Jak postupovat, aby byla naše pomoc účinná. Pro BUSportál Jan Havíř ve spolupráci s Evou Machovou (Tyfloservis).
Jak postupovat, aby byla naše pomoc účinná. Pro BUSportál Jan Havíř ve spolupráci s Evou Machovou (Tyfloservis).
Každý z nás se může během své cesty hromadnými dopravními prostředky setkat s nevidomým cestujícím (jak praví litera zákona, s osobou se sníženou schopností orientace). Kromě několika mála bezohledných spoluobčanů se snaží každý nějakým způsobem pomoci. Aby však byla naše pomoc účinná, je potřeba respektovat určitá pravidla:
Potřebuje-li nevidomý použít prostředku hromadné dopravy, je pro něj (stejně jako pro ostatní cestující) důležité vědět, kterým vozidlem má jet a kde má vystoupit. Moderní vozidla jsou dnes již vybavena automatickými systémy, které na povel ovladače, který nevidomý vlastní, ohlásí své číslo linky a směr. V městské hromadné dopravě hlásí vozidla i jednotlivé zastávky a nevidomý se tak může orientovat i bez cizí pomoci. V případě, že ale cestuje vozidlem bez těchto vymožeností, určitě mu můžete pomoci podle následujících bodů:
Pokud cestujete s nevidomým po stejné trase, můžete se s ním domluvit i na to, že jej upozorníte před zastávkou, na které chce vystupovat. V opačném případě můžete požádat třeba řidiče. Ve vozidlech, která nejsou vybavena akustickým hlásičem zastávek, je to i jeho povinnost.
Pokud vás téma zaujalo a chcete se dozvědět víc, doporučujeme vám stránky www.tyfloservis.cz. Kromě informací pro průvodce zde naleznete i kontakty na odborníky, kteří vám rádi poradí.
Za odbornou spolupráci při přípravě textu děkujeme Evě Machové, Tyfloservis, o.p.s.
- Aby nevidomý věděl, že hovoříte s ním, přistupte k němu a pozdravte. Znáte-li ho, oslovte ho jménem. Pouze v nouzi, když by nevidomý nevěděl, že hovoříme na něj (např. v případě velkého hluku nebo davu), se můžete též lehce dotknout jeho předloktí.
- Svoji pomoc nevnucujte. Nevidomého se pouze zeptejte, zda mu můžete nějak pomoci a respektujte jeho právo na odmítnutí.
- Za nevidomého nerozhodujte a nevnucujte mu svoje řešení. Vždy respektujte jeho přání a poskytněte mu přiměřené množství informací o okolí, které pro svoje rozhodnutí potřebuje.
- Potřebujete-li nevidomého někam dovést, nabídněte mu svou paži. Nevidomý se jí nad loktem chytne a jde přirozeně za Vámi. Jděte asi půl kroku před ním, ale nevlečte jej. Dostatečně dopředu upozorněte na překážku nebo změnu terénu (schody, obrubník, kluzká podlaha apod.)
- Jste-li nuceni na čas se vzdálit, vyhledejte nevidomému vhodné místo na čekání (např. místo, kde neproudí rychle mnoho lidí), popište mu okolí a naznačte vhodnou orientaci vůči prostředí.
Potřebuje-li nevidomý použít prostředku hromadné dopravy, je pro něj (stejně jako pro ostatní cestující) důležité vědět, kterým vozidlem má jet a kde má vystoupit. Moderní vozidla jsou dnes již vybavena automatickými systémy, které na povel ovladače, který nevidomý vlastní, ohlásí své číslo linky a směr. V městské hromadné dopravě hlásí vozidla i jednotlivé zastávky a nevidomý se tak může orientovat i bez cizí pomoci. V případě, že ale cestuje vozidlem bez těchto vymožeností, určitě mu můžete pomoci podle následujících bodů:
- Pokud nevidomý přijme vaši pomoc, zeptejte se ho, kam a případně kterou linkou hodlá cestovat. Pokud se v síti linek místní dopravy vyznáte, můžete mu poradit nebo alespoň vyhledat informaci v jízdním řádu.
- Nevidomý nastupuje vždy předními dveřmi. Je to proto, aby o něm řidič věděl. Doveďte nevidomého k označníku a informujte jej průběžně o přijíždějících vozidlech.
- Jakmile přijede vozidlo, kterým hodlá nevidomý cestovat, upozorněte jej.
- Při nastupování či vystupování jděte vždy mírně vpředu. Doveďte nevidomého k volnému sedadlu. Nevidomý má právo použít vyhrazené místo pro invalidy.
- Položte svou ruku, které se vás nevidomý drží, na madlo nebo opěradlo sedadla, on sjede svou rukou po vaší a sám si opěradlo lehce vyhledá. Informujte, jak je sedadlo orientováno. Nevidomý se tak snadno může posadit sám.
Pokud cestujete s nevidomým po stejné trase, můžete se s ním domluvit i na to, že jej upozorníte před zastávkou, na které chce vystupovat. V opačném případě můžete požádat třeba řidiče. Ve vozidlech, která nejsou vybavena akustickým hlásičem zastávek, je to i jeho povinnost.
Pokud vás téma zaujalo a chcete se dozvědět víc, doporučujeme vám stránky www.tyfloservis.cz. Kromě informací pro průvodce zde naleznete i kontakty na odborníky, kteří vám rádi poradí.
Za odbornou spolupráci při přípravě textu děkujeme Evě Machové, Tyfloservis, o.p.s.
Jan Havíř

Jihlavu čeká velká obnova vozového parku
Od ledna 2026 bude mít Jindřichův Hradec novou MHD


