Požadavky na vyšší kvalitu služeb ve veřejné osobní dopravě se zvyšují.
Ze zahraničí: Navazující nízkokapacitní autobusová linka..

Doc. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. pro časopis Logistika 1/06. Převzato BUSportálem se souhlasem časopisu Logistika.
Doc. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. pro časopis Logistika 1/06. Převzato BUSportálem se souhlasem časopisu Logistika.
Pozn. BUSportálu: Příspěvek vznikal v době dobré víry v projekt Pendolino. Nezbývá než věřit, že se po úvodních nemocech stane opravdu tím, co se od něj očekávalo.
Příspěvek si neklade za cíl podat vyčerpávají přehled o moderních systémech ve veřejné osobní dopravě, které jsou již využívány, případně ověřovány pilotními projekty v některých evropských zemích, ale chce poukázat na nabídku vyšší úrovně kvality poskytovaných služeb mnohými dopravci. Tu cestující vnímají jako samozřejmost, ale i jako nezbytnost pro širší využívání veřejné osobní dopravy.

Zvyšující se požadavky na poskytované služby přináší moderní doba s vysokou úrovní technologií. Pro nás je potěšitelné, že Česká republika se zařadila úrovní poskytovaných služeb vedle letecké dopravy i v železniční dopravě mezi vyspělé evropské země.

České dráhy, a.s. (dále jen ČD) provozují v novém jízdním řádu platném od 11. 12. 2005 zhruba o 1 % více spojů a denně vypravují téměř osm tisíc vlaků všech kategorií. Kvalitativním skokem ve veřejné osobní dopravě a přiblížením se k vyspělým evropským zemím, je zařazení všech sedmi moderních třísystémových elektrických jednotek do pravidelného provozu (obr. 1). V průběhu minulého roku byly podrobeny ověřovacím a testovacím zkouškám, aby byl zajištěn jejich spolehlivý a bezpečný provoz. SKOK KVALITY S PENDOLINEM Vlaky SC Pendolino ČD vedené novými elektrickými jednotkami řady 680 nabízejí nejrychlejší spojení mezi Ostravou a Prahou za necelé 3 a půl hodiny. Na nových a modernizovaných úsecích koridorových tratí dosahují rychlost až 160 km/h a vyšší rychlost v obtížných úsecích s oblouky, zejména díky speciální technologii pro naklápění vozových skříní. SC Pendolino přináší rovněž vysoký komfort cestování charakterizovaný pohodlnými sedačkami, klimatizací, moderním informačním systémem a plně nekuřáckým prostředím. Cestujícím 1. třídy jsou k dispozici nadstandardní služby – občerstvení v ceně jízdenky, přípojky elektrické energie a audiosystém se třemi hudebními programy. Samozřejmostí je garance dodržení jízdního řádu s návratem části jízdného v případě zpoždění vlaku. Další doplňkovou službou je prodej jízdenek MHD přímo ve vlaku. Jednotky umožňují rovněž přepravu cestujících na invalidních vozících nebo přepravu kočárků a jízdních kol. Pro nákup jízdenek lze poprvé u ČD využít internetový prodej jízdenek na http://eshop.cd.cz. Cestující mají navíc možnost přednostního odbavení prostřednictvím expresních pokladen.

Všechny vlaky SC Pendolino jsou provozovány jako společné spoje ČD a Českých aerolinií (ČSA). Vedle kódového označení čísla ČD zkratkou SC a číslem spoje jsou jednotlivé vlaky vedeny rovněž jako spoje ČSA označené OK a příslušnou číslicí. Cestující letecké dopravy si tak mohou v rámci celosvětového rezervačního systému leteckých společností zakoupit jízdní doklad také na spoje SC Pendolino. Současně cestující ČSA mohou během přepravy využívat komfortních služeb 1. třídy a získat bonusové míle v rámci věrnostního programu ČSA – OK Plus. Cestující jedoucí vlaky SC Pendolino s cestovními doklady ČD a cestující ČSA mají zajištěnou návaznou autobusovou dopravu mezi železniční stanicí Praha Holešovice a letištěm Praha Ruzyně. Při zakupování jízdenky pro vlak CS Pendolino je však třeba požadovat cílovou stanici Praha Ruzyně. Cestující s platnou letenkou obdrží bez dalších poplatků u pokladny nebo vlakového doprovodu jízdenku ČD pro 1. vozovou třídu, která je opravňuje k bezplatné přepravě autobusovou linkou Aiport Expres na letiště. Nízkopodlažní autobusy jezdí v celotýdenním provozu přibližně od 5 do 22 h v intervalu 30 minut. Na zavedení expresní linky se podílely Dopravní podnik hl. m. Prahy, ČD, ČSA a ROPID. V systému Pražské integrované dopravy (PID) je linka zařazena se zvláštním tarifem.

Moderní jednotky řady 680 Pendolino jsou zařazeny na některých vlacích EC a IC na trase Praha hl. n./Praha Holešovice – Pardubice hl. n. – Brno hl. n . – Břeclav – Bratislava/Vídeň. Téměř po 30 letech se ČD vrací k zařazení jednotek do přeshraničního provozu a po 25 letech do vnitrostátního provozu. Žádný dopravní systém nezatěžuje životní prostřední tak málo škodlivými látkami jako železnice. Proto je nutné vyšší kvalitou přilákat větší počet cestujících do moderních vlaků, které nabízí spolehlivé, pohodlné a příjemné cestování v každém ročním období.

ZAHRANIČNÍ ZKUŠENOSTI

Za zmínku stojí příklad Německých drah a.s. (DB), které se zavázaly že v průběhu let 1999 až 2005 sníží produkci oxidu uhličitého CO2 o 25 % a o stejnou hodnotu i spotřebu elektrické energie a motorové nafty. První úkol byl splněn již v roce 2002 a je předpoklad, že v roce 2005 splnily i druhý, protože v roce 2004 byla vykázána úspora ve výši 22 %. To vše se podařilo dosáhnout nejen moderními vozidly, ale i vysokou úrovní kvalifikace zaměstnanců. Odborná školení strojvedoucích zdokonalují techniku jízdy a moderní koncepty pohonů zajišťují při brzdění produkci elektrického proudu, který je vracen do trakční sítě. V roce 2004 to bylo téměř 600 GWh, které se dostaly zpět do sítě při brzdění vysokorychlostních vlaků ICE (obr. 2), příměstských vlaků S-Bahn a elektrických lokomotiv. Specifická spotřeba energie u DB ve srovnání s rokem 2004 klesla v osobní přepravě o 6 % a v nákladní přepravě o 4 %. Na 100 tunových kilometrů spotřebuje nákladní automobil 6 litrů motorové nafty a železniční vozidlo přibližně 1,4 l (www.db.de/umweltbericht). Každý plně obsazený příměstský osobní vlak uspoří prachové a hlukové emise ve městech a požadavky na parkovací místa resp. domy. Plně obsazený vysokorychlostní vlak nebo vlak vyšší kategorie EC a IC znamená o minimálně 500 osobních automobilů méně na dálnici, resp. rychlostní silnici nebo silnici první třídy. Letecká doprava na kratší vzdálenosti není z hlediska vlivu na životní prostředí nijak příznivá, protože vykazuje spotřebu paliva 10,5 l na osobu a 100 km, ale u vysokorychlostního vlaku s polovičním obsazením je přepočtená spotřeba paliva 2 l.

Při studijním pobytu na Univerzitě v Brémách na Institutu geografie a územního plánování jsem měl možnost seznámit se s realizovanými projekty, které institut řešil pro městský dopravní podnik. Každé město, stejně i Brémy, řeší problémy spojené s hustým provozem osobních automobilů a nedostatkem parkovacích míst. Tato situace je příčinou kongescí, které zpomalují veřejnou hromadnou osobní dopravu, způsobují zpoždění a nedodržení požadovaných časů pro zásobování obchodní sítě, institucí a podnikatelských subjektů. Zmíněný Institut zpracovává projekty, které jsou zaměřeny na rozšiřování veřejné hromadné osobní dopravy z města ven. U koncových stanic tramvajových a autobusových linek plánuje záchytná parkoviště pro osobní automobily, odstavná místa pro jízdní kola (obr. 3) a přestupní hrany (nástupiště) na vnější veřejnou hromadnou osobní dopravu (obr. 4). Parkování je obvykle bezplatné. Provozní budovy dopravního podniku na konečné stanici, které jsou určeny pro řidiče, jímž poskytují služby při čekání na další provozní výkony podle jízdního řádu, jsou s ohledem na maximální úspory provozních nákladů napájeny elektrickou energií získávanou ze slunečních kolektorů umístěných na střeše. Neméně zajímavé jsou i tarifní podmínky pro cestující, kteří mohou používat klasické jízdenky nebo čipové karty. Jízdenky je možné zakoupit v prodejním automatu nebo u řidiče za stejnou cenu. Při zakoupení 4 jízdenek je poskytnuta výrazná sleva (22,5 %). Čipová karta platí po označení pro jízdy v autobusech, tramvajích, ale může být použita pro placení za parkování v parkovacích domech a v parkovacích automatech na parkovištích a pro úhradu nákupů v prodejnách Dopravního podniku Brémy.

V hlavním městě Saska v Drážďanech byl v roce 2005 zkoušen pilotní projekt pro jízdenky s označením ALLFA. V přeneseném slova smyslu se jedná o jízdenku, na kterou je možné jednoduše jezdit. Jedná se o elektronickou jízdenku budoucnosti, která splňuje požadavky nejvyššího stupně komfortu ve veřejné osobní dopravě. Dopravní prostředek musí být vybaven palubním počítačem, který je propojen na centrální řídicí počítačový systém, dále anténou, která identifikuje nastupující cestující, a další anténou, která má pod kontrolou cestující uvnitř dopravního prostředku. Cestující má v držení čipovou kartu nebo mobilní telefon a systém z těchto medií odpočítá cenu za ujetou vzdálenost. Poloha, místo nástupu a výstupu jsou identifikovány pomocí GPS (Global Positioning System). ALLFA jízdní doklad automaticky zjistí cenu jízdného, plně automaticky zjistí přítomnost v dopravním prostředku, nabízí tarifní simulaci a nabízí obsluhu zákazníka pomocí internetu na osobním počítači. Jeho činnosti jsou standardizovány podle požadavků Svazu německých dopravců. Elektronický systém umožňuje stanovení jízdného od přihlášení do systému, výdej jízdenky a následně informace o jízdě až po zablokování při ztrátě nosného média. Komunikace s centrálním serverem je možná pomocí internetu přes domácí počítač nebo prostřednictvím SMS z mobilního telefonu. Systém je jednoduchý i pro řidiče osobních automobilů, protože čipová karta nebo mobilní telefon umožňují vstup do parkovacích míst a lze je využít i jako jízdní doklad pro veřejnou osobní dopravu. Systém byl v roce 2005 zkoušen v Drážďanech jako pilotní projekt ve spolupráci Německých železnic, Drážďanského dopravního podniku, Technické univerzity Drážďany, Frauenhoferova institutu dopravy a infrastruktury, Regionální dopravy Drážďany, Siemens VDO Automotive a Dopravního svazu horní Labe.

Veřejná osobní doprava má před sebou bezpochyby světlou budoucnost. Nové trendy v konstrukci moderních vozidel a nové technologie usnadňující a hlavně zjednodušující odbavení cestujících, zcela jistě přilákají nové zákazníky. To je cílem moderních systémů veřejné osobní dopravy.
Text a fotografie Doc. Ing. Václav Cempírek, Ph.D., vyšlo v časopise Logistika 1/06

Požadavky na vyšší kvalitu služeb ve veřejné osobní dopravě se zvyšují.
vlak ICE 2. generace před odjezdem z Brém do Mnichova.
Požadavky na vyšší kvalitu služeb ve veřejné osobní dopravě se zvyšují.
Konečná stanice tramvajové linky s nabídkou parkovacích služeb pro cestující veřejnost
Požadavky na vyšší kvalitu služeb ve veřejné osobní dopravě se zvyšují.
Vlak SC 506 u České Třebové.