Irizar i6S v nové verzi
Irizar i6S Efficient byl představen 5. 5. 2022. Foto Irizar

Nový model je téměř o tunu lehčí, o 30 % aerodynamičtější a pro provozovatele efektivnější než jeho předchůdce, kterého známe z flotily RegioJet nebo Arrivy.
Reklama
Nový model je téměř o tunu lehčí, o 30 % aerodynamičtější a pro provozovatele efektivnější než jeho předchůdce, kterého známe z flotily RegioJet nebo Arrivy.
Podobně jako řada i4 baskického výrobce byl i autokar pro střední a dlouhé vzdálenosti třídy i6S modernizován s využitím nových materiálů. Model je vzhledově podobný i8, který koncem roku 2016 zaujal místo ikonického Irizar PB. Irizar nazývá i6S Efficient "autokarem budoucnosti“.

Irizar i6S Efficient se na první pohled od i6S příliš neliší, jedná se však podle výrobce o nový model, který je téměř o tunu lehčí. Je také aerodynamičtější a díky tomu efektivnější a udržitelnější. Spotřeba a emise snížily až o 13 %, hmotnost klesla o 950 kg a aerodynamický koeficient je díky upravené přední části, střechy a novému tvaru předních oken o 30 % nižší. Tyto hodnoty byly podle výrobce ověřeny studiemi a testy pomocí simulátorů a měření na skutečných okruzích. Zákazník má navíc možnost nahradit klasická zpětná zrcátka digitálními. 





Výzvou bylo snížení hmotnosti. Každá součástka byla podle výrobce analyzována a upravena. Optimalizováno bylo zatížení na nápravy pro lepší rozložení hmotnosti. Místo tradičních konstrukčních materiálů je použita vysokopevnostní ocel a lehčí kompozitní materiály. Výsledkem je snížení váhy až 950 kg.

"Díky těmto inovacím jsme byli schopni zvětšit prostor pro cestující a zlepšit ergonomii a pohodlí. Také jsme snížili na minimum hluk a vibrace. Přepracován byl rovněž prostor řidiče, je pohodlnější a ergonomičtější a poskytuje větší zorné pole," uvádí Irizar.

Autokar i6S je vybaven novým telematickým monitorovacím systémem, který nabízí samodiagnostické služby v reálném čase. Cloudová technologie monitorování stavu, kterou dodává Datik, součást Irizar Group, umožňuje preventivní údržbu a poskytuje užitečná data o provozu vozidla.

Pro bezpečnost je nová verze vozu vybavena nejpokročilejšími systémy pro předcházení nehodám a zesílenou konstrukci pro případ čelních nárazů a zlepšení pasivní bezpečnosti. "Testování odolnosti bylo provedeno v jedné z nejprestižnějších výzkumných institucí na světě, aby byla zajištěna jeho spolehlivost a kvalita," uvedl při představení Irizar. Kromě základní dieselové verze je kk dispozici také na bionaftu, zemní plyn, bioplyn a pro budoucnost je navržen i pro  nulové emise.

Irizar i6S je k dispozici ve dvou výškách a šesti délkách, s dvou a tříosou verzí podvozku, s 12stupňovou robotickou převodovkou ZF TraXon nebo automatickou převodovkou ZF Ecolife Coachline, se vznětovými motory Paccar (DAF) o výkonu 408, 449, 483 a 530 se samonosnou karoserií. Irizar dodává karosérii pro výrobce podvozků Scania, Volvo, Mercedes-Benz a MAN. V České republice provozuje Irizar i6S/Scania RegioJet nebo Arriva. Vozí také národní hokejový tým.