Sériová produkce nových SOR IC, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.
Vozidla typové řady C, CN a BN nahradí nové: linkové SOR IC a ICN LE a IBN LE pro městské linky. Všechny budou v dieselové i plynové verzi. Výroba začne v polovině roku 2022.
Vozidla typové řady C, CN a BN nahradí nové: linkové SOR IC a ICN LE a IBN LE pro městské linky. Všechny budou v dieselové i plynové verzi. Výroba začne v polovině roku 2022.
Český výrobce SOR Libchavy představil včera na veletrhu CZECHBUS ve světové premiéře svou novou řadu autobusů určenou zejména pro meziměstskou a příměstskou dopravu. Nové vozy ve výrobním programu nahradí úspěšné vozy řady C, CN a BN. Po představení nového městského vozu řady NS před 5 lety jde o dokončení úplného přechodu ke zcela nové modelové řadě vozidel.
SOR Libchavy vyrábí autobusy v České republice již 28 let. Ten úplně první sjel z výroby v roce 1993. Z producenta zaměřeného původně výhradně na malé autobusy (tzv. midibusy) se firma postupným rozšiřováním výrobního programu stala výrobcem, který byl schopen pokrýt široké portfolio od midibusů až po článkové vozy s délkou bezmála 19 m. Kromě dieselových autobusů nabízí firma také trolejbusy, elektrobusy a autobusy s pohonem na zemní plyn. Další alternativní pohony s ohledem na současný tlak na výrobce po zavádění ekologických pohonů SOR sleduje v rámci svého vývoje.
V roce 2016 firma představila na veletrhu v Hannoveru svůj první nový autobus o délce 12 m, který byl zamýšlen pro postupnou náhradu řady městských vozů SOR NB 12 a NB 18 CITY. Vozidla nové řady SOR NS postupně vznikla ve formě elektrobusů, dieselových vozů, trolejbusů a plynových autobusů a od počátku roku 2022 ve výrobním programu skutečně definitivně nahradí starší „en béčka“, jež se stala typickým představitelem městského autobusu v mnoha českých a slovenských městech, včetně Prahy, kde bychom jen ve službách pražského DP napočítali přes tisíc těchto autobusů.
Letos, v roce 2021, přichází SOR s další novinkou, která má ambici nahradit ve výrobním programu dosavadní produkci vozidel typových řad C, CN a BN. Jejich historie sahá až do samotných počátků vývoje SORu, tedy do první poloviny 90. let, byť v mezičase prošla vozidla pochopitelně celou řadou technologických i designových změn a postupně přibývaly či naopak ubývaly některé typy v nabídce.
Připomeňme, že první jmenovaný typ (C) je určen pro linkovou dopravu a představuje vůz se standardní výškou podlahy (tedy nenízkopodlažní), jenž nabízí prostor na zavazadla pod podlahou vozu. Ve výrobě jej má nově nahradit typ SOR IC. Další jmenované typy – SOR CN a BN – jsou na trhu nabízeny od roku 2003 (potažmo 2004 v případě městské varianty BN). Částečně nízkopodlažní vozidla se stala jednoznačně identifikovatelná díky vyvýšení střechy v zadní části vozu, pro něž si vysloužila přezdívky „hrbáč“ či „velbloud“. Tyto modely budou nahrazeny vozidly SOR ICN (linkový) a SOR IBN (městský), která budou sice nadále částečně nízkopodlažní (tzv. verze LE; low entry), avšak střecha již bude po celé délce v jedné rovině.
„Autobusy s „hrbem“ mají za sebou naprosto fenomenální úspěch. Jejich příchod na trh ve své době znamenal možnost nákupu cenově dostupného vozidla, které mohlo pohodlně přepravovat i na delší vzdálenosti vozíčkáře, respektive obecně osoby se sníženou schopností pohybu. Na úspěchy v ČR a na Slovensku navázaly dodávky například do Německa, Srbska, Rumunska, Polska či Dánska,“ uvedl Jiří Paroulek, jeden z jednatelů a ředitel společnosti SOR Libchavy. „Nové autobusy již budou bez typické vyvýšené střechy, ale i to naši zákazníci již mohou znát. Všechny naše částečně nízkopodlažní elektrobusy EBN totiž byly vyráběny již se střechou v jedné rovině,“ připomněl ředitel SORu řadu EBN, které se má přechod na novou platformu také výhledově týkat.
Na úspěch původních „hrbáčů“ chce SOR svými novými autobusy SOR IC, ICN a IBN navázat. Jejich hlavní předností má být nadále nízká hmotnost, která se pozitivně projevuje v nižší spotřebě paliva a nízké provozní náklady. „Náš dieselový či plynový autobus měl díky nízké hmotnosti výrazně nižší spotřebu. Tuto konkurenční výhodu jsme chtěli v rámci pokračování vývoje zachovat. Fakticky jsme se standardním typem spalovacího motoru dokázali dosahovat spotřeb, na které se dostávaly či dostávají běžně hybridní autobusy. To byl vždy významný přínos pro dopravce i životní prostředí,“ řekl k novince Filip Murgaš, zodpovědný za obchod.
Nové typy autobusů budou nabízeny ve čtyřech délkových variantách, a sice 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. „Nebráníme se pochopitelně v případě zájmu zákazníků přijít i s dalšími řešeními, čtyři vyjmenované typy ale budou tvořit základ naší nabídky. Chceme si ale pochopitelně nadále uchovat vysokou míru flexibility k zákaznickým přáním,“ doplnil Murgaš.
Premiéra nových autobusů se odehrála na veletrhu CZECHBUS v Praze, kde se představili hned dva zástupci nové modelové řady, oba v délkové verzi 12 m. Jeden z vozů představuje tradiční řešení dieselového autobusu (SOR ICN 12), druhý je pak v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn (typ SOR ICNG 12).
Autobus na první pohled zaujme svým značně netradičním designem, který má respektovat základní tvarové křivky autobusů SOR (typické zešikmené čelní okno), a zároveň se odlišit od soudobé produkce linkových autobusů v dané kategorii s poněkud „krabicovým“ vzezřením. Autorem designu je stejně jako v případě modelu SOR NS architekt Patrik Kotas. Pozornost byla pochopitelně kromě vnějších křivek věnována i provedení interiéru a stanoviště řidiče, které zaujme vskutku velkorysým prostorem.
V současné době je vyrobeno několik vozidel, které se používají k homologačním zkouškám a brzy by se měly objevit na testech u prvních zákazníků. Sériová produkce, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.
SOR Libchavy vyrábí autobusy v České republice již 28 let. Ten úplně první sjel z výroby v roce 1993. Z producenta zaměřeného původně výhradně na malé autobusy (tzv. midibusy) se firma postupným rozšiřováním výrobního programu stala výrobcem, který byl schopen pokrýt široké portfolio od midibusů až po článkové vozy s délkou bezmála 19 m. Kromě dieselových autobusů nabízí firma také trolejbusy, elektrobusy a autobusy s pohonem na zemní plyn. Další alternativní pohony s ohledem na současný tlak na výrobce po zavádění ekologických pohonů SOR sleduje v rámci svého vývoje.
V roce 2016 firma představila na veletrhu v Hannoveru svůj první nový autobus o délce 12 m, který byl zamýšlen pro postupnou náhradu řady městských vozů SOR NB 12 a NB 18 CITY. Vozidla nové řady SOR NS postupně vznikla ve formě elektrobusů, dieselových vozů, trolejbusů a plynových autobusů a od počátku roku 2022 ve výrobním programu skutečně definitivně nahradí starší „en béčka“, jež se stala typickým představitelem městského autobusu v mnoha českých a slovenských městech, včetně Prahy, kde bychom jen ve službách pražského DP napočítali přes tisíc těchto autobusů.
Letos, v roce 2021, přichází SOR s další novinkou, která má ambici nahradit ve výrobním programu dosavadní produkci vozidel typových řad C, CN a BN. Jejich historie sahá až do samotných počátků vývoje SORu, tedy do první poloviny 90. let, byť v mezičase prošla vozidla pochopitelně celou řadou technologických i designových změn a postupně přibývaly či naopak ubývaly některé typy v nabídce.
Připomeňme, že první jmenovaný typ (C) je určen pro linkovou dopravu a představuje vůz se standardní výškou podlahy (tedy nenízkopodlažní), jenž nabízí prostor na zavazadla pod podlahou vozu. Ve výrobě jej má nově nahradit typ SOR IC. Další jmenované typy – SOR CN a BN – jsou na trhu nabízeny od roku 2003 (potažmo 2004 v případě městské varianty BN). Částečně nízkopodlažní vozidla se stala jednoznačně identifikovatelná díky vyvýšení střechy v zadní části vozu, pro něž si vysloužila přezdívky „hrbáč“ či „velbloud“. Tyto modely budou nahrazeny vozidly SOR ICN (linkový) a SOR IBN (městský), která budou sice nadále částečně nízkopodlažní (tzv. verze LE; low entry), avšak střecha již bude po celé délce v jedné rovině.
„Autobusy s „hrbem“ mají za sebou naprosto fenomenální úspěch. Jejich příchod na trh ve své době znamenal možnost nákupu cenově dostupného vozidla, které mohlo pohodlně přepravovat i na delší vzdálenosti vozíčkáře, respektive obecně osoby se sníženou schopností pohybu. Na úspěchy v ČR a na Slovensku navázaly dodávky například do Německa, Srbska, Rumunska, Polska či Dánska,“ uvedl Jiří Paroulek, jeden z jednatelů a ředitel společnosti SOR Libchavy. „Nové autobusy již budou bez typické vyvýšené střechy, ale i to naši zákazníci již mohou znát. Všechny naše částečně nízkopodlažní elektrobusy EBN totiž byly vyráběny již se střechou v jedné rovině,“ připomněl ředitel SORu řadu EBN, které se má přechod na novou platformu také výhledově týkat.
Na úspěch původních „hrbáčů“ chce SOR svými novými autobusy SOR IC, ICN a IBN navázat. Jejich hlavní předností má být nadále nízká hmotnost, která se pozitivně projevuje v nižší spotřebě paliva a nízké provozní náklady. „Náš dieselový či plynový autobus měl díky nízké hmotnosti výrazně nižší spotřebu. Tuto konkurenční výhodu jsme chtěli v rámci pokračování vývoje zachovat. Fakticky jsme se standardním typem spalovacího motoru dokázali dosahovat spotřeb, na které se dostávaly či dostávají běžně hybridní autobusy. To byl vždy významný přínos pro dopravce i životní prostředí,“ řekl k novince Filip Murgaš, zodpovědný za obchod.
Nové typy autobusů budou nabízeny ve čtyřech délkových variantách, a sice 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. „Nebráníme se pochopitelně v případě zájmu zákazníků přijít i s dalšími řešeními, čtyři vyjmenované typy ale budou tvořit základ naší nabídky. Chceme si ale pochopitelně nadále uchovat vysokou míru flexibility k zákaznickým přáním,“ doplnil Murgaš.
Premiéra nových autobusů se odehrála na veletrhu CZECHBUS v Praze, kde se představili hned dva zástupci nové modelové řady, oba v délkové verzi 12 m. Jeden z vozů představuje tradiční řešení dieselového autobusu (SOR ICN 12), druhý je pak v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn (typ SOR ICNG 12).
Autobus na první pohled zaujme svým značně netradičním designem, který má respektovat základní tvarové křivky autobusů SOR (typické zešikmené čelní okno), a zároveň se odlišit od soudobé produkce linkových autobusů v dané kategorii s poněkud „krabicovým“ vzezřením. Autorem designu je stejně jako v případě modelu SOR NS architekt Patrik Kotas. Pozornost byla pochopitelně kromě vnějších křivek věnována i provedení interiéru a stanoviště řidiče, které zaujme vskutku velkorysým prostorem.
V současné době je vyrobeno několik vozidel, které se používají k homologačním zkouškám a brzy by se měly objevit na testech u prvních zákazníků. Sériová produkce, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.
Tisková konference SOR Libchavy 23. listopadu 2021.

Jedinečný koráb na lince do Švýcarska
Dopravní podnik města Brna pořídí 37 kloubových autobusů od…
SOR vyrobí do Bratislavy 88 kloubových autobusů


