Jablonec nad Nisou zkouší elektrobusy
Do 27. února testuje Jablonecká dopravcí městský autobus E-WAY v délce 9,5 m, který má zapůjčený od společnosti Iveco Czech Republic. Vozidlo je zcela nové, v České republice je tento typ na testování poprvé. Foto: Luboš Wejnar, Jablonecká dopravní

Pro možnost využití elektrických autobusů v městské dopravě testuje statutární město Jablonec nad Nisou autobus E-Way o délce 9,5. Bez cestujících, ale se zátěží, jezdí na jabloneckých trasách a zajíždí i do horských oblastí. E-Way v této délkové variantě je v ČR na testování poprvé. V březnu pak bude mít Jablonecká dopravní vypůjčený dvanáctimetrový autobus SOR NS 12 electric.

Pro možnost využití elektrických autobusů v městské dopravě testuje statutární město Jablonec nad Nisou autobus E-Way o délce 9,5. Bez cestujících, ale se zátěží, jezdí na jabloneckých trasách a zajíždí i do horských oblastí. E-Way v této délkové variantě je v ČR na testování poprvé. V březnu pak bude mít Jablonecká dopravní vypůjčený dvanáctimetrový autobus SOR NS 12 electric.

Výpůjčkou elektrobusů si chceme otestovat jejich technické vlastnosti v náročném horském terénu. Jde o již vyzkoušenou a ověřenou metodu testování, kterou jsme využili například v srpnu 2018 před zavedením linky MHD do areálu nemocnice. Tehdy jsme si pro testování vypůjčili malokapacitní autobus z Dopravního podniku České Budějovice,“ říká jablonecký primátor Miloš Vele.

Potřebujeme získat přesná data z provozu při zatížení autobusu tzv. mrtvou váhou. Třicetikilogramové pytle s pískem tak simulují zatížení do 3 tun, což odpovídá zhruba obsazení autobusu 40 cestujícími, což je 60 % celkové kapacity autobusu,“ doplňuje ředitel Jablonecké dopravní (JD) Luboš Wejnar. Při testování bez cestujících je možné vyzkoušet a simulovat různé podmínky v provozu bez ohledu na jízdní řád. „Těmi zkoumanými body jsou kupříkladu rozjezdy i opakované průjezdy v ulici Kamenné, ale i průjezdy horskými oblastmi Bedřichova nebo Maxova,“ připomíná Wejnar s tím, že JD má pro testování k dispozici data sklonitosti celé sítě MHD s přesností na desetiny procenta a metry.

V současné době JD testuje městský autobus E-WAY v délce 9,5 m, který má zapůjčený od společnosti Iveco Czech Republic. Vozidlo je zcela nové a JD je první společností, která jej má k testování zapůjčený.  Druhým testovaným vozidlem bude městský autobus v délce 12 metrů od výrobce SOR Libchavy. Ten bude v jabloneckém provozu testovaný v březnu.

Během testování oba vozy jezdí se zátěží, vyhodnocení dat přinese informaci, na kterých linkách jablonecké MHD bude elektrobusy vhodné použít. „S dopravcem ČSAD Slaný, jenž v Jablonci městskou hromadnou dopravu zajišťuje, jednáme o dočasném zařazení elekrobusů do běžného provozu s cestujícími během podzimních měsíců,“ uzavírá Luboš Wejnar.

Jablonec nad Nisou uzavřel smlouvu s ČSAD Slaný v listopadu 2021. Na Jablonecku tak od února 2023 jezdí 23 velkých Mercedes Contecto a čtyři malé Rošero, všechny hybridní. Smlouva je pětiletá, platí do konce ledna 2028.


Jablonec nad Nisou zkouší elektrobusy
E-WAY Full Electric 9,5 metru je vybaven bateriemi o kapacitě 293 kWh a elektromotorem 160 kW, dobíjí se zásuvkou. Má 16 sedadel a prostor pro kočárek nebo invalidní vozík. Foto: Luboš Wejnar, Jablonecká dopravní
Jablonec nad Nisou zkouší elektrobusy
E-WAY je zatížen třicetikilogramovými pytly s pískem, které simulují zatížení do 3 tun, což odpovídá zhruba obsazení autobusu 40 cestujícími, což je 60 % celkové kapacity 9,5metrového autobusu. Foto: Luboš Wejnar, Jablonecká dopravní