
MAN ICE bus a Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid © BUSportál
jako součást testování jedné z cest jeho využití v dopravě.
jako součást testování jedné z cest jeho využití v dopravě.
V roce 2006 MAN předal berlínskému dopravnímu podniku BVG první dva dvanáctimetrové autobusy Lion´s City s pohonem na vodík. Celkem je jich zde v současnosti v provozu 14.
Měli jsme možnost se jako cestující svézt jak vozidlem MAN ICE BUS, tak i autobusem Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid na palivové články. Kromě dojmů z cesty autobusem - v podstatě totožných s moderním dieselem s automatickou převodovkou - jsme se zaměřili na vnímání hluku uvnitř vozidel. Zvuková hladina v MANu je celkem normální, určitě ne nijak závratně nízká, zvuk už z principu je zvukem spalovacího motoru. Citaro dost zaznamenatelně elektricky "hvízdá". Hladinu hluku pro vnější okolí, která je patrně důležitější, jsme vyhodnotit objektivně nemohli.
14 hydrogen busses on trial
První autobus MAN s přeplňovaným 200 kW vodíkovým motorem přijel do Berlína v roce 2007 po testování v oblasti Cologne. Zástupce MAN na hamburské konferenci HyFLEET:CUTE byl ve vyhodnocení turbomotoru poměrně opatrný a již samotný fakt, že se MAN pustil do technologie vodíkových palivových článků, není pro vodíkový spalovací motor povzbuzjící. Přímé spalování vodíku je přitom technologicky blíže klasickým technologiím a a tato technologie je zmiňována u budoucího využití vozů v delších vzdálenostech.Měli jsme možnost se jako cestující svézt jak vozidlem MAN ICE BUS, tak i autobusem Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid na palivové články. Kromě dojmů z cesty autobusem - v podstatě totožných s moderním dieselem s automatickou převodovkou - jsme se zaměřili na vnímání hluku uvnitř vozidel. Zvuková hladina v MANu je celkem normální, určitě ne nijak závratně nízká, zvuk už z principu je zvukem spalovacího motoru. Citaro dost zaznamenatelně elektricky "hvízdá". Hladinu hluku pro vnější okolí, která je patrně důležitější, jsme vyhodnotit objektivně nemohli.
Materiály k vodíkovým technologiím včetně výstupů z dvoudenního pobytu v Hamburku uveřejňujeme v rubrice Alternativy

MAN ICE bus © BUSportál

MAN ICE bus © BUSportál

MAN ICE bus © BUSportál

MAN ICE bus © BUSportál

MAN ICE bus © BUSportál

MAN ICE bus © BUSportál

MAN ICE bus © BUSportál

MAN ICE bus © BUSportál