Postbus a jeho meziměstská eCitara v Rakousku
Autobusy jsou nabíjeny zelenou elektřinou. Rychlé nabíjení zajišťují pantografové nabíjecí stanice a pomalé nabíjení probíhá v garážích Postbusu. Foto Postbus

Roční fungování jedenácti elektrických autobusů na meziměstských spojích v Dolním Rakousku hodnotí jejich provozovatel po všech stránkách pozitivně. Následovat mohou další projekty nahrazování dieselových autobusů ekologickými, poháněnými zelenou elektřinou.

Roční fungování jedenácti elektrických autobusů na meziměstských spojích v Dolním Rakousku hodnotí jejich provozovatel po všech stránkách pozitivně. Následovat mohou další projekty nahrazování dieselových autobusů ekologickými, poháněnými zelenou elektřinou.

Od léta 2022 je v jižním regionu Weinviertel v Dolním Rakousku v provozu jedenáct elektrických autobusů eCitaro. Autobusy od té doby ujely 1,4 milionu kilometrů, přičemž úspora CO2 ve srovnání s naftovými vozy činila ve srovnatelném období přibližně 1 600 tun, bilanci zveřejnil jejich provozovatel, největší autobusový dopravce v Rakousku. Projekt VOR a Postbus je první pro meziměstskou dopravu v Dolním Rakousku a má otevřít cestu dalším podobným projektům po celém Rakousku.

Podle Postbus je příznivý také počet cestujících na linkách 530 Gänserndorf – Matzen – Wolkersdorf a 535 Gänserndorf – Schönkirchen – Kollnbrunn – Mistelbach. Ve dnech školního vyučování ve druhém čtvrtletí roku 2023 využívalo moderní e-busy v průměru více než 1 400 lidí.

Celkově se region stal mobilnějším a mnohem lépe napojeným na veřejnou dopravu než před několika lety a je považován za ukázkový příklad přechodu na bezemisní autobusovou dopravu v meziměstské dopravě. „S elektrobusy v jižním Weinviertelu jsme spustili první meziměstské spoje v Dolním Rakousku, které mají zelenou značku. Při tom jsme společně s VOR a všemi partnery odvedli průkopnickou práci,“ uvádí členka představenstva ÖBB-Postbus Silvia Kaupa-Götzl. „Před uvedením takových projektů do provozu probíhá spousta přípravných prací a výhledů do budoucna, v posledních měsících byly také provedeny optimalizace.“

Z výsledků nyní mohou těžit výrobci vozidel, autobusové společnosti a dopravní sdružení. Je zřejmé, že technologie funguje – a to nejen v městském provozu. Podle Postbus je to dostatečný důvod k odklonu od dieselových autobusů a přechodu na elektrobusy.

Zavedením tohoto čistě elektricky provozovaného regionálního autobusového systému včetně dobíjecí infrastruktury jsme my a naši partneři převzali v Rakousku průkopnickou roli. Co je zvláště důležité: Byl to nejen inovativní, ale s přibližně 1 400 cestujícími denně především úspěšný projekt,“ uvedli výkonní ředitelé VOR Karin Zipperer a Wolfgang Schroll.

Provoz elektrobusů v jižním Weinviertelu má být startovacím signálem pro další podobné projekty v dalších spolkových zemích. "S ohledem na naše evropské sousední země je nejvyšší čas. V každém případě je výhod elektrobusů celá řada. Elektrický pohon je nejen bez škodlivin, jako je jemný prach, oxidy dusíku nebo oxid siřičitý, je také výrazně tišší."

Od roku 2021 bylo pouze 174 z 10 134 autobusů v Rakousku vybaveno elektromotorem. To odpovídá přibližně 1,7 %. ÖBB Postbus je s 18 elektrobusy stále pod rakouským průměrem, ale jako průkopník v technologiích alternativního pohonu má největší vozový park elektrických autobusů v celém Rakousku. Kromě jedenácti v Dolním Rakousku je to městský elektrobus ve Wolfsbergu (Korutany) a další čtyři elektrické meziměstské autobusy ve Wolfurtu (Vorarlbersko). V zimních měsících jezdí dva elektrické skibusy také v regionu Zell am See-Kaprun. Společnost se sídlem ve Vídni propojuje více než 1 700 obcí po celém Rakousku. Ve více než třetině jsou autobusy jediným prostředkem hromadné dopravy.