MOBILBOARD: Zkušenosti s Wi-fi v dopravě
Zdroj: MOBILBOARD s. r. o., provoz linkového autobusu v období 11/2013 až 3/2014 Využívání služby internetu stoupá s délkou provozování. Počty připojení jsou všeobecně závislé na počtu přepravených osob.

Trend využívání internetu při cestování se v posledních letech rozšířil do vlaků i autobusů a cestující si na nový standard rychle zvykají.
Reklama
Trend využívání internetu při cestování se v posledních letech rozšířil do vlaků i autobusů a cestující si na nový standard rychle zvykají.
Společnost MOBILBOARD provozuje reklamní Wi-fi ve vozech MHD úspěšně již čtvrtým rokem. Od loňského roku je nově nabízeno k prodeji dopravcům speciálně vyladěné Wi-fi zařízení pro mobilní internet ve vozech, ale také internet Hot spot pro statické účely (budovy, zastávky atd.). Profesionální zařízení MB Wi-fi Transport má veškeré potřebné homologace a softwarovou nádstavbu poskytující on-line dohled. MOBILBOARD dodává mobilní internet nejen do autobusů, ale i do tramvají a trolejbusů, nově je připravován i projekt internetu do vlaků.

Na podrobnosti a zkušenosti jsme se zeptali Radmily Pospíšilové ze společnosti MOBILBOARD.
V čem je zařízení MB Wi-fi Transport vyjímečné?
Naše zařízení je dodáváno v průmyslovém provedení – snáší tedy velké rozpětí teplot a je určeno do exteriéru. To je velmi důležitý parametr. Dlouho jsme hledali dodavatele, který by splňoval veškeré požadavky a parametry pro mobilní internet. Provedli jsme velmi důkladnou analýzu trhu a zjistili jsme opravdu velké rozdíly v zařízeních od různých dodavatelů a jejich kvalitě. Nakonec se v praxi ukázalo funkční a použitelné pouze jedno zařízení. Je třeba si dát pozor na všechny záruky a garance, které výrobci spíše nenabízejí. Mnohdy jsou nazývány mobilním internetem i routery určené pouze do kanceláře. Potřebné homologace pro dopravu a softwarová nadstavba pro on-line dohled také není u ostatních výrobců samozřejmostí. Proto jsme rádi, že máme zařízení, které tyto parametry splňuje. Poskytujeme také pomoc s instalací a sledování správného provozu zařízení.
Jaké jsou výhody vzdáleného dohledu?
Dopravce může sledovat aktuální stav zařízení ON/OFF přímo z pohodlí své kanceláře. Nemusí volat řidiči nebo čekat, až se vůz vrátí do depa. To je velká pomoc, jelikož nyní se většinou dozví o nefunkčnosti zařízení až na základě stížností cestujících. Není nic horšího než nabízet službu, která nefunguje. Další velkou výhodou on-line dohledu je možnost změny nastavení či servisního zásahu bez nutnosti výjezdu k zařízení. On-line služba taktéž umožní mít informace o tom, kolik cestujících se k internetu připojí. Lze tedy sledovat využitelnost investice do Wi-fi na konkrétní lince.
Jak je tato služba využívána?
Často se setkáváme s názorem, že je Wi-fi zbytečná, jelikož lidé mají většinou internet v mobilu v rámci paušálu. To sice ano, nicméně na rozdíl od hlasových služeb, které poskytují operátoři neomezeně, za datové služby se obvykle platí. Každý tedy přivítá připojit se zdarma k Wi-fi free a zbytečně si nečerpat svůj placený FUP (datový limit). Cestující sami službu internet žádají a rádi ji využívají. Je to proto, že se připojují zcela zdarma a v místech kde mají čas, tedy například při cestování hromadnou dopravou.
Jaké jsou čerstvé zkušenosti z praxe?
Aktuálně jsou MB Wi-fi Transport v provozu dlouhodobě v autobusech u několika dopravců a vše funguje k jejich spokojenosti. Velmi zajímavé jsou výsledky v linkových autobusech, kde před tím internet nikdy nebyl. V prvním měsíci provozu se připojovalo k Wi-fi pouze několik desítek cestujících týdně. Následně si lidé na službu zvykají a již druhý a třetí měsíc provozu vykazuje stovky připojení týdně. Využívání služby internetu tedy rapidně stoupá s délkou provozování. Počty připojení jsou samozřejmě všeobecně závislé na počtu přepravených osob. Nelze tedy srovnávat využití např. v tramvaji na lince MHD, kde jsou výsledky několika násobně vyšší než v linkovém autobuse na dálkové lince. Důležitou roli také sehrává, zda je služba cestujícím komunikována – je vhodné alespoň vůz označit nálepkou Wi-fi free, či službu i jinak marketingově podpořit. O žádanosti mobilního internetu svědčí i kladné ohlasy u dopravců, kde byla realizována krátkodobá reklamní kampaň a cestující se mohli po dobu kampaně připojit zdarma.
Jaké jsou přínosy vlastní reklamy dopravce?
Zařízení umožní mít i vlastní reklamní stránku, která se zobrazí uživatelům ihned po připojení do Wi-Fi sítě. Dopravce ji může marketingově využít pro svou komunikaci s cestujícími – svými klienty. Může je přivítat svým logem a sdělit, kdo jim internet zdarma ve voze přináší. Dále je možno je přesměrovat na web, či přímo do sekce nákupu dalších jízdenek, rezervační zóny atd..
Je možné využití i pro komerční prezentace?
Vstupní stránku lze také využít pro komerční reklamu. Začleněním do prodejní sítě MOBILBOARD Transport Network získá dopravce možnost pokrýt si tak část nákladů za provoz zařízení (datové SIM atd.) z příjmů z reklamy. Aktuálně v lednu 2014 byl spuštěn projekt MB Wi-fi reklama jenž soustřeďuje nabídku mediálního prostoru ve Wi-fi routerech dopravců a stará se o profesionální prodej, akvizici servis pro klienty v rámci celé ČR a Slovenska. Pokud budou cestující spokojeni, investice do Wi-fi routeru se brzy vrátí.
Ve spolupráci s MOBILBOARD

MOBILBOARD: Zkušenosti s Wi-fi v dopravě
Zdroj: MOBILBOARD
MOBILBOARD: Zkušenosti s Wi-fi v dopravě
Zdroj: MOBILBOARD