Olomouc bude mít devět nových tramvají EVO1/o
Poslední ze čtyř tramvají EVO1/o dodal Pragoimex do Olomouce začátkem roku 2022. Foto DPMO

Vítězem veřejné zakázky na výrobu oboustranných tramvají se stala společnost Pragoimex s vozy typu EVO1/o. Tento typ vozu v Olomouci iž jezdí, poslední byla dodána v roce 2022.

Vítězem veřejné zakázky na výrobu oboustranných tramvají se stala společnost Pragoimex s vozy typu EVO1/o. Tento typ vozu v Olomouci iž jezdí, poslední byla dodána v roce 2022.

Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo v těchto dnech vedení olomouckého dopravního podniku, v registru smluv byla zveřejněna 27. listopadu.

Tento typ vozu už cestující v Olomouci znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124.

Vítězný PRAGOIMEX má na výrobu a dodání vozů dva roky, samozřejmostí u nových tramvají bude klimatizace nebo USB zásuvky. Vozy budou vybaveny novinkami v oblasti technologií a bezpečnosti.
 
Předmětem veřejné zakázky byl nákup vozů s oboustranným odbavováním cestujících, jsou to tramvaje, které primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tento typ tramvají je pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky oboustranným soupravám bylo možné v nedávné době například zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě. Vozy budou vybaveny klimatizací, automatickým systémem sčítání cestujících a také vyhřívanými sedačkami, které jsme minulý rok zkušebně instalovali do dvou vozů a cestující si je chválí,“ uvedl Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO.

Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, mají klimatizaci a umožňují nabíjení elektronických zařízení prostřednictvím USB zásuvek. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu.

Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun, tzn. téměř 35 milionů za jednu, poslední dodaná tramvaj stejného typu byla za  necelých 28 milionů korun (obě ceny bez DPH) . Náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 % uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).