v Plzni. Patří marketink do veřejné dopravy? Elektromobilita.
v Plzni. Patří marketink do veřejné dopravy? Elektromobilita.
Program druhého dne zahajoval Martin Kalab z marketinku Wiener Linien. V Plzni se mu patrně zalíbilo, přijel už podruhé (i se psem). Marketink dopravních podniků považuje za nezbytný, neboť veřejná doprava má proti sobě těžkou konkurenci, a to osobní automobily. V porovnání s náklady na reklamu v automobilovém průmyslu jsou náklady na sebeprezentaci dopravního podniku nesrovnatelně nízké. První, čím musí veřejná doprava přesvědčit, je cena a kvalita. Pomáhá také politika měst, kde se řízeně komplikuje vjezd aut do center - mýto, nemožnost parkování. Dlouhodobou strategií Vídně je nárůst cestujících v MHD, což se daří. Zajímavým politickým rozhodnutím - experimentem - bylo zlevnění roční jízdenky na symbolických 365 EUR (tj. 1 EURO denně), které vedlo k nárůstu těchto jízdenek a dokonce i nárůstu tržeb. Často je zmiňováno, že v ČR počet cestujících v MHD klesá. V porovnání s Vídní je třeba si uvědomit, že v absolutních číslech je stále MHD v ČR velmi využívaná. V západní Evropě byl už dávno podíl IAD veliký a nárůst cestujících v MHD vychází z nižších čísel. Martin Kalab se zmínil o různých úspěšných reklamních kampaních a také o hudebních produkcích v metru - je sympatické, že pražské metro se o trochu jinou formou o něco podobného zrovna pokouší. K vozovému parku autobusů ve Vídni padla informace o krátkých elektrobusech, kterých má být v centru až 13, jinak se počítá zatím s pěti hybridy.
Filip Drápal z ROPIDu zrekapituloval kampaň při změnách v pražské MHD. Ocenil vznikající společnou strategii marketinku ve spolupráci s DPP. Trevor Garrod z Evropské asociace cestujících z Belgie zdůraznil pořebu jednoduchosti, atraktivity a užitné hodnoty MHD. Jako zajímavá se jeví koncepce Plus Bus, kdy platnost jízdenky nekončí na nádraží, ale je do konečné destinace včetně MHD. Wolfgang Backhaus se zabýval významem sociálních sítí, kde není už otázkou, zda je využívat, ale jak. Jan Spousta a Michal Váňa z CDV zejména porovnávali úroveň MHD v ČR ve srovnání se zahraničím. Jan Kincl a Pavel Přikryl vysvětlovali PPP projekt v Plzni v souvislosti s novým depem - než jsme se dostali k tomuto článku, vypadá to, že se podmínky zejména v délce trvání kontraktu mění. Pavel Drdla z DFJP UP rozebíral náležitosti internetových stránek pro MHD.
V poslední části konference došlo i na techniku a vozidla. Zástupce společnosti Solaris přiblížil portfolio výrobce s důrazem na elektromobilitu a zdůraznil spolupráci se Škodou Electric, Cegelec a Ekovou. Určitě zajímavá byla informace o možnosti vyrobit trolejbus v délce 24 m, která padla i ze strany Petra Kasenčáka z ŠEL ve spojení s bateriovým pohonem pro úseky bez vedení. Ten také vyhodnotil stávající zkušenosti se sériovým hybridem. Bateriím se věnoval Roman Lesný, který přiblížil systém bateriového hospodářství výměnným způsobem - "netankuje" se proud, ale baterie (výměnou).
Filip Drápal z ROPIDu zrekapituloval kampaň při změnách v pražské MHD. Ocenil vznikající společnou strategii marketinku ve spolupráci s DPP. Trevor Garrod z Evropské asociace cestujících z Belgie zdůraznil pořebu jednoduchosti, atraktivity a užitné hodnoty MHD. Jako zajímavá se jeví koncepce Plus Bus, kdy platnost jízdenky nekončí na nádraží, ale je do konečné destinace včetně MHD. Wolfgang Backhaus se zabýval významem sociálních sítí, kde není už otázkou, zda je využívat, ale jak. Jan Spousta a Michal Váňa z CDV zejména porovnávali úroveň MHD v ČR ve srovnání se zahraničím. Jan Kincl a Pavel Přikryl vysvětlovali PPP projekt v Plzni v souvislosti s novým depem - než jsme se dostali k tomuto článku, vypadá to, že se podmínky zejména v délce trvání kontraktu mění. Pavel Drdla z DFJP UP rozebíral náležitosti internetových stránek pro MHD.
V poslední části konference došlo i na techniku a vozidla. Zástupce společnosti Solaris přiblížil portfolio výrobce s důrazem na elektromobilitu a zdůraznil spolupráci se Škodou Electric, Cegelec a Ekovou. Určitě zajímavá byla informace o možnosti vyrobit trolejbus v délce 24 m, která padla i ze strany Petra Kasenčáka z ŠEL ve spojení s bateriovým pohonem pro úseky bez vedení. Ten také vyhodnotil stávající zkušenosti se sériovým hybridem. Bateriím se věnoval Roman Lesný, který přiblížil systém bateriového hospodářství výměnným způsobem - "netankuje" se proud, ale baterie (výměnou).
Mnoho dalšího můžete najít v prezentacích. Uzavíráme materiály ke konferenci a těšíme se na rok 2015, i když se to nezdá skoro možné, třeba bude ještě lepší.
Dagmar Braunová