První standardizované karty začal vydávat Dopravní podnik Ostrava 1. února 2011. Postupně se do systému ODISka, zapojovali další dopravci v kraji. Správcem a garantem bezpečnosti je společnost Koordinátor ODIS s.r.o. Foto KODIS
Kulatiny se připomínají a oslavují nejen v životě lidském. Jubilantem je nyní ODISka – bezkontaktní čipová dopravní karta v Moravskoslezském kraji, ta je realitou již rovných deset let.
Kulatiny se připomínají a oslavují nejen v životě lidském. Jubilantem je nyní ODISka – bezkontaktní čipová dopravní karta v Moravskoslezském kraji, ta je realitou již rovných deset let.
Používání bezkontaktních čipových karet ve veřejné dopravě má v Moravskoslezském kraji dlouhou tradici. Cestující jimi platili již v 90. letech u většiny autobusových dopravců, ČSAD Frýdek-Místek zavedl karetní systém jako vůbec první v ČR, jednotlivé karetní systémy však byly většinou vzájemně nekompatibilní. Aby bylo možné zavést v kraji jednotný společný tarif, nechal v roce 2008 Koordinátor ODIS zpracovat projektový dokument a realizační projekt jednotného standardu pro odbavovací systémy a karty všech dopravců v kraji. Standard garantuje, že karty jednotlivých dopravců-vydavatelů jsou vzájemně kompatibilní v rámci celého ODIS. Na kartách je společný prostor pro nahrávání dlouhodobých časových jízdenek ODIS a společná elektronická peněženka pro placení jednotlivého jízdného ODIS.
Správcem systému ODISka a garantem bezpečnosti je společnost Koordinátor ODIS s.r.o, která rovněž provozuje clearingové centrum.
Již několik let je ODISka propojena s docházkovým a uživatelským zaměstnaneckým systémem krajského úřadu Moravskoslezského kraje, kdy zaměstnancům krajského úřadu nyní postačuje jedna karta pro cestování veřejnou dopravou i pro veškeré zaměstnanecké potřeby.
V roce 2019 došlo v historii ODISky ke dvěma významným událostem. Na dvou středních školách v Ostravě bylo pilotně ověřeno využití ODISky pro další agendu ve školách, a to zejména při evidenci docházky, v systému školního stravování, popř. k jiným účelům v rámci školy. A studenti a zaměstnanci VŠB – Technické univerzity začali využívat společnou kartu jak pro cestování veřejnou dopravou, tak pro školní účely, případně i s kombinací výhod karet ISIC, ITIC nebo Alive.
Největší události v životě ODISky však nastaly až v desátém roce jejího života, tj. v loňském roce. Vydavatelství ODISek od dopravců převzal přímo Koordinátor ODIS, od března vydává ODISky NG (nové generace), které jsou již z výroby opatřeny MAP strukturou a možností využití v dalších karetních systémech. Od stejného data Koordinátor ODIS spustil nový E-shop ODIS, který integroval všechny e-shopy jednotlivých vydavatelů ODISek. A do třetice pak Koordinátor ODIS převzal postupně v průběhu roku 2020 pod svou správu všechny stávající ODISky jednotlivých vydavatelů.
Do dalšího desetiletí vstoupila ODISka v lepší kondici, než kdykoliv dříve. Vylepšená karta ODISka jako taková, jednotná správa všech ODISek a jednotný E-shop dává záruku spolehlivého fungování systému do dalších let.
V letošním roce chceme ve spolupráci s Českými drahami dokončit propojení ODISky s IN-kartou a s Operátorem ICT propojení se systémem Lítačka – realizace obou těchto akcí se v loňském roce zadrhla vinou covidu-19. Novinkou bude zapojení ODISky do systému Park & Ride v Ostravě. A ODISka brzy překročí hranice Moravskoslezského kraje, bude platit i ve Zlínském kraji, stejně tak nová zlínská karta ZETKA bude platit v Moravskoslezském kraji.
ODISka ale získala v loňském roce „konkurenta“, mobilní aplikaci ODISapka, prostřednictvím které lze zakoupit jízdenku stejně výhodně jako ODISkou. Oba prodejní systémy však splňují jedno důležité, a to kromě řady všeobecně známých výhod především odstranění osobních kontaktů mezi cestujícími a provozním personálem, což je v současné době obzvláště ceněným kladem.
Proces realizace byl zahájen před deseti lety, přesně 1. února 2011, kdy nové standardizované karty začal vydávat Dopravní podnik Ostrava. V této první etapě se jednalo o karty, na nichž byl nahrán pouze kupón dlouhodobé časové jízdenky, jehož nahrávání bylo realizováno buď prostřednictvím e-shopu a následně revizora, později odbavovacího zařízení dopravce nebo přímo v prodejnách jízdenek dopravce. Postupně se do tohoto systému, záhy nazvaného ODISka, zapojovali další dopravci v kraji a současně se začala používat ODISka i pro úhradu jednotlivého jízdného z elektronické peněženky. Postupně začalo ODISku vydávat 10 dopravců, akceptují ji všichni dopravci v rámci ODIS. ODISky jsou vydávány jako personifikované (se jménem a fotografií) nebo anonymní.
Již několik let je ODISka propojena s docházkovým a uživatelským zaměstnaneckým systémem krajského úřadu Moravskoslezského kraje, kdy zaměstnancům krajského úřadu nyní postačuje jedna karta pro cestování veřejnou dopravou i pro veškeré zaměstnanecké potřeby.
V roce 2019 došlo v historii ODISky ke dvěma významným událostem. Na dvou středních školách v Ostravě bylo pilotně ověřeno využití ODISky pro další agendu ve školách, a to zejména při evidenci docházky, v systému školního stravování, popř. k jiným účelům v rámci školy. A studenti a zaměstnanci VŠB – Technické univerzity začali využívat společnou kartu jak pro cestování veřejnou dopravou, tak pro školní účely, případně i s kombinací výhod karet ISIC, ITIC nebo Alive.
Největší události v životě ODISky však nastaly až v desátém roce jejího života, tj. v loňském roce. Vydavatelství ODISek od dopravců převzal přímo Koordinátor ODIS, od března vydává ODISky NG (nové generace), které jsou již z výroby opatřeny MAP strukturou a možností využití v dalších karetních systémech. Od stejného data Koordinátor ODIS spustil nový E-shop ODIS, který integroval všechny e-shopy jednotlivých vydavatelů ODISek. A do třetice pak Koordinátor ODIS převzal postupně v průběhu roku 2020 pod svou správu všechny stávající ODISky jednotlivých vydavatelů.
Do dalšího desetiletí vstoupila ODISka v lepší kondici, než kdykoliv dříve. Vylepšená karta ODISka jako taková, jednotná správa všech ODISek a jednotný E-shop dává záruku spolehlivého fungování systému do dalších let.
V letošním roce chceme ve spolupráci s Českými drahami dokončit propojení ODISky s IN-kartou a s Operátorem ICT propojení se systémem Lítačka – realizace obou těchto akcí se v loňském roce zadrhla vinou covidu-19. Novinkou bude zapojení ODISky do systému Park & Ride v Ostravě. A ODISka brzy překročí hranice Moravskoslezského kraje, bude platit i ve Zlínském kraji, stejně tak nová zlínská karta ZETKA bude platit v Moravskoslezském kraji.
ODISka ale získala v loňském roce „konkurenta“, mobilní aplikaci ODISapka, prostřednictvím které lze zakoupit jízdenku stejně výhodně jako ODISkou. Oba prodejní systémy však splňují jedno důležité, a to kromě řady všeobecně známých výhod především odstranění osobních kontaktů mezi cestujícími a provozním personálem, což je v současné době obzvláště ceněným kladem.

Od ledna 2026 bude mít Jindřichův Hradec novou MHD
Jihlavu čeká velká obnova vozového parku
Linka 39A ve Vídni bude od 1. prosince 2025 jezdit bez emisí


