 
							MAN bude od roku 2023 vyrábět Lion's City 10 E. Foto MAN
						Plně elektrická řada autobusů Lion’s City E City je kompletní. Skládá se z vozidel o délce 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m. Výroba nového Lion’s City 10 E bude zahájena v polském závodě městských autobusů MAN ve Starachowicích začátkem roku 2023.
								
								Plně elektrická řada autobusů Lion’s City E City je kompletní. Skládá se z vozidel o délce 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m. Výroba nového Lion’s City 10 E bude zahájena v polském závodě městských autobusů MAN ve Starachowicích začátkem roku 2023.
								Na velikosti záleží, a to hlavně u městských autobusů. Ačkoli trend upřednostňuje velká vozidla pro vyšší kapacity, které MAN pokrývá vozidly o délce 18 a 19 ze své rodiny Lion's City, stále důležitější roli budou podle MAN hrát midibusy o délce menší než 12 metrů, zejména pro přepravu na vyžádání. S kapacitou pro cestující podobnou jako u 12metrových sólo autobusů zabírají v centrech měst a depech podstatně méně místa. Tyto kompaktní typy se často používají jako náhradní vozidla ve špičce nebo jako kyvadlová doprava. Plně elektrický autobus bez místních emisí - Lion’s City 10 E - byl vyroben právě pro tyto účely. 
Při navrhování Lion's City 10 E vzali konstruktéři modulární systém jeho staršího bratra - Lion's City 12 E. Tento autobus měl premiéru na IAA 2018 jako první plně elektrický městský autobus od MAN. Se svým moderním „smart edge“ designem jezdí v řadě metropolitních oblastí, v základních rozměrech a vlastnostech nového elektrobusu se proto příliš neměnilo. Šířka, výška a převisy zůstávají, stejně jako koncepce motorové věže vzadu, která poskytuje o čtyři místa k sezení více (celkem max. 33 míst a 80 cestujících) než konkurenti v tomto segmentu. Karoserie je pouze zkrácena mezi nápravami odstraněním okenního modulu, výsledkem je celková délka 10,5 m a úspora hmotnosti kolem 350 kg. I přes toto výrazné zkrácení je na plošině pro stání stále místo pro invalidní vozík nebo kočárek. I se třemi dveřmi, kdy se výrazně zlepšuje průchod cestujících, může mít vozidlo 29 sedadel.
Došlo k výraznému snížení rozvoru z přibližně 6 na 4,40 m. Poloměr otáčení klesl na rekordních 17,2 metru. Ovladatelnosti napomáhá i propracovaný podvozek s nezávislým zavěšením kol a 56stupňovým úhlem natočení kol ve formátu 275/70 R22,5, který je typický pro městské autobusy. Stejně jako ostatní bratři bez emisí má Lion’s City 10 E adaptivní tlumiče PCV pro zajištění dobrých jízdních vlastností. Midibus zapadá do portfolia elektrobusů – používají se standardní komponenty a náhradní díly, takže nejsou potřeba žádná složitá „speciální řešení“. Výroba má být zahájena v polském závodě Starachowice na začátku roku 2023.
Přestože se jedná o nejmenší plnohodnotný městský autobus nové generace MAN Lion’s City, nabízí všechny stejně pokročilé technologie jako jeho delší kolegové. To platí i pro moderní bezpečnostní systémy, jako je ESP, asistent odbočování s aktivním varováním, světlomety LED s denním světlem a systém MAN OptiView s kamerami místo zrcátek.
Stejně jako všechny elektrické autobusy MAN využívá i Lion’s City 10 E lithium-iontové baterie (NMC) koncernu. Na střeše jsou instalovány čtyři nebo pět balíčků. S využitím maximálního počtu má bateriová jednotka výkon 400 kWh (použitelných 320 kWh, což odpovídá hloubce vybití 80 procent na základě strategie maximálního dojezdu); a dojezd až 300 km nebo 320 kWh (použitelných 250 kWh, což odpovídá hloubce vybití 78 procent) a dojezd 235 km (MAN provedl testování v každodenním testování během jarního turné „Electrifying Europe Tour“). Desetimetrový eBus se stejně jako 12metrová a 18metrová verze nabíjí v depu přes konektor CCS až do 150 kW. Plné nabití se čtyřmi bateriovými balíčky trvá méně než dvě a půl hodiny; autobusy s pěti balíčky potřebují asi tři hodiny.
Nové midi pohání stejný centrální elektromotor MAN, který se používá u všech ostatních modelů Lion’s City E. Tato in-house jednotka je instalována na zadní nápravě a je trvale namontována ve skeletu vozidla a tím je vystaven méně vibracím. Princip PSM (synchronní stroj s permanentními magnety), který se zde používá, je v průmyslu považován za zvláště účinný a úsporný. Nabízí zvláštní výhody při nízkých průměrných rychlostech, například v městském provozu. Jeho špičkový výkon je 240 kW (326 k), s trvalým výkonem 160 kW (217 k). Díky jednostupňové adaptované převodovce je výkon plynule variabilní bez rušivého řazení.
Od poloviny roku 2022 je standardem u všech nových vozidel udržitelný systém klimatizace CO2, která je šetrnější k životnímu prostředí a zároveň je výrazně efektivnější s pozitivní vlivem i na dojezd vozidla. Kompaktní střešní klimatizační systém je provozován s klimaticky neutrálním oxidem uhličitým (R744) namísto konvenčního chladiva R134a. Systém také běží v širším teplotním rozsahu než konvenční tepelná čerpadla. Systém CO2 lze používat i při teplotách -20 °C. Volitelné přídavné topení s kapalnými palivy se v chladnějším klimatu používá méně často a systém je tak udržitelnější. „Nový klimatizační systém CO2 dokonale zapadá do našeho krátkého vozu MAN Lion's City 10 E. Udržitelnost, efektivita a spolehlivost jsou základními hodnotami našich eBusů od samého začátku a díky nim jsou oblíbené u provozovatelů, řidičů i cestujících,“ říká Rudi Kuchta, ředitel divize autobusů MAN Truck & Bus.
							Při navrhování Lion's City 10 E vzali konstruktéři modulární systém jeho staršího bratra - Lion's City 12 E. Tento autobus měl premiéru na IAA 2018 jako první plně elektrický městský autobus od MAN. Se svým moderním „smart edge“ designem jezdí v řadě metropolitních oblastí, v základních rozměrech a vlastnostech nového elektrobusu se proto příliš neměnilo. Šířka, výška a převisy zůstávají, stejně jako koncepce motorové věže vzadu, která poskytuje o čtyři místa k sezení více (celkem max. 33 míst a 80 cestujících) než konkurenti v tomto segmentu. Karoserie je pouze zkrácena mezi nápravami odstraněním okenního modulu, výsledkem je celková délka 10,5 m a úspora hmotnosti kolem 350 kg. I přes toto výrazné zkrácení je na plošině pro stání stále místo pro invalidní vozík nebo kočárek. I se třemi dveřmi, kdy se výrazně zlepšuje průchod cestujících, může mít vozidlo 29 sedadel.
Došlo k výraznému snížení rozvoru z přibližně 6 na 4,40 m. Poloměr otáčení klesl na rekordních 17,2 metru. Ovladatelnosti napomáhá i propracovaný podvozek s nezávislým zavěšením kol a 56stupňovým úhlem natočení kol ve formátu 275/70 R22,5, který je typický pro městské autobusy. Stejně jako ostatní bratři bez emisí má Lion’s City 10 E adaptivní tlumiče PCV pro zajištění dobrých jízdních vlastností. Midibus zapadá do portfolia elektrobusů – používají se standardní komponenty a náhradní díly, takže nejsou potřeba žádná složitá „speciální řešení“. Výroba má být zahájena v polském závodě Starachowice na začátku roku 2023.
Přestože se jedná o nejmenší plnohodnotný městský autobus nové generace MAN Lion’s City, nabízí všechny stejně pokročilé technologie jako jeho delší kolegové. To platí i pro moderní bezpečnostní systémy, jako je ESP, asistent odbočování s aktivním varováním, světlomety LED s denním světlem a systém MAN OptiView s kamerami místo zrcátek.
Stejně jako všechny elektrické autobusy MAN využívá i Lion’s City 10 E lithium-iontové baterie (NMC) koncernu. Na střeše jsou instalovány čtyři nebo pět balíčků. S využitím maximálního počtu má bateriová jednotka výkon 400 kWh (použitelných 320 kWh, což odpovídá hloubce vybití 80 procent na základě strategie maximálního dojezdu); a dojezd až 300 km nebo 320 kWh (použitelných 250 kWh, což odpovídá hloubce vybití 78 procent) a dojezd 235 km (MAN provedl testování v každodenním testování během jarního turné „Electrifying Europe Tour“). Desetimetrový eBus se stejně jako 12metrová a 18metrová verze nabíjí v depu přes konektor CCS až do 150 kW. Plné nabití se čtyřmi bateriovými balíčky trvá méně než dvě a půl hodiny; autobusy s pěti balíčky potřebují asi tři hodiny.
Nové midi pohání stejný centrální elektromotor MAN, který se používá u všech ostatních modelů Lion’s City E. Tato in-house jednotka je instalována na zadní nápravě a je trvale namontována ve skeletu vozidla a tím je vystaven méně vibracím. Princip PSM (synchronní stroj s permanentními magnety), který se zde používá, je v průmyslu považován za zvláště účinný a úsporný. Nabízí zvláštní výhody při nízkých průměrných rychlostech, například v městském provozu. Jeho špičkový výkon je 240 kW (326 k), s trvalým výkonem 160 kW (217 k). Díky jednostupňové adaptované převodovce je výkon plynule variabilní bez rušivého řazení.
Od poloviny roku 2022 je standardem u všech nových vozidel udržitelný systém klimatizace CO2, která je šetrnější k životnímu prostředí a zároveň je výrazně efektivnější s pozitivní vlivem i na dojezd vozidla. Kompaktní střešní klimatizační systém je provozován s klimaticky neutrálním oxidem uhličitým (R744) namísto konvenčního chladiva R134a. Systém také běží v širším teplotním rozsahu než konvenční tepelná čerpadla. Systém CO2 lze používat i při teplotách -20 °C. Volitelné přídavné topení s kapalnými palivy se v chladnějším klimatu používá méně často a systém je tak udržitelnější. „Nový klimatizační systém CO2 dokonale zapadá do našeho krátkého vozu MAN Lion's City 10 E. Udržitelnost, efektivita a spolehlivost jsou základními hodnotami našich eBusů od samého začátku a díky nim jsou oblíbené u provozovatelů, řidičů i cestujících,“ říká Rudi Kuchta, ředitel divize autobusů MAN Truck & Bus.
 
								 
								 
								
 
                 
                 
                 
                 Za rok vyjedou v Košicích elektrické autobusy SOR NS 18
										Za rok vyjedou v Košicích elektrické autobusy SOR NS 18
									 DPCHJ představuje své nové trolejbusy Škoda 33 Tr
										DPCHJ představuje své nové trolejbusy Škoda 33 Tr 
									 Iveco Bus vyrobí pro pařížskou metropolitní oblast až 4…
										Iveco Bus vyrobí pro pařížskou metropolitní oblast až 4…
									

 
                 
                
 
                 
                