ICOM transport testuje elektrický tahač eActros 600
Zkušenosti z testování eActros: při správné tonáži a jízdním stylu může vozidlo zvládnout i více než 600 kilometrů na jedno nabití baterií. Foto ICOM transport

Elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 600 jezdí zkušebně mezi Holýšovem a Neu - Ulmem, na jedné z nejdůležitějších tras ICOM transport. Ze závodu Daimler Buses na Plzeňsku přepravuje karosérie autobusů do německého Ulmu, kde probíhá jejich finální lakování, montáž motorů a dalších dílů a vybavení interiérů. První zkušenosti z provozu elektrického tahače jsou pozitivní. ICOM transport zvažuje nákup eAcros 600 již příští rok a zároveň vybudování vlastní nabíjecí infrastruktury.

Reklama

Elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 600 jezdí zkušebně mezi Holýšovem a Neu - Ulmem, na jedné z nejdůležitějších tras ICOM transport. Ze závodu Daimler Buses na Plzeňsku přepravuje karosérie autobusů do německého Ulmu, kde probíhá jejich finální lakování, montáž motorů a dalších dílů a vybavení interiérů. První zkušenosti z provozu elektrického tahače jsou pozitivní. ICOM transport zvažuje nákup eAcros 600 již příští rok a zároveň vybudování vlastní nabíjecí infrastruktury.

"ICOM transport dlouhodobě sleduje vývoj v oblasti elektromobility a usiluje o to, být i v této oblasti aktivním a ekologicky odpovědným dopravcem. Hlavním impulzem k testu byla možnost zapůjčení vhodného vozidla – modelu Mercedes-Benz eActros 600, který svým výkonem a kapacitou baterií umožňuje reálné využití v mezinárodní dopravě," uvádí ICOM transport.

Volba testovací trasy nebyla náhodná. Linka Holýšov – Ulm – Holýšov patří mezi klíčové mezinárodní přepravy společnosti, s pevnými termíny a vysokou četností jízd. Vzdálenost trasy se ukázala jako ideální pro ověření možností elektro tahače, a zároveň představuje reálný scénář pro jeho budoucí nasazení. Testování souvisí i s rozvojem nového areálu ICOM v Holýšově, kde do budoucna zvažuje vybudování vlastní dobíjecí infrastruktury.

Cílem testu je posoudit, zda lze elektrický tahač efektivně zapojit do mezinárodního provozu bez zásadních kompromisů v produktivitě. Společnost sleduje především dojezd, spotřebu, délku dobíjení a dostupnost nabíjecích stanic v Německu.

Zkušenosti z prvních jízd jsou velmi pozitivní. „Odezvy od řidiče jsou skvělé. Komfort kabiny, asistenti a celkové jízdní vlastnosti jsou na špičkové úrovni,“ hodnotí ICOM transport. Udávaný dojezd 500–600 km se v praxi potvrdil, a dokonce se ukázalo, že při správné tonáži a jízdním stylu může vozidlo zvládnout i více než 600 kilometrů 

Jedním z největších rozdílů oproti klasickým naftovým tahačům je podle řidičů naprosté ticho a plynulost jízdy. „Naftový motor slyšíte, elektrický jen lehce zabzučí. A akcelerace? Bez řazení, bez prodlev – prostě šlápnete na plyn a jedete,“ zní z jejich hodnocení. Nabíjení tahače probíhá v kombinaci vlastní mobilní stanice v Holýšově a veřejných nabíječek na trase v Německu. Získané zkušenosti ukazují, že dobití z 0 na 100 % trvá přibližně 3,5 hodiny, což se dá dobře sladit s přestávkami řidičů.

Pro ICOM transport má test zásadní význam při plánování budoucích investic. „Ukázalo se, že tato alternativa je pro některé linky vhodná. Nyní vyhodnocujeme náklady, časy přepravy a možnosti infrastruktury,“ uvádí vedoucí nákladní dopravy Jiří Langr. V rámci vyhodnocení se analyzují data z jednotlivých jízd, náklady na dobíjení i transportní časy v porovnání s naftovými vozidly. Cílem je vytvořit model efektivního zapojení e-tahačů do mezinárodního provozu – včetně optimalizace dobíjecích zastávek a harmonogramů jízd.

Zkušenosti z testu:

Elektrický tahač se může stát reálnou alternativou i v dálkové dopravě. ICOM transport proto uvažuje o nákupu eActros 600 již v roce 2026. Zároveň otevřeně zvažuje investice do vlastní dobíjecí infrastruktury a rozšíření flotily o další elektrická vozidla.

ICOM transport


ICOM transport testuje elektrický tahač eActros 600
Nabíjení probíná na vlastní mobilní stanici v Holýšově a na veřejných nabíječkách na trase v Německu. Foto ICOM transport