Karosérie pro první tříčlánkový trolejbus v ČR dorazila do Plzně
Velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m: podvozek a kompletní karoserii vyrobí polsko-španělská společnost Solaris Bus & Coach, trakční elektrovýzbroj včetně elektromotorů bude pocházet z dílen společnosti Škoda Electric ze skupiny Škoda Group. Foto Škoda Group

Do areálu depa Karlov v Plzni byla 26. dubna dovezena ze závodu Solaris v Bolechowo v Polsku karoserie prvního tříčlánkového 24metrového trolejbusu pro Prahu. V závodě Škoda Group získá trakční techniku. Dopravní podnik objednal celkem dvacet těchto velkokapacitních trolejbusů pro linku Nádraží Veleslavín - Letiště Praha.

 

Do areálu depa Karlov v Plzni byla 26. dubna dovezena ze závodu Solaris v Bolechowo v Polsku karoserie prvního tříčlánkového 24metrového trolejbusu pro Prahu. V závodě Škoda Group získá trakční techniku. Dopravní podnik objednal celkem dvacet těchto velkokapacitních trolejbusů pro linku Nádraží Veleslavín - Letiště Praha.

 

Škoda-Solaris 24m je městský, plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi, celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je 100% nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů. Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly. Osvětlení prostoru pro cestující i vnější osvětlení vozidla využívá technologii LED. V prostoru druhých dveří je vytvořen prostor pro přepravu dvou kočárků, nebo dvou invalidních vozíků či jednoho kočárku a jednoho invalidního vozíku.

Zajímavostí trolejbusu je vybavení dvěma bezúdržbovými trakčními elektromotory o jmenovitém výkonu 160 kW, které jsou umístěny v bočních schránách před druhou a třetí nápravou. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími 7 pomocnými motory sloužícími např. k chlazení trakčních motorů, střešní jednotky nebo jako pohon kompresorů klimatizace. Elektrická výzbroj včetně řídící elektroniky a trakční baterie je rozmístěna na střeše vozidla. Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy navíc vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi. Nedílnou součástí všech vozů bude také možnost případného nouzového nabíjení z běžné sítě 3x400VAC/32A nebo 63A s kabelovým připojením dle standardu CCS-2. Trolejbusy budou dále vybaveny systémem automatického stahování sběračů na konci trolejového vedení a indikací začátku trolejového vedení. Vzhledem ke dvěma řiditelným nápravám obsahuje systém řízení vozidla dva oddělené hydraulické okruhy posilovače řízení, které ovládají přední a zadní řízenou nápravu.

Velkokapacitní trolejbusy jsou určeny pro budoucí trolejbusovou linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, kde v současné době probíhá elektrifikace stávající autobusové linky č. 119. Trolejbusy zde nahradí dieselové autobusy zlepší komfort jízdy z centra Prahy na letiště. Pro dopravní podnik je vyrábí sdružení Solaris Bus & Coach a Škoda Electric.

První vůz by se měl v Praze objevit na konci roku 2023. Očekáváme, že bude představen na veletrhu Czechbus v listopadu 2023.

V depu Karlov probíhá také montáž výzbroje do prvního tříčlánkového trolejbusu pro Bratislavu. Montáž výzbroje do těchto čtyřiadvacetimetrových trolejbusů probíhá v části haly depa jinak určené pro komplexní úklid ("grunty") vozidel plzeňské MHD.

Zdroj: Škoda Group, Plzeňské trolejbusy


Karosérie pro první tříčlánkový trolejbus v ČR dorazila do Plzně
První karosérie 24m trolejbusu pro Prahu dorazila 26. dubna do Plzně k montáži elektrovýzbroje. Foto Škoda Group
Karosérie pro první tříčlánkový trolejbus v ČR dorazila do Plzně
Karosérie pro první tříčlánkový trolejbus v ČR dorazila do Plzně
První karosérie 24m trolejbusu pro Prahu dorazila 26. dubna do Plzně k montáži elektrovýzbroje. Foto Škoda Group
Karosérie pro první tříčlánkový trolejbus v ČR dorazila do Plzně