Kroměříž pokračuje v obnově flotily MHD hybridními autobusy
První autobus s hybridní technologií testovali v Kroměříži v říjnu 2020. KTS měla půjčené od Volvo Group Czech Republic dvanáctimetrové Volvo 7900 LH v barvách bruselského dopravního podniku STIB. Dnes mají ve vozovém parku Kroměřížské technické služby dva hybridní autobusy značky Volvo. Foto město Kroměříž

MHD v Kroměříži budou zajišťovat další dva nové hybridní autobusy. Vozy, které kombinují pohon na naftu a na elektřinu, jsou pro město v současné době ekonomicky nejvýhodnější. Dva autobusy Volvo 7900 LH doplní ve flotile Kroměřížských technických služeb jiná značka.

MHD v Kroměříži budou zajišťovat další dva nové hybridní autobusy. Vozy, které kombinují pohon na naftu a na elektřinu, jsou pro město v současné době ekonomicky nejvýhodnější. Dva autobusy Volvo 7900 LH doplní ve flotile Kroměřížských technických služeb jiná značka.

Musíme nahradit autobusy, které postupně dosluhují. Doporučené stáří autobusů by se mělo pohybovat do deseti let, což většina našich autobusů nesplňuje, nejstarší mají 19 a 20 let,“ uvedl místostarosta města Jan Hebnar, jednatel městské společnosti Kroměřížské technické služby (KTS), která MHD v Kroměříži zajišťuje.

Podle ředitele KTS Mariana Vítka se cena jednoho hybridního autobusu pohybuje od pěti do devíti milionů korun. KTS v minulých dvou letech koupily dva hybridní autobusy. „Ukázalo se to jako dobrá volba. V současné době jsou totiž hybridní autobusy pro MHD ekonomicky nejvýhodnější,“ dodal místostarosta Karel Holík, který je také jednatelem KTS. Hybridní autobus při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu.

MHD ve městě nyní zajišťují kromě dvou hybridních autobusů značky Volvo, tři autobusy Iveco s pohonem na stlačený zemní plyn pořízené v letech 2017 a 2018 a sedm vozidel dieselových Volvo, která jsou starší patnácti let. Podle Vítka je ekologická zátěž vozidel na CNG srovnatelná s naftovými motory emisní normy EURO 6. „Jejich nevýhodou navíc je dlouhá doba tankování a to, že v Kroměříži je jen jedna možnost tankování CNG,“ doplnil Vítek.

Budoucností kroměřížské MHD by tak měla být vozidla s pohonem na elektřinu, přestože jejich cena nyní výrazně převyšuje náklady na pořízení hybridních autobusů. „Rada vzala na vědomí postupné zavádění elektromobility do kroměřížské MHD. V první fázi to znamená to, že KTS budou usilovat o pořízení autobusů na elektřinu a nabíjecí stanice s využitím dotačních programů. Pokud se podaří dotace získat, dobíjecí stanice by mohla být vybudována a autobusy na elektřinu by se v ulicích města mohly objevit v roce 2025,“ uzavřel Holík.

Podle Jana Hebnara počítá město s novým hybridními autobusy už na konci letošního roku nebo na začátku roku 2024. Konkrétní značka bude známá až po výběrovém řízení. "Z průzkumu trhu, který si KTS udělala, vyplývá, že s ohledem na skladovou dostupnost a na použitou technologii jsou jedním z horkých kandidátů autobusy značky MAN. Samozřejmě ale budeme rádi, pokud se přihlásí více zájemců s kvalitními nabídkami, ze kterých bude možné vybrat ta nejvhodnější vozidla," uvedl Jan Vondrášek, tiskový mluvčí města Kroměříž. Volvo Bus Corporation z důvodu restrukturalizace trhu v Evropě nemá v současné době ani skladové ani výrobní kapacity nabídnout svému tradičnímu zákazníkovi okamžité řešení.

Autobusy městské hromadné dopravy jezdí v Kroměříži na osmi linkách, a kromě území samotného města obsluhují také některé místní části města. V loňském roce najely 348 tisíc kilometrů a přepravily 837 tisíc cestujících.