BUSportál zaujalo v magazínu COT bussiness červenec-srpen 2005.
BUSportál zaujalo v magazínu COT bussiness červenec-srpen 2005.
www.cot.cz - Autor: Petr Manuel Ulrych - Domácí cestovní ruch v posledních měsících klesá. Zatímco množství ubytovaných zahraničních turistů vloni vzrostlo o 19 %, českých hostů se meziročně ubytovalo o 4,5 % méně. Ministerstvo pro místní rozvoj se proto hodlá více zaměřit na propagaci a podporu domácího cestovního ruchu.

Podle informací ministra pro místní rozvoj Radko Martínka nyní po České republice cestují především studenti vysokých škol a rodiny s dětmi. „Naším cílem je přesvědčit i ostatní skupiny, aby se cestováním po České republice zabývaly víc než doposud. V budoucnu proto hodláme využít všech prostředků, abychom tuzemskou turistiku podpořili. Podobně jako v zahraničí se budeme snažit lidi motivovat, aby v České republice trávili svoji druhou dovolenou, ať už letní, či zimní,“ říká Martínek. K tomu je podle něj třeba vytvořit řadu předpokladů, z nichž základním je kvalita služeb. Přínos MMR vidí ministr v mapování silných a slabých stránek cestovního ruchu a v propagaci domácí turistiky. „Je nezbytné řešit otázku domácího cestovního ruchu komplexněji a systematičtěji a více spolupracovat na jeho propagaci jak s agenturou CzechTourism, tak s jednotlivými krajskými úřady a podnikateli v cestovním ruchu,“ konstatuje Radko Martínek. Vzorem by v této souvislosti mělo být České republice sousední Rakousko. V oblasti péče o turisty by se ministerstvo mělo zaměřit na zlepšení činnosti informačních center a zkvalitnění propagačních materiálů. Ty by měly být jednoduché a držet jednotný styl.

MMR uvažuje i o možnosti podpory zaměstnavatelů, kteří přispějí svým zaměstnancům na domácí pobyty. Mělo by jít o podporu formou tzv. poukázkového systému, podobně jako je tomu ve Francii, Polsku či Maďarsku. Zaměstnanec by mohl od zaměstnavatele získat poukázky na ubytování podobně jako dostává například stravenky. Kdy by MMR s návrhem chtělo přijít, ale ministr neupřesnil.

„Podpora domácího cestovního ruchu by se ze strany ministerstva a CzechTourismu měla soustředit pouze na systémové, celoplošné nástroje. Aktivity, které mají dopad jen na určité lokality, by měly být ponechány k rozhodování samosprávě, tedy krajům, městům a obcím,“ plánuje Martínek. Strategie ministerstva se v souladu s odbornou veřejností hodlá zaměřit na oborovou propagaci. Za zdařilé projekty v tomto smyslu považuje MMR zejména vinařské a pivní stezky, agroturistiku či kongresovou turistiku.

Lastminutový bič na domácí rekreaci

Jedním z argumentů CzechTourismu pro dovolenou v České republice je cenová výhodnost. Praxe ovšem ukazuje, že zahraniční zájezdy, zejména pak typu last minute, jsou velmi silnou konkurencí. Podle Jaromíra Beránka z Mag Consulting dá letos cenově lákavým pobytům u moře v Egyptě či Tunisku přednost až 100 000 Čechů, kteří původně plánovali dovolenou doma. Svoji roli prý sehraje také špatná kvalita vody v Česku a nejisté počasí. Toto vše se podle Beránka podepíše na tom, že počet účastníků domácího cestovního ruchu bude letos stagnovat, případně dokonce mírně klesne. Ředitel CzechTourismu Rostislav Vondruška naopak čeká 3 - 4% nárůst. Češi se již podle něj nabažili cestování do zahraničí a řada z nich se vrátí k pobytům doma. „Loni domácí turisté uskutečnili v ČR 5,5 milionů cest. Jejich výdaje na domácí turistiku dosáhly 18,7 miliardy,“ dodal ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. Útrata českých turistů za domácí dovolenou tak roste rychleji než jejich výdaje na dovolenou v cizině. Peníze, které Češi vynaloží za cesty po republice, ale stále představují jen čtvrtinu jejich celkových výdajů na dovolenou. Podle Martínka to svědčí o tom, jaké rezervy domácí turistika má.

-pmu- a -čtk-