Nová ostravská tramvaj Škoda 39T už vozí cestující
První spoj s novou tramvají 39T vyrazil na trať 29. listopadu 2021 v 10:16 hodin z martinovské smyčky. Foto DPO

Od dnešního dne ujede 20 tisíc kilometrů s cestujícími na palubě. Přední část vozu svými tvary připomíná nohu těžební věže a odkazuje na historii Ostravy.
Od dnešního dne ujede 20 tisíc kilometrů s cestujícími na palubě. Přední část vozu svými tvary připomíná nohu těžební věže a odkazuje na historii Ostravy.
Nová ostravská tramvaj 39T dnes zahájila zkušební provoz. První spoj vyrazil na trať 29. listopadu 2021 v 10:16 h z martinovské smyčky. Lidé teď budou novou tramvaj, vyrobenou na míru pro Ostravu skupinou Škoda Transportation vídat na lince č. 4. Nová souprava už ujela 20 tisíc kilometrů ve zkušebním testovacím provozu bez cestujících a se zátěží v průběhu října a listopadu. Až zkušební jízdy skončí a Drážní úřad udělí novému vozidlu Průkaz způsobilosti, proběhne v únoru oficiální převzetí vozu Dopravním podnikem Ostrava (DPO) a jeho zařazení do běžného provozu. Tramvaj Škoda 39T pak bude nasazena i na dalších páteřních linkách.

V tuto chvíli má DPO objednáno 35 vozů zhruba za 1,7 miliardy korun (cca 48,6 milionu za jeden). Dalších 5 kusů je v opci. Po převzetí prvního vozu do ostrého provozu budou další tramvaje Škoda 39T nasazovány v pravidelných intervalech.  Prvních 6 vozů očekává DPO v únoru 2022, pak by mělo následovat postupné předávání vždy po jednom vozidle týdně. Nové tramvaje se s výjimkou prvních dvou kusů vyráběných v Plzni montuje Škoda Transportation  ve svém závodě Škoda Ekova v Ostravě.

Dojmy cestujících z jízdy novou tramvají jsou pro nás mimořádně důležité. Těšíme se na jejich postřehy. Myslíme si, že se mají na co těšit. Nový vůz nabízí hned pět nových vlastností: Má lépe zorganizovaný vnitřní prostor, širší uličku. Podvozek lépe uzpůsobený k dosahování vyšší rychlosti. Nabízí nižší vnitřní i vnější hlučnost, komfortnější pracoviště řidiče. A v neposlední řadě nejmodernější kamerový systém, který umožňuje nahlédnout do vozů našemu dispečinku online,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Nové plně nízkopodlažní tramvaje se s výjimkou prvních dvou kusů vyráběných v Plzni budou montovat v našem ostravském závodu a věřím, že budou všem cestujícím dobře sloužit. Tramvaj Škoda ForCity Smart Ostrava je nejdelší dvoučlánkovou tramvají, kterou jsme kdy vyrobili a aplikovali jsme na ni hned několik novinek. Ty zajišťují zejména vyšší komfort i bezpečnost pro cestující,“ sdělil Petr Brzezina, prezident skupiny Škoda Transportation.

Naše MHD se postupnými inovacemi stala jedním ze symbolů města Ostravy. Dotváří a charakterizuje přerod Ostravy v moderní a zelené město. Pořízení flotily nových tramvají Škoda 39T je součástí naší strategie budování nejmodernějšího a nejbezpečnějšího vozového parku v Česku. Všem Ostravanům přeji, aby se nejen v této nové tramvaji, ale ve všech tyrkysových vozidlech DPO cítili bezpečně a komfortně,“ dodává Tomáš Macura, primátor města Ostravy.

Tramvaj bude dosahovat rychlosti až 80 km/h. Bude nejmodernější a nejtišší ve vozovém parku DPO,  je zároveň navržena tak, aby přední část svými tvary připomínala nohu těžební věže a odkazovala tak na historii Ostravy. Každá tramvaj má 60 míst k sezení a 140 ke stání. Délka vozu je 26,6 metru, maximální výška se spuštěným sběračem je 3,6 metru, váha prázdného vozidla je více než 36 t, plně obsazeného pak i 56 t. Cena za jeden kus vozidla je 47,5 mil. korun.