
Projekt byl podporován experty na autobusy ze společnosti MAN Truck & Bus.
Efektivní působení lékařů v uprchlických táborech, válečných či krizových oblastech vyžaduje důmyslnou logistiku. Na této úvaze je založen „flexibilní humanitární koncept vozidla flexHVC“ od Johanna Schmutzlera. Jedná se o studenta vysoké školy pro budoucí konstruktéry v Offenbach am Main, který si v rámci své diplomové práce a s podporou designových expertů z MAN Truck & Bus dal za úkol vyvinout koncept vozidla, které bude perfektně přizpůsobeno potřebám projektů humanitární pomoci.
Ideálním základem pro Schmutzlerův flexHVC je díky své velikosti a individuální konfigurovatelnosti interiéru autobus. „Na této flexibilitě, nepřekonatelné nabídce místa a nepřeberném množství možností, které autobus nabízí, je flexHVC vybudován“, vysvětluje Stephan Schönherr, Vice President úseku Design Bus společnosti MAN Truck & Bus, který společně se svým týmem diplomovou práci podporoval. Vybrán byl terénní podvozek MAN GL 8x8 s motorem vpředu. Díky pohonu všech kol může být vozidlo nasazeno i v těžkých podmínkách. Modulární nástavba navíc umožňuje i řešení 6x6 nebo 4x4.
Vůz flexHVC se skládá ze tří částí: v přední části se nachází obytná jednotka pro až čtyři osoby a kabina řidiče. Pro co nejlepší ochranu posádky i ve válečných zónách disponuje vozidlo pancéřovanou podlahou a chráněným kokpitem. Velké dveře ve střední oblasti umožňují pracovníkům záchranných a humanitárních organizací rychle a pohodlně nastupovat a vystupovat. I opticky je tato část pojata tak, že je samotná a i její funkce rozpoznatelná i v odlišných kulturách intuitivně bez nutných písemných pokynů. V zadní části je specializovaná technologie autobusu. Obsahuje kolejnicový systém, s jehož pomocí mohou být u čtyřnápravové verze zezadu do vozidla zasunuty dva tzv. moduly.
Tyto moduly disponují různými výbavami a jsou dle povahy zásahu individuálně volitelné. Jedna varianta modulu nabízí až šest lůžek. Má-li být vozidlo využito na přepravu nemocných či zraněných osob, je možné do něj integrovat celkem až 12 lůžek. Alternativně jsou k dispozici moduly, které mohou obsahovat celé operační centrum anebo vybavení srovnatelné s lékařskou ordinací obsahující základní medicínské vybavení. Lékaři by ve vozidle mohli dokonce provádět všeobecné, úrazově chirurgické a radiologické diagnózy a zákroky. Současně je tento tým lékařů mobilní a není vázaný k jednomu místu. „S vozem flexHVC je možné zvládnout nejrůznější zásahy v civilní, ale i vojenské oblasti. Nekonvenční koncept otevírá zcela nové nazírání na mobilitu a rostoucí globální výzvy a směřuje do budoucnosti,“ uvedl Schönherr. Johannes Schmutzler se zamýšlel i nad transportem vozidla do krizových regionů. Zvolil proto rozměry modulů tak, aby mohly být přepravovány v ISO kontejnerech s využitím lodní dopravy.
Během vývoje kladl diplomant zvláštní pozornost na exteriér a jeho vnější působení. „Autobusy neprobouzejí žádné negativní emoce a zpravidla nejsou chápány jako ohrožení, podobně jako je tomu u ostatních typů vozidel. To je podstatná výhoda“, uvedl Schönherr. Design vozidla flexHVC se vyznačuje robustními, ale i měkkými, a tím pádem přívětivými křivkami, které doplňují funkční součásti, aniž by se při tom zapomnělo na možný další vývoj designového jazyka MAN.
„Kreativní nápadité podněty studentů bývají pro designový tým z MAN vždy osvěžujícím kontaktem se světem mladých konstruktérů i uživatelů. Takové vysokoškolské projekty jsou pro obě strany opravdovými win-win situacemi. Studující mají možnost konfrontovat se s designem MAN, nasbírat zkušenosti a poznat požadavky všedního dne na pracovníky designu u velkého producenta užitkových vozidel. A my vidíme spolupráci jako vítaný důvod pro seznámení se se studentskými inovativními myšlenkovými impulzy“, uvádí Schönherr.
Zdroj: MAN
