Irisbus Iveco a autobusy s pohonem na CNG
10.5 m Citelis CNG v Kladně © Mikuláš Pelíšek

Dozvuky konference Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě.
Dozvuky konference Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě.
Informaci jsme dostali od Iveco CR na základě impulsu na toto téma v době konference.
Jak uvádí informace Iveco CR, Irisbus Iveco je dlouhodob lídrem na evropském trhu v segmentu CNG autobusů. V roce 2010 dodala společnost Irisbus Iveco téměř 600 plynových autobusů pro rozdílné evropské zákazníky. Mezi největší provozovatele plynových autobusů v České a Slovenské republice patří mj. DP Pardubice, DP Karlovy Vary, ČSAD Havířov, SAD Trnava (+Přerov), DP Košice, SAD Zvolen ... Z evropských metropolí např. Atény, Bordeaux, Lyon, Řím nebo Záhřeb. V nabídce jsou vozidla od nejmenších minibusů Iveco Daily přes nejnovější Citelis délky 10,5 metrů rozšiřující řadu Citelis, standardní Citelis 12 m až po kloubový Citelis.

Městské autobusy Citelis ve všech těchto délkách jsou kromě verze s pohonem na CNG nabízeny i s dieselovým motorem Iveco Cursor 8 Euro 5 a EEV. Provozování obou typů pohonů ve vozidlech stejného typu přináší synergický efekt s maximální standardizací všech komponentů a možností budování jednotného vozového parku se stejnou základnou náhradních dílů, sjednocenými postupy a servisním nářadím.

Irisbus Iveco uvádí požadavky, které formovaly současnou podobu autobusu Irisbus Citelis CNG:
• důsledná ochrana životního prostředí
• snížení provozních nákladů
• vysoký komfort pro řidiče a cestující
• bezbariérový přístup
• vysoká estetická úroveň vozidla, snadný přístup světla do jeho interiéru
• výbava šitá na míru, a to jak v prostoru pro cestující, tak i na pracovišti řidiče

Komfort při nástupu a výstupu poskytuje bezbariérový přístup do vozu všemi dveřmi. Nízká nástupní výška u všech dveří nabízí při využití kneelingu nástup z ostrůvku do vozu v jedné rovině bez nutnosti využití nástupní rampy.

V roce 2009 Irisbus Iveco rozšířil nabídku modelové řady o nový Citelis o délku 10,5 m. Tento nejkratší Citelis nabízí rovněž plně bezbariérový přístup, a může být ve dvou- nebo tří- dveřovém provedení. Zajímavostí a výhodou autobusu Citelis 10,5 m je, že všechny dveře mají šířku 1200 mm.

Nízkopodlažní autobus Irisbus Citelis CNG je díky motoru Iveco Cursor 8 CNG ekologický a úsporný. Motor, využívající posledních poznatků na poli stechiometrické technologie, umožňuje optimalizaci míchání plynné směsi ve spalovací komoře a dosažení vysokých výkonů. Motor tak dosahuje optimálního poměru mezi vysoce kvalitním jízdním výkonem a spotřebou. Využití této technologie, která úzce souvisí se specifickým vývojem motoru, umožňuje snížení množství škodlivých emisí pod limity stanovené v rámci evropského standardu EEV.
V současné době probíhají předváděcí jízdy městského autobusu Citelis 10.5m CNG u zákazníků v České republice. Autobus byl již předveden např. v ČSAD MHD Kladno, FTL Prostějov nebo Znojemské dopravní společnosti.
Celkově bylo prodáno v roce 2010 v České republice 35 a na Slovensku 43 Citelisů (dieselových a CNG). Pět 10.5 m CNG Citelisů zakoupila SAD Trnava.
2010: Z návštěvy ve Vysokém Mýtě: 12 m Citelisy jsou od letošního podzimu ...

Irisbus Iveco a autobusy s pohonem na CNG
© Iveco CR
Irisbus Iveco a autobusy s pohonem na CNG
Autotec 2010 © BUSportál
Irisbus Iveco a autobusy s pohonem na CNG
Z prezentace na konferenci Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě © BUSportál