Na Mallorce kupují Solaris Urbina na vodík
Cílem Mallorky je vybudovat ekologický vodíkový ekosystém, součástí je provoz autobusů na vodík. Většina autobusů na ostrově jezdí na zemní plyn, v průběhu letošního a příštího roku dojde k další obnově dieselových. Foto EMT Palma

EMT Palma rozšiří řady provozovatelů vodíkových autobusů, pět bezemisních vozů Solaris Urbino bude spotřebovávat zelený vodík.
EMT Palma rozšiří řady provozovatelů vodíkových autobusů, pět bezemisních vozů Solaris Urbino bude spotřebovávat zelený vodík.
Vláda autonomních Baleárských ostrovů financuje nákup pěti autobusů Solaris Urbino Hydrogen v rámci projektu Green Hysland s celkovým rozpočtem 50 milionů EUR. Iniciativa Green Hysland, spolufinancovaná nejvýznamnější organizací EU pro vodíkové a vodíkové technologie, společným podnikem Hydrogen & Fuel Cells a úzce spojená se strategií EU pro vodíkovou energii, si klade za cíl vyvinout a vybudovat ekologický vodíkový ekosystém na Mallorce a pomoci učinit zásobování energií v regionu ekologičtější. Projekt je součástí cílů boje proti změně klimatu do roku 2050.

Pět 12metrových Solaris Urbino Hydrogen dodá společnost Solaris Bus Ibérica za 3,935 milionů Eur. Poháněna budou zeleným vodíkem, jehož výroba se na ostrově připravuje.

Pro provoz budoucích vodíkových autobusů v Palma de Mallorca se bude „zelený“ vodík vyrábět v závodě ve městečku Lloseta vzdáleného asi 30 km. Zařízení pro elektrolýzu je schopno vyrobit 300 tun plynného vodíku ročně. Závod pohání fotovoltaická elektrárna o výkonu 8,59 MWp s 16 660 solárními články, která dokáže vyrobit zhruba 13,5 GWh elektřiny ročně. Druhý závod ve městě Petra má 12 740 solárních panelů s výkonem 6,5 MWp a roční produkcí 10 819 MWh/rok. Obě továrny musí splňovat přísná ekologická pravidla, mají být obklopeny plantážemi s původní vegetací, aby se podpořila integrace krajiny a zachovalo se přírodní dědictví, specifická ochranná opatření budou určena pro želvu středomořskou. Zároveň budou pozemky s panely sloužit pro pastvu hospodářských zvířat okolních chovatelů.

Zelený vodík bude sloužit jako palivo do vozového parku autobusů a vozidel s palivovými články, ale i pro výrobu tepla a elektřiny pro komerční a veřejné budovy nebo poskytování pomocné energie pro trajekty a přístavy, ale také jako příměs do zemního plynu.