Kolín nad Rýnem rozšiřuje flotilu autobusů na vodík o článkové vozy
Solaris Urbino hydrogen 18 na testech v Kolíně nad Rýnem. Foto RVK

Stávajících 72 sólo autobusů s palivovými články příští rok doplní kloubová Solaris Urbina 18. Region se rozvíjí v evropského lídra ve využívání vodíkové technologie ve veřejné dopravě.

Stávajících 72 sólo autobusů s palivovými články příští rok doplní kloubová Solaris Urbina 18. Region se rozvíjí v evropského lídra ve využívání vodíkové technologie ve veřejné dopravě.

V dubnu loňského roku vydalo Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) rozhodnutí o financování 108 autobusů na vodíkový pohon s palivovými články pro Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) v celkové částce 33 888 000 eur. Výběrová řízení na tato vozidla proběhla v několika částech, na sólo a kloubová. Nyní byla ukončena zakázka na dodávku 29 kloubových 18metrových a byla zadána společnosti Solaris Bus & Coach. Dodávka je naplánována na druhou polovinu roku 2024. Vozidla vyjedou na linkách RVK v širší oblasti Kolína nad Rýnem/Bonn.

Vozový park RVK v současnosti tvoří celkem 72 vodíkových autobusů od výrobců Van Hool (35), Solaris (35), jeden APTS Phileas a do konce roku 2023 má Wrightbus dodat 20 ks GB Kite Hydroliner 12m. Další sólo vozidla s palivovými články může v rámci opce RVK objednat jak od Solaris, tak Wrightbus. Nová bezemisní vozidla budou postupně omlazovat vozový park díky dotacím.

Marcel Frank, jednatel RVK: „Jen s podporou BMDV můžeme dále rozšířit náš závazek k udržitelné místní veřejné dopravě. Kloubový autobus zde představoval velkou mezeru, která se nyní konečně uzavírá.“ Oblast v okolí Kolína nad Rýnem a Bonnu se rozvíjí v evropského lídra ve využívání vodíkové technologie ve veřejné dopravě. Solaris a RVK začaly spolupracovat v roce 2020.

Urbino 18 hydrogen určené pro RVK mají středový elektromotor a modulární pohon. Absence tradičního motorového prostoru umožňuje uspořádání sedadel v jiné konfiguraci a maximalizuje kapacitu cestujících. Autobusy vybavené nejmodernější sadou palivových článků Ballard o výkonu 100 kW využívají více než 50 kilogramů vodíku uloženého v osmi nádržích na střeše vozidla a garantují dojezd 350 kilometrů bez ohledu na počasí a topografické podmínky.

Balard na začátku srpna 2023 oznámil, že obdržel od Solaris dosud největší samostatnou objednávku, na 96 motorů s palivovými články s dodáním koncem roku 2023 a v příštím roce. Více než polovina je určena pro vodíkové autobusy pro dopravce Rebus Regionalbus Rostock v Německu, ostatní pro další evropská města.


Kolín nad Rýnem rozšiřuje flotilu autobusů na vodík o článkové vozy
Solaris Urbino hydrogen 12 ve flotile RVK.
Kolín nad Rýnem rozšiřuje flotilu autobusů na vodík o článkové vozy
Van Hool A330FC ve flotile RVK.