
Autobusy SOR na Transexpo Kielce. Foto BUSportál SK.
Na polském autobusovém webu vyšel tento materiál 18.9. - těsně před výstavou v Kielcích. Doplnili jsme i českým textem.
Na polském autobusovém webu vyšel tento materiál 18.9. - těsně před výstavou v Kielcích. Doplnili jsme i českým textem.
W niewielkiej miejscowości Dolni Libchavy, położonej czeskim Kraju Pardubickim, graniczącym na północy z Polską, znajduje się mała, ale znana w naszej części Europy fabryka autobusów SOR. Od kilku lat, firma coraz intensywniej rozwija swój eksport, głównie na rynki Europy Centralnej.
Jednak dotychczasowe działania w Polsce kraju nie dawały zbyt imponujących rezultatów. Teraz ma się to jednak zmienić –firma SOR Libchavy ogłosiła swoją nową strategię w działalności na rynku polskim. Korzystając z tej okazji, postanowiliśmy przypomnieć historię, ofertę i dotychczasową aktywność w Polsce tego dynamicznego producenta.....
Celé na http://infobus.pl/text.php?from=main&id=13155
Přikládáme materiál v češtině, který poskytla společnost SOR Libchavy.
Od malé firmy k tržnímu hráči
Vše začalo v 80. letech, kdy v Libchavách zahájil svou činnost závod na opravu zemědělských strojů. V roce 1990 byla firma v rámci privatizace prodána čtyřem individuálním investorům. Zakrátko se k nim přidali další čtyři osoby, které odešly z firmy Karosa v důsledku restrukturalizace. A tak SOR vstoupil na trh autobusů.
Prvním krokem vstupu na tento trh byla v roce 1994 prezentace prototypu malého autobusu s integrální karosérií třídy 7,5 m, který byl vybaven zadním motorem Perkins a automatickou převodovkou Voith. O rok později šel tento autobus do výroby se změněnou pohonnou jednotkou (motor a převodovka IVECO), a v následujících letech se připojily další modely a modifikace, včetně nejpopulárnější řady autobusů s délkou 10,5 m
Dnes je firma SOR druhým největším výrobcem autobusů v Česku a důležitým hráčem na tuzemském trhu, kde zaujímá druhé místo za koncernem Irisbus. Obdobná situace je na Slovensku. V roce 2006 vyrobil SOR 410 autobusů a od zahájení své výrobní činnosti cca 2500 kusů. To řadí firmu do skupiny již ne malých, ale středních evropských výrobců.
Tento úspěch autobusů vyráběných v Libchavách podnítil firmy ze sousedních států k nákupu licence – v roce 1998 se rozběhla výroba v maďarské firmě Kravtex a v roce 2000 v polské KZNS (pod značkou Solbus).
Plány do budoucnosti
Plány firmy na nejbližší roky jsou dost ambiciózní. V roce 2007 se má výroba dostat na úroveň 430 kusů. Koncem roku by se měla rozběhnout výroba nových nízkopodlážních autobusů NB12/18 (premiéra na veletrhu AUTOTEC Brno 2006), které mohou být pro firmu novým směrem umožňujícím konkurovat v segmentu městských autobusů s většími výrobci, kteří se specializují na tyto konstrukce. SOR v rámci diverzifikace výroby hledá také nové trhy. Příkladem mohou být zahájené konstrukční práce nad prvním trolejbusem firmy, který je založen na modelu BN12. Jedná se o nabídku zaměřenou zejména k odběratelům ve východní Evropě (Ukrajina, Moldavsko), a z tohoto důvodu prototypový výrobek bude vybaven ruským pohonem. Firma však v budoucnosti nevylučuje, že vyrobí model, který bude přizpůsoben požadavkům středoevropského trhu a vybaven pohonem a komponenty preferovaných firem v tomto regionu. A tak to vypadá, že SOR, který byl doposud hlavním specialistou na meziměstské autobusy, se rozhodl zvýšit svůj podíl také v segmentu vozidel městské komunikace.
SOR v Polsku
Firma SOR Libchavy se pokouší také dostat na jiné trhy, zejména sousedních států. V Polsku byly takové kroky učiněny v roce 1997, když český výrobce navázal za tímto účelem spolupráci s firmou SorPol, která do roku 1999 prodala celkem 12 kusů autobusů SOR.
Druhý pokus zavedení autobusů SOR na polský trh byl učiněn v roce 2000, kdy byla prodána licence na jejich výrobu firmě KZNS ze Solce Kujawského, která koncem roku zahájila výrobu modelů B9,5 a C9,5. Jejich prodej rovněž nebyl imponující (v letech 2001-2002 se prodalo 18 kusů těchto autobusů). V roce 2003 tato firma vyhlásila bankrot a část majetku využívanou pro výrobu autobusů odkoupila firma Blue Line, která založila společnost Fabryka Autobusów „Solbus”. Po obnovení licence byla opět zahájena výroba autobusů na licenci SOR.
V roce 2006 se SOR opět pokouší zahájit samostatnou obchodní činnost v Polsku. Aby dodržel ustanovení licenční smlouvy, bylo rozhodnuto, že zavede na trh 12metrové modely. A tak na trzích Transexpo 2006 v Kielcích uvedla nízkopodlážní městský autobus BN12 a meziměstský model C12. Oficiálním zástupcem firmy SOR v Polsku se stala firma ZNS, která vznikla na základě zbankrotované firmy KZNS.
SOR kontra Solbus Od roku 2005 se vztahy mezi SOR – F.A. Solbus zhoršily. SOR konstatoval, že polský nabyvatel licence porušuje ustanovení licenční smlouvy. V důsledku toho se česká strana rozhodla v březnu 2006 vypovědět smlouvu. Rozhodnutí nabylo na účinnosti rok po jeho oznámení, což znamená, že Solbus již od začátku dubna 2007 nemá licenci na výrobu autobusů technicky se opírajících o projekty firmy SOR. Avšak, podle názoru zástupce českého výrobce, Solbus porušuje ustanovení smlouvy, protože pokračuje ve výrobě autobusů opírajících se na jeho technických řešeních.
„V souvislosti s výpovědí smlouvy, firma Solbus nemá žádnou licenci na výrobu autobusů, které jsou zhotoveny na základě našich technických projektů. Znamená to, že současná výroba autobusů na konstrukční základně firmy SOR je ze strany firmy Solbus podle nás protiprávní.”– konstatoval Petr Hájek, člen představenstva SOR. Po využití možnosti vyřešení vzniklého sporu smírnou cestou se firma SOR rozhodla přijmout právní kroky. „Zadali jsme provést důkladnou právní analýzu. Jsme přesvědčeni, že právo je na naší straně a tento případ je zcela jasným porušením smlouvy a licenčních práv. V současné době jsou přijaty první kroky právní cestou.”– dodal Petr Hájek.
SOR vyhlašuje novou strategii
Vypršení lhůty platnosti licenční smlouvy se Solbusem považuje SOR za dobrý přínos k silnějšímu vstupu na polský trh. Za tímto účelem vznikla společnost SOR Poland se 100% účastí SOR Libchavy (dosavadní zástupce, firma ZNS, bude vykonávat funkci jednoho z dealerů). Firma se zaměřuje zkoncentrovat především na segmentu velkých meziměstských autobusů a snaží se přenést na polský trh dobrou spolupráci se skupinou Veolia Transport (Connex) v Česku. Jedná se mj. o vyplnění mezery na trhu po modelu Axer. SOR tak chce přesvědčit dopravce, aby místo zakoupení jeho nástupce – o něco dražšího Irisbusu Crossway – zvolili levnější model C12, který vychází z podobných komponentů.
První efekty nové tržní strategie jsou již viditelné. Na polských cestách se objevil předváděcí autobus SOR C12 a od firem skupiny Veolia Transport dostal SOR již objednávky na 5 takových vozidel. První autobus se zanedlouho objeví v Sędziszowě Małopolském (Veolia Transport Podkarpacie).
V současné době se firma SOR Poland soustředí na výstavbu servisní sítě, a k tomu využije stávající dopravní provozovny Veolie. Do konce roku vzniknou tři taková servisní střediska: v Sędziszowě Małopolské, Kętrzyně a Tczewě, a v roce 2008 – dalších 6 -7 servisů. Do budoucnosti chce SOR Poland vytvořit síť 15-20autorizovaných servisů a prodej se má pohybovat na úrovni cca 100 autobusů ročně.
SOR na veletrzích Transexpo 2007
Protože se SOR specializuje zejména ve výrobě meziměstských autobusů, výstava firmy na veletrzích Transexpo 2007 se soustředí vlastně na taková vozidla. Hlavním bodem bude první prodaný autobus C12 v Polsku pro Veolia Transport Podkarpacie. Vedle se objeví předváděcí autobus C10,5 v meziměstské verzi s klimatizací a městský nízkopodlážní autobus BN9,5.
Kromě výstavy bude důležitým prvkem aktivity SOR tisková konference, která se uskuteční 19. září 2007 v 15.00 hod., kde se můžeme více dozvědět o výrobcích, ale i o právním konfliktu se Solbusem.