Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Autobusy Autosan SANCITY 9 LE pro Krakov. Foto MPK Krakow

Ve středu 9. července se do vozového parku MPK Kraków připojilo osm nových midibusů Autosan. Nejde sice o velký počet, ale umožňuje vyřazení posledních dieselových autobusů s motory Euro 5 z provozu.

Reklama

Ve středu 9. července se do vozového parku MPK Kraków připojilo osm nových midibusů Autosan. Nejde sice o velký počet, ale umožňuje vyřazení posledních dieselových autobusů s motory Euro 5 z provozu.

První z nových autobusů SANCITY 9 LE vyjel na linku č. 175, zároveň bylo z této linky staženo a do depa přivezeno staré vozidlo této značky s motorem Euro 5. Bude přidáno do sbírky historických vozidel a bude v provozu na Krakovské muzejní lince nebo během přehlídky historických autobusů.

Nové autobusy Autosan jsou dlouhé 9 metrů. Jsou vybaveny motory splňujícími emisní normy Euro 6, automatickými převodovkami a řadou bezpečnostních systémů, jako je elektronický systém kontroly stability a systém sledování tlaku a teploty pneumatik. V motorovém prostoru byl instalován automatický hasicí systém. Cestující využijí ergonomická sedadla, klimatizaci, USB porty, informační systém nebo LED osvětlení. Všechna vozidla jsou samozřejmě přizpůsobena pro osoby s omezenou pohyblivostí.

Spolupráce MPK v Krakově a společnosti Autosan sahá do začátku minulého století, kdy dodávala tramvajové vozy SW1 a SN1. Autosan, dnes pobočka společnosti Huta Stalowa Wola, začala s výrobou autobusů v roce 1928. Během téměř 100 let sjelo z montážních linek 115 000 vozidel. V současné době se závod zaměřuje na výrobu vojenských vozidel. Přesto i nadále pracuje na vývoji nové generace autobusů s různými pohonnými systémy. Dodávka osmi autobusů SANCITY 9 LE do Krakova je pokračováním devítimetrových autobusů Autosan, které jsou v Krakově již dobře známé a z nichž 28 provozuje MPK Krakow. První kusy dorazily v roce 2016.

Vozový park MPK Krakow se skládá z autobusů s různými parametry. Od kloubových po menší, jako jsou devítimetrové od Autosan. Se svou délkou jsou nenahraditelné na linkách s trasami úzkými uličkami města. Sedm let po vyřazení autobusů s motory Euro 4 z provozu se Krakov loučí s motory Euro 5. Obyvatele Krakova se budou přepravovat pouze autobusy, které splňují nejvyšší evropské standardy – EEV a Euro 6, hybridními a autobusy s nulovými emisemi poháněné elektřinou a vodíkem.

MPK v Krakově v současné době provozuje 121 autobusů s nulovými emisemi. Jakmile budou všechny plány realizovány, toto číslo se zvýší na 168. Každý čtvrtý autobus MPK v Krakově bude s nulovými emisemi.

8. července 2025 podepsali dopravce a Solaris smlouvu na dodání pěti kloubových elektrických autobusů. Jde o další letošní kontrakt na autobusy s nulovými emisemi - 32 ks Solaris Urbino budou s bateriemi a 10 ks s vodíkovými palivovými články dodá NesoBus. Solaris navíc získal v Krakově zakázky na až 190 dieselových autobusů Euro 6. Všechny dieselové vozy jsou zakoupeny prostřednictvím leasingu, na bezemisní vozidla získal MPK dodace z fondů EU.

 


Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Autobusy Autosan SANCITY 9 LE pro Krakov. Foto MPK Krakow
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Autobusy Autosan SANCITY 9 LE pro Krakov. Foto MPK Krakow
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Krakov vyřadil poslední autobusy Euro 5
Autobusy Autosan SANCITY 9 LE pro Krakov. Foto MPK Krakow