Mnichovský výrobce se intenzivně připravuje na zvyšování dodávek elektrických vozidel. Již nyní má na evropských silnicích více než 1 000 bateriových městských autobusů, více než 2 400 plně elektrických vanů a v roce 2024 počítá s výrobou eTrucků. Pro lepší přístup vozidel k opravám baterií otevře po Hannoveru a Barceloně centra v Itálii, Dánsku/Norsku, Rakousku, Belgii, Nizozemsku, Francii, Polsku a Spojeném království a následovat mají další země.
Mnichovský výrobce se intenzivně připravuje na zvyšování dodávek elektrických vozidel. Již nyní má na evropských silnicích více než 1 000 bateriových městských autobusů, více než 2 400 plně elektrických vanů a v roce 2024 počítá s výrobou eTrucků. Pro lepší přístup vozidel k opravám baterií otevře po Hannoveru a Barceloně centra v Itálii, Dánsku/Norsku, Rakousku, Belgii, Nizozemsku, Francii, Polsku a Spojeném království a následovat mají další země.
První centrum pro opravy baterií MAN a s tím spojené získávání odborných znalostí v této obslasti se datuje do roku 2020 a bylo otevřeno v Hannoveru-Laatzenu. První pilotní opravy a procesní dokumentace byly provedeny pro baterii elektrické dodávky MAN eTGE, která byla uvedena na trh v roce 2018. Následovaly bateriové sady distribučního vozu MAN eTGM uvedeného na trh v malé sérii v roce 2020 a ve stejném roce pro městský elektrický autobus MAN Lion's City E. Zaměstnanci byli vyškoleni pro všechny typy baterií a znalosti se postupně přenášejí na další trhy. Cílem je provozovat centrum pro opravy baterií na každém trhu, na kterém má MAN zastoupení s bateriovými elektrickými užitkovými vozidly. Krátké přepravní trasy a vysoce vyškolení technici na místě zajistí rychlou opravu baterie a minimalizují prostoje vozidla. Servisní střediska musí splňovat určitá kritéria založená na praktických zkušenostech a právních normách v příslušných zemích. Na jedné straně je pro manipulaci s různými typy baterií zapotřebí příslušné vysokonapěťové a speciální nářadí. Kromě toho musí být pro elektrikáře k dispozici speciální ochranné prostředky určité požadavky musí splňovat i prostory.
Primárním cílem je využívat baterii ve vozidle co nejdéle. Proto opravy a repasování patří mezi nejdůležitější současná opatření. Od roku 2023 vede MAN projekt REVAMP, konsorcium devíti partnerů z průmyslu a vědy. Tento tříletý projekt si klade za cíl automatizovat proces hodnocení stavu použitých akumulátorů vozidel. Tyto znalosti budou využity k ekonomické renovaci baterií, aby mohly být následně použity ve vozidlech (2. použití) nebo pro jiné účely (2. životnost). Projekt REVAMP je financován Spolkovým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu (BMWK).
Oprava a renovace baterie jsou klíčovými prvky strategie Battery Closed Loop a strategie udržitelnosti společnosti MAN. K tomu je nezbytná diagonální kapacita baterie a její ekonomická demontáž. Hlavním cílem je vytvořit uzavřenou smyčku pro baterie. Důležitými milníky v tomto cyklu baterie jsou po prvním použití ve vozidle další použití ve vozidle (2. použití) nebo v jiné aplikaci (2. životnost).
S cílem uzavřít uzavřenou smyčku cenných materiálů baterií se MAN již zaměřuje na recyklaci a návrat recyklovaných surovin (recyklátu) do nových bateriových článků. Pokud nebudou přijata speciální opatření, zvýší rostoucí poptávka po bateriových článcích pro elektrifikaci portfolia emise skleníkových plynů v dodavatelském řetězci, uvádí výrobce v tiskové zprávě. Použití sekundárních materiálů je jednou z možných pák, které je třeba řešit za účelem dekarbonizace hotspotu bateriových článků. Tímto způsobem MAN přispívá k dosažení nulových čistých emisí skleníkových plynů, jak se výrobce zavázal v roce 2021 v rámci iniciativy Science Based Targets (SBTi).
Předpokladem pro uzavřenou smyčku baterie je dostatek recyklovaného materiálu. Aby tomu tak bylo i v budoucnu, MAN v současnosti spolupracuje se svou mateřskou společností TRATON SE a COE (Centre of Excellence) ve Volkswagen AG na konceptech, které umožní uzavřené cykly. Cílem je zajistit, aby bylo v budoucnu pro nové baterie k dispozici dostatečné množství recyklátu, aby byly splněny cílové hodnoty nového nařízení Evropské unie o bateriích (BattVO).
V roce 2023 se MAN Truck & Bus stal také partnerem mnichovské start-upové sítě Circular Republic, aby se přiblížil k cíli Battery Closed Loop. Circular Republic je součástí UnternehmerTUM GmbH a dala si za úkol sdružovat zavedené společnosti a start-upy k zavádění a dalšímu rozvoji inovací v cirkulární ekonomice. V prvním projektu pod vedením Circular Republic MAN spolupracuje s dalšími kooperačními partnery na poloautomatické demontáži trakčních baterií a recyklaci modulů článků.