Nejdelší tramvajový tunel v Česku čeká ověřovací provoz
V Brně po 35 měsících od poklepání základního kamene zkušebně vyjely tramvaje na nové trati spojující zastávku Osová a bohunický univerzitní kampus. Ověřovací provoz potrvá necelé tři měsíce. V prosinci se na trati svezou první cestující. Foto DPMB

V Brně zkušebně vyjely tramvaje na nové trati spojující zastávku Osová a bohunický univerzitní kampus. Stavba za 1,4 miliardy korun vstupuje do závěrečného ověřovacího režimu, zatím bez cestujících.
V Brně zkušebně vyjely tramvaje na nové trati spojující zastávku Osová a bohunický univerzitní kampus. Stavba za 1,4 miliardy korun vstupuje do závěrečného ověřovacího režimu, zatím bez cestujících.
Stavba se připravovala několik let, i přes komplikace spojené s covidem a dodávkami materiálu se projekt podařilo zrealizovat za dva roky. Obrovký přínos přinese čtyřiceti tisícům lidí - studentům, zaměstnancům Masarykovy univerzity nebo Fakultní nemocnice Brno, kteří do této části Bohunic denně dojíždějí.

Nová trať s nejdelším tramvajovým tunelem v Česku měří 912 metrů, samotný tunel 602 metry. Součástí stavby je i vybudování nové podzemní zastávky Západní brána. Ta bude v dohledné době sloužit obyvatelům stejnojmenné zástavby s více než tisícovkou nových bytů. Zcela nový je také terminál před Fakultní nemocnicí Brno, kde mají tramvaje konečnou stanici. U ústí tunelu se nachází i odstavné koleje a provozní budova, která poslouží jako zázemí pro řidiče a předprodej jízdních dokladů.

V tuto chvíli přecházíme do ověřovacího provozu, což je finální část celého projektu. Během necelých tří měsíců musíme ověřit, zda trať splňuje všechny provozní, technické i bezpečnostní podmínky a vyzkoušet všechny možné scénáře, ke kterým může dojít. Těšíme se, že od 10. prosince zde zahájíme ostrý provoz s cestujícími. Jsem pyšný, že jsme společnými silami dovedli tak velký projekt do konce v termínu, který jsme obyvatelům města slíbili. Děkuji všem, kteří se na stavbě podíleli a podílejí,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Kromě samotného ověřovacího režimu zbývá do plného zprovoznění trati ještě několik úkonů. Například doplnění chybějících částí komunikací a chodníků před portálem tunelu, terénní úpravy, dokončení provozní budovy, oplocení odstavných kolejí a montáž vrat do tunelu. Čekají nás nyní především veškeré ověřovací zkoušky, revize a náročné legislativní kroky spojené se zahájením provozu, jako jsou podání žádosti o předčasné užívání stavby a zkušebního provozu,“ vysvětlil za sdružení zhotovitelů generální ředitel firmy FIRESTA – FIŠER, rekonstrukce, stavby a.s., Pavel Borek.