PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici

V průběhu září a října probíhají zátěžové testy bateriové stanice napájené z trolejbusové sítě. Snímky z představení projektu a bateriové stanice.
Reklama
V průběhu září a října probíhají zátěžové testy bateriové stanice napájené z trolejbusové sítě. Snímky z představení projektu a bateriové stanice.
Mezi 3.9. a 23.10.2020 probíhají testy posilové bateriové stanice nacházející se na konečné stanici plzeňských trolejbusových linek 14 a 16 Sídliště Bory. V průběhu 4-5 dnů jsou vždy testovány různé scénáře se zapnutou/vypnutou podporou bateriové stanice a proměnou dalších faktorů (provoz bateriových trolejbusů, napájení ze vzdálenější měnírny apod.). Bateriová posilovací stanice se v Plzni nachází od jara 2018 (po Zlíně se jedná o druhou stanici svého druhu v České republice), kdy sloužila zejména při rekonstrukci měnírny Bory právě pro zlepšení napájecí situace v koncovém úseku borské trolejbusové trati (více vzdáleném od měnírny, tj. dochází zde k větším ztrátám při přenosu). Nyní probíhá v rámci INTERREG EfficienCE série testů bateriové posilovací stanice, které mají za cíl posoudit ověřit vhodnost technologie pro další rozšíření, či také vhodnost posilovací stanice pro případné zajištění napájení bateriových trolejbusů. Bateriová stanice je pronajata společností Elektroline, technologicky je jejím základem 40 olověných akumulátorů, které slouží pro vykrývání napájecích špiček (posílení napájení při vysokých odběrech). V rámci projektu INTERREG EfficienCE se PMDP ocitají po boku významných evropských dopravních podniků jako např. Wiener Linien či Budapesti Közlekedési Központ, a stejně tak prestižních výzkumných institucí z Gdyně, Mariboru, Lipska či Bergama. Technologická univerzita v Gdaňsku provádí v současnosti také analýzu napájení trolejbusové sítě v Plzni. Bateriová stanice je nyní nadále umístěna na obratišti Sídliště Bory, dle výsledků testování může být přesunuta (či pořízena další) například pro zajištění provozu bateriových trolejbusů v dalších úsecích.

Snímky pochází z představení posilové bateriové stanice a projektu INTERREG EfficienCE novinářům, které proběhlo 2.10.2020. Pro novináře byl přistaven také bateriový trolejbus Škoda 26 Tr č. 577.

Zdeněk Kresa


TZ PMDP:

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zahájily sérii testů bateriové posilovací stanice na konečné stanici linky 16. Tato zajímavá technologie se vejde do rozměrů malého lodního kontejneru a jeden takový je umístěn právě u točky na Sídlišti Bory. Nabíjecí stanice nemá žádný přívod napájení z vnější sítě ČEZu, je napojená pouze na trolejbusové troleje, ze kterých se průběžně nabíjí její baterie a při zátěži je schopna rychle dodat větší množství energie zpět trolejbusům. Hlavní funkcí stanice je posílení míst s nedostatečným napájením.

„S testováním jsme museli počkat až na obnovení plného provozu MHD. Parametry stanice totiž potřebujeme ověřit s plnou zátěží. Na linkách 16 a 14 nyní jezdí plný počet vozů. Kromě běžných provozních stavů zkoušíme, jak si stanice poradí při nabíjení většího množství bateriových trolejbusů nebo při odpojení napaječů z měnírny. Zatím vše běží bez problémů,“ říká Jan Strobach, vedoucí střediska měníren PMDP.

Naměřené výsledky předávají PMDP univerzitě v Gdaňsku, která provádí energetickou analýzu trolejbusové sítě. PMDP díky tomu zjistí, kde jsou slabá místa a kde naopak rezervy, případně jak snížit spotřebu elektrické energii. „Hlavním cílem je posoudit budoucí rozvoj bateriových trolejbusů s dynamickým nabíjením a ověřit, zda je řešení posílení napájecí sítě pomocí takových bateriových stanic správná cesta. Dále bude důležité zjistit, zda se vyplatí ekonomicky a jaká jsou pro ni ideální místa,“ říká Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP, a doplňuje: „Trendem se stává využívat baterie nejen ve vozidlech, ale i v síti. K takovým stanicím je pak možné zapojit třeba i malou fotovoltaickou elektrárnu nebo naopak pomáhat s nabíjením elektromobilů.“

„Nabíjecí stanici testujeme v rámci mezinárodního projektu INTERREG EfficienCE. Cílem projektu je sdílet zkušenosti s provozováním nových udržitelných technologií a zvyšování energetické účinnosti ve veřejné dopravě. Spolupracujeme se šesti dalšími zeměmi. Například ve Vídni testují třeba sluneční elektrárnu, která napájí budovu stanice metra,“ popisuje Miroslav Macháň, dopravně provozní ředitel PMDP.

INTERREG EfficienCE je projekt mezinárodní spolupráce financovaný z programu Interreg Střední Evropa, jehož záměrem je snížit uhlíkovou stopu v tomto regionu. Většina středoevropských měst má rozsáhlé systémy veřejné dopravy, které se mohou stát základem služeb nízkouhlíkové mobility. Veřejnou dopravu ve středoevropském regionu využívá více než 63 % dojíždějících. Opatření ke zvýšení energetické účinnosti a zvýšení podílu obnovitelných zdrojů na infrastruktuře veřejné dopravy tak mohou mít obzvláště velký dopad na snižování emisí CO2. Do projektu je zapojeno 7 zemí, kromě Česka to jsou Německo, Polsko, Rakousko, Itálie, Maďarsko a Slovinsko.

Projekt v číslech: 12 partnerů, 7 zemí, rozpočet 2,4 milionu EUR, financování 2,0 milionu EUR z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj, 29 výstupů, doba trvání projektu: 1. 4. 2019 - 31. 3. 2022.

Partneři projektu: Stadt Leipzig, Referat Digitale Stadt (odbor digitalizace města) (vedoucí partner projektu), Leipziger Verkehrsbetriebe GmbH, Wiener Linien GmbH & Co KG, Budapesti Közlekedési Központ, Przedsiebiorstwo Komunikacji Trolejbusow ej Sp. z o.o., Politechnika Gdańska, Mestna Občina Maribor, Univerza v Mariboru, Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., Comune di Bergamo, Redmint Impresa Sociale s.c.r.l., Mobilissimus Kft.

PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
Odpojovače napájení
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
Vzduchotechnika pro chlazení akumulátorů
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
Základ posilové bateriové stanice tvoří 40 olověných akumulátorů
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
Pohled na aktuální hladinu napětí v jednotlivých článcích
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
Napojení bateriové stanice na trolejovou síť
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
Pro hosty byl k dispozici také bateriový trolejbus Škoda 26 Tr č. 577
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
PMDP jsou ve velmi dobré společnosti...
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici
PMDP v rámci projektu INTERREG EfficienCE testují bateriovou posilovací stanici