Fotografie ze sbírky J.Pešiny - Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů II Martina Haráka.
V maximálně prosklené karosérii umístil návrhář Otakar Diblík i malou televizi z Tesly, rádio, magnetofon, ledničku, dřez i vařič. Informace upřesnil Jan Neumann.
V maximálně prosklené karosérii umístil návrhář Otakar Diblík i malou televizi z Tesly, rádio, magnetofon, ledničku, dřez i vařič. Informace upřesnil Jan Neumann.
Na stranách www.yore.cz nás zaujala sice již ne aktuální, ale svým způsobem trvalá informace o putovní výstavě 100 Ikon českého designu Vedle Škody 110R, Zetoru Crystal a Tatry 603 se objevil i "směsný" model autobusu Škoda 706 RTO. Ikonou období 1940−1959 byl určitě autobus Š706 RTO LUX určený pro Expo 58 v Bruselu. Z informací jsme vybrali následující - doplnili jsme dalšími z Encyklopedie československých trolejbusů a autobusů II Martina Haráka. Toho jsem se dnes osobně zeptala, kam se autobus poděl - navzdory intenzivnímu zájmu jeho i dalších milovníků veteránů nejsou žádné informace k dispozici. Pokud by někdo ze čtenářů měl nějakou "stopu", děkujeme za ni.
Autobusy typu R(ámový)T(rambusový)O(sobní) se v roce 1958 začaly vyrábět sériově. Luxusní verzi autobusu z řady RTO navrhl inovátorský designér Otakar Diblík v Karose pro bruselské Expo 58. Vytvořil maximálně prosklenou karoserii s determálními skly - vyjímečná je plocha skel na střeše, navrhl celý interiér včetně nových sklápěcích sedadel a dezénu jejich potahových látek. Autobus byl vybaven rozhlasovým přijímačem, televizí (redakce teprve teď pochopila, že svatozář nad autobusem je anténa), magnetofonem, ledničkou, dřezem i vařičem. Na tu dobu opravdu "superluxusní" autobus pro 24 sedících cestujících měl být nasazen po Expu na dálkovou linku z Prahy do Moskvy - k tomu nikdy nedošlo.
K textu na BUSportálu se vyjádřil Jan Neumann, publicista věnující se veteránům zejména na stranách odborných časopisů. K našemu textu má připomínky, za které velice děkujeme a uvádíme je, aniž bychom výše uvedený text upravovali.
Autobusy typu R(ámový)T(rambusový)O(sobní) se v roce 1958 začaly vyrábět sériově. Luxusní verzi autobusu z řady RTO navrhl inovátorský designér Otakar Diblík v Karose pro bruselské Expo 58. Vytvořil maximálně prosklenou karoserii s determálními skly - vyjímečná je plocha skel na střeše, navrhl celý interiér včetně nových sklápěcích sedadel a dezénu jejich potahových látek. Autobus byl vybaven rozhlasovým přijímačem, televizí (redakce teprve teď pochopila, že svatozář nad autobusem je anténa), magnetofonem, ledničkou, dřezem i vařičem. Na tu dobu opravdu "superluxusní" autobus pro 24 sedících cestujících měl být nasazen po Expu na dálkovou linku z Prahy do Moskvy - k tomu nikdy nedošlo.
K textu na BUSportálu se vyjádřil Jan Neumann, publicista věnující se veteránům zejména na stranách odborných časopisů. K našemu textu má připomínky, za které velice děkujeme a uvádíme je, aniž bychom výše uvedený text upravovali.
Mimo jiné uvádíte:.....Vytvořil maximálně prosklenou karoserii s determálními skly - vyjímečná je plocha skel na střeše.........Ta vyjímečnost v ploše skel ovšem není vůbec pravda, takových autobusů se postavilo několik, a již zcela první RTO LUX (1956) měl takto řešené prosklení.
Pokračujete.......měl být nasazen po Expu na dálkovou linku z Prahy do Moskvy - k tomu nikdy nedošlo........ Tento text má v knize i Harák, ale já s ním opět nesouhlasím. I z článku v MJ lze usoudit, že se problematikou autobusů (nejen RTO) zabývám dosti podrobně a musím konstatovat, že jsem žádnou informaci o úvaze nasadit bruselské RTO na linku Praha-Moskva nenašel (nepočítám pouze ústní údaje, které nelze nijak doložit), on by ani pro tyto účely nevyhovoval. Jsem přesvědčený, že se jedná o záměnu s jiným autobusem. V letech 1960-1961 se skutečně postavilo RTO určené speciálně pro linku Praha-Moskva, z hlediska vybavení si s bruselským nijak nezadalo, naopak, bylo vybavené ještě lépe a použily se i další doplňky, aby bus vyhovoval pro zmíněné potřeby (mimo jiné, reflektor nad čelními okny apod.). Linka se nikdy provozně nerozšířila a důvody byly dva: velká vzdálenost a hlavně stav tehdejších vozovek, zvláště na uzemí SSSR. Ovšem autobus existoval a jeho fotografii posílám v příloze, myslím, že nápis na bočnici je dostatečně výmluvný.
Další nepřesnost máte ve fotografiích interiéru, které jste umístili pod text. Nemají popis, a tak to vytváří dojem, že je to interiér výše popisovaného bruselského RTO, a to není.
Fotografie ze sbírky J.Pešiny - Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů II Martina Haráka.
Fotografie ze sbírky J.Pešiny - Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů II Martina Haráka.
Fotografie autobusu určeného na linku Praha - Moskva, kterou BUSportálu zaslal Jan Neumann.