iHNed.cz: Neplatičům totiž hrozí podle zákona o pozemních komunikacích vysoké pokuty. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia předpokládá, že se dopravní firmy zaregistrují včas.
Reklama
iHNed.cz: Neplatičům totiž hrozí podle zákona o pozemních komunikacích vysoké pokuty. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia předpokládá, že se dopravní firmy zaregistrují včas.
Praha 19. prosince Dopravci, kteří provozují vozidla s 12 a více tunami, by se měli urychleně registrovat do systému elektronického mýtného. Vyhnou se tak frontám i případným pokutám. Ve společném tiskovém prohlášení to dnes uvedly ministerstvo dopravy a firma Kapsch. Neplatičům totiž hrozí podle zákona o pozemních komunikacích vysoké pokuty. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia předpokládá, že se dopravní firmy zaregistrují včas.

"Zákonná povinnost mít od 1. ledna 2007 ve vozidle s mýtnou povinností palubní jednotku platí bez ohledu na jakákoli vyjednávání ministerstva s dodavatelem o detailech výstavby," uvedla mluvčí MD Marcela Žižková.

Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia se situace, díky průtahům ohledně „výhodnosti“ systému mýtného pro stát, vyjasnila pozdě, což zkomplikovalo uzavírání kontraktů se zákazníky na příští rok. "Nicméně předpokládáme, že pokud jednotky jsou na distribučních místech, tak se jimi jednotlivé dopravní firmy vybaví včas," uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix.

"Lidé mají ve zvyku nechávat si vše na poslední chvíli, pak se ale nemusejí vyhnout frontám a čekání," podotkl generální ředitel Kapsche pro ČR Karel Feix.

Registrace jako u mobilů

Dopravci a řidiči se mohou do systému registrovat na 160 distribučních místech, které jsou u čerpacích stanic na dálnicích a rychlostních silnicích. Na těchto místech získají jednotku OBU a mohou si ji nabít požadovanou částkou. Jde o podobný systém jako u předplacených karet do mobilních telefonů.

Pokud chce dopravce platit až dodatečně, musí uzavřít smlouvu na tzv. kontaktním místě. Ta jsou ve 14 krajských městech a slouží zejména pro velké autodopravce, kteří chtějí zaregistrovat větší množství automobilů najednou. Distribuční místa jsou k dispozici 24 hodin denně, kontaktní místa přes den v úředních hodinách. "Aktuálně však byla i jejich doba provozu prodloužena denně od 8:00 do 22:00 hodin," sdělil mediální zástupce Kapsche David Šimoník.

Student Agency připravuje stížnost

Plná spokojenost s mýtným ze strany dopravců ani zdaleka nepanuje. Dopravcům se stále nelíbí kauce 1550 korun za jednotku. Podle nich jim bude vázat příliš velké finanční prostředky.

Ke stížnostem se připojil i jeden z největších tuzemských provozovatelů dálkových autobusových linek Student Agency. Firma chystá podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli sazbám mýtného pro autobusy. Firmě se nelíbí, že mýtné pro autobusy se třemi nápravami bude o 70 procent vyšší, než pro dvounápravová vozidla.

Ministerstvo dopravy považuje stížnost firmy za neopodstatněnou. Antimonopolní úřad nemá podle předsedy Martina Peciny k posouzení problému kompetenci. "O autobusech o třech nápravách je známo, že přestože mají podobnou povolenou hmotnost, mají podstatně nižší zatížení na nápravu. Jsou tedy vůči vozovce šetrnější. Mýto je však o 70 procent vyšší, což je diskriminační. Přitom mají obsaditelnost maximálně o pětinu větší a povolenou hmotnost vyšší maximálně o 40 procent," vysvětlil s tím, že úřad by měl prošetřit výpočet cen pro různý počet náprav u autobusů.

Společnost Student Agency stejně jako ostatní dopravci doufala, že stát nakonec mýtné pro autobusy nezavede, podobně jako například v sousedním Německu. Zavedení mýta bude podle dopravců znamenat zdražení dopravy. Student Agency od ledna zvýší ceny v průměru o 15 procent. O zdražení jízdného uvažuje i Connex Praha. Podle generálního ředitele Bohumila Krause by k němu firma přistoupila až po vyhodnocení prvního čtvrtletí.

Mýtné se začne vybírat na dálnicích a rychlostních silnicích 1. ledna 2007, průměrná sazba je 4,05 koruny za kilometr. Podle informací Kapsche je potřebnou palubní jednotkou zatím vybaveno asi 20.000 kamionů a denně se zaregistruje dalších 500 až 1000. Ze zadávací dokumentace vyplývá, že by se v první etapě mělo zaregistrovat zhruba 87.500 kamionů. Toto číslo počítá s 25procentní rezervou. Nejsou ovšem rozlišeni domácí a zahraniční dopravci.
Autor/ři: rai-ihned, MD