MAN omezí výrobu autobusů v závodě ve Starachowicích

Místo dvanácti jen osm autobusů denně. Nepříznivá situace na evropském trhu a nízké prodeje autobusů vedou výrobce k utlumení výroby v polském závodě ve Starachowicích.

Reklama

Místo dvanácti jen osm autobusů denně. Nepříznivá situace na evropském trhu a nízké prodeje autobusů vedou výrobce k utlumení výroby v polském závodě ve Starachowicích.

MAN Truck & Bus SE se rozhodl pro komplexní balíček opatření pro strukturální reorganizaci autobusového podnikání. Prodeje autobusů MAN klesly z přibližně 7 400 autobusů v roce 2019 na 4 600 v roce 2021. Za prvních devět měsíců roku 2022 se prodalo kolem 2 800 autobusů. "Vzhledem k  celkové ekonomické situaci způsobené válkou na Ukrajině a s tím spojeným nárůstem nákladů na materiál a energie nelze očekávat výrazné zlepšení situace na trhu a odbytu a tím i ekonomického rozvoje odvětví v krátkodobém ani střednědobém období. Je proto naléhavě nutná další strukturální úprava obchodní jednotky," uvedl výrobce v oficiálním vyjádření.

Balíček zahrnuje opatření ke zvýšení prodeje, snížení nákladů na materiál, energii, výrobu a vývoj a snížení osobních nákladů v mezinárodní výrobní struktuře. Oba autobusové závody v turecké Ankaře i Starachowicích v Polsku budou dál vyrábět, přizpůsobí ale výrobní kapacitu aktuálnímu vývoji na trhu.

"V polském výrobním závodě ve Starachowicích se má v budoucnu vyrábět místo současných dvanácti jen osm autobusů denně,“ uvedl Michael Kobriger, člen výkonné rady pro výrobu a logistiku MAN Truck & Bus SE. "Tato výrobní kapacita nás donutí v závodě ve Starachowicích zrušit 860 pracovních míst. Informovali jsme o tom zaměstnance a zahájíme konzultace s odbory." Zaměstnancům, kterých se restrukturalizace dotkne, nabídne práci v závodě na výrobu nákladních automobilů v Krakově nebo v Banovcích na Slovensku.

Závod ve Starachowicích získal MAN v roce 1999, v roce 2007 se stal kompetenčním centrem pro výrobu autobusů. V letech 2015 a 2016 byl závod rozšířen a modernizován. Kromě nového zákaznického centra byla postavena nová administrativní budova, sklad, budovy získaly nový vzhled a výrobní závod byl vybaven novými technologiemi pro výrobu vozidel. V roce 2016 byly postaveny první kompletní autobusy. V roce 2017 byla otevřena nová výrobní hala na podvozky a o rok později sjely z výrobní linky první autobusy nové generace, celkově zde vyrobili 1 724 vozidel. Starachowice jsou pro MAN centrem pro výrobu nízkopodlažních městských autobusů, v posledních dvou letech do modernizace a rozšíření o montáž elektrických MAN Lion's City E investoval přes 27 milionů eur. Sériová výroba elektrického městského autobusu byla zahájena v roce 2020. Německý výrobce zaměstává ve Starachowicích asi 3 tisíce lidí. Městské autobusy MAN odjíždějí z města s asi 50 tisíci obyvateli ležícího přibližně 130 km jižně od Varšavy do celého světa. Letos získal MAN Lion's City 12 E ocenění Bus of the Year 2023. Prohlédnout si ho můžete na veletrhu CZECHBUS na stánku MAN Truck & Bus Czech Republic, doplní ho nízkopodlažní meziměstský MAN Lion's Intercity LE a zájezdový Neoplan Cityliner.


MAN omezí výrobu autobusů v závodě ve Starachowicích
V polském výrobním závodě MAN ve Starachowicích se bude vyrábět jen 8 autobusů denně. O místo má přijít 860 zaměstnanců. Foto MAN