přidá "ká dvojka". Do Prahy doputuje z Bratislavy přes devítiměsíční zastávku v Brně.
K retrovozidlům Dopravního podniku hl.m. Prahy se za rok přidá "ká dvojka". Do Prahy doputuje z Bratislavy přes devítiměsíční zastávku v Brně.
Dvoučlánková tramvaj Tatra K2 ev. č. 8133 sloužila od roku 1977 jako cvičný vůz v bratislavském dopravním podniku (DPB), vyřazena z provozu byla v roce 2009 po dvaatřicetileté službě. Pražský dopravní podnik (DPP) jí letos v červnu koupil za 1 000 Eur.

Náročnou renovaci K2 provedou v Ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna (DPMB). Během devíti měsíců jí místní zaměstnanci rozeberou na jednotlivé komponenty, provedou důkladnou kontrolu, vyvaření nebo výměnu zkorodovaných součástí. Pak dojde na upevnění vlnitého oplechování, které je pro tramvaje K2 typické a lakování do původních barev v červeno-krémových odstínech. Na závěr se vůz dočká nové kabeláže, elektrické výzbroje, pokládky podlah nebo montáže obložení interiéru, stropu a zasklení.

Pracoviště řidiče má funkčně i vizuálně odpovídat původnímu provedení, šoféři zde ale najdou i moderní prvky, které však budou citlivě skryty, aby nenarušovaly původní vzhled vozidla. „Tramvaj bude současně vybavena některými prvky nebo funkcemi dle požadavků pražského dopravního podniku nad rámec původního stavu, například antivandalskými fóliemi na oknech nebo kamerovým systémem. Před předáním do Prahy bude také nutné obrátit polaritu elektrické výzbroje,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. V Brně se na rekonstrukci bude podílet prakticky většina profesí ústředních dílen, které zaměstnávají 140 lidí. Od karosářů, přes elektrikáře až po lakýrníky nebo stolaře.

Pro tramvaj typu Tatra K2 bude uvedení do provozu s cestujícími v Praze premiérou. Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v hlavním městě jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965–1966 v režimu bez cestujících. Kvůli členitému terénu města dal místní dopravní podnik přednost tramvajím T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.

Uvedením tramvaje K2 do provozu retro vozidel  v Praze chceme pokračovat v prezentaci nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. – 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah – všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ říká člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

Vyjet do retroprovozu by K2 měla na konci příštího roku.

Zdroje: DPB, DPMB, DPP


Pražská tramvaj Tatra K2 je na renovaci v Brně
V pátek 8. října přijela do Brna. Foto DPMB
Pražská tramvaj Tatra K2 je na renovaci v Brně
Pražská tramvaj Tatra K2 je na renovaci v Brně
Pražská tramvaj Tatra K2 je na renovaci v Brně
Pražská tramvaj Tatra K2 je na renovaci v Brně
Pražská tramvaj Tatra K2 je na renovaci v Brně
V Ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna projde renovací a pak se vrátí do Prahy, kde byla v roce 1977 v závodě ČKD Tatra Praha vyrobena. Foto DPMB