ICOM transport testoval elektrický tahač eActros 300 v běžném provozu
Tahač Mercedes-Benz eActros 300 během dvoutýdenního testovacího období ujel na trase Kutná Hora - Praha 2 432,5 km a spotřeboval 2091,4 kWh/h. Převezl 451,65 tun materiálu. Spotřeba vždy přímo souvisela s hmotností nákladu, používaným jízdním režimem a vybranou trasou. V kopcovitém terénu se spotřeba snižovala, protože tahač se při cestě z kopce rekuperoval a tedy dobíjel, na rozdíl od běžného naftového, který by v takovémto terénu zaznamenal zvýšenou spotřebu. Foto ICOM transport

Ve spolupráci s Philip Morris ČR a Daimler Truck ČR testoval v provozu první elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 300 na českých silnicích. V kopcovitém terénu vozidlo na rozdíl od klasického naftového tahače svou spotřebu díky rekuperaci snižuje.

Ve spolupráci s Philip Morris ČR a Daimler Truck ČR testoval v provozu první elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 300 na českých silnicích. V kopcovitém terénu vozidlo na rozdíl od klasického naftového tahače svou spotřebu díky rekuperaci snižuje.

ICOM transport dostal jako jeden z prvních příležitost k otestování nového typu elektrického tahače Mercedes-Benz eActros 300 City Tractor v běžném provozu. Testovací jízdy započaly 16. října 2023 přepravou materiálu pro zákazníka Philip Morris na trase Kutná Hora-Praha po dobu dvou týdnů. Dojezd vozidla se dle vydaných údajů pohybuje kolem 220 kilometrů, zatěžkávací test byl proveden s nákladem o hmotnosti 11,5 tun. Vozidlo bylo naloženo v Kutné Hoře, dojelo do obce Nučice (okres Praha-západ), kde byl složen náklad a následně se vydalo na rychlonabíječku na pobočku Mercedes-Benz Truck v pražských Stodůlkách. Následovala trasa zpět do Kutné Hory a příprava vozidla na další den.

Tahač během testovacího období ujel 2432,5 km a spotřeboval 2091,4 kWh/h. Po dobu testování bylo převezeno 451,65 tun materiálu. Spotřeba vždy přímo souvisela s hmotností nákladu, používaným jízdním režimem a vybranou trasou. V kopcovitém terénu se spotřeba snižovala, protože tahač se při cestě z kopce rekuperoval a tedy dobíjel, na rozdíl od běžného naftového, který by v takovémto terénu zaznamenal zvýšenou spotřebu.

Pro testování jsme vybrali trasu, která se nejvíce podobala skutečnému provozu a vyzkoušeli eActros v reálném provozu včetně plného naložení a včasného doručení zboží. Dva týdny testování nám ukázaly, jaké podmínky musíme společně v budoucnu splnit, abychom byli stejně produktivní jako v současnosti. Můžeme konstatovat již nyní, že vozidlo trasu zvládlo a zboží jsme doručili včas, získali jsme důležité informace, které pro nás v budoucnu budou užitečné,“ podělil se o údaje z testování ředitel ICOM transport, Tomáš Cafourek.

S bezemisní mobilitou v našem závodě se nesetkáváme poprvé, už v loňském roce jsme testovali elektrické nákladní vozidlo k přepravě materiálu přímo v našem areálu. I vzhledem k naším cílům v oblasti ochrany životního prostředí jsme velmi rádi, že jsme mohli ve spolupráci s ICOM transport a Mercedes-Benz ukázat, že nízkoemisní nebo bezemisní mobilita není už dnes dosažitelná jen v osobní přepravě, ale i v té nákladní,“ říká Petr Brabec, Manažer Logistiky a Skladování společnosti Philip Morris ČR a.s. a dodává: „v samotné logistice jsme po celou dobu testování nepozorovali rozdíly oproti stávajícímu stavu. Při budoucím využití ale bude zapotřebí vyřešit několik zásadních úkolů – ať už se jedná například o dobudování vysokokapacitních dobíjecích bodů v našich areálech, změnu procesů spojených s nutností delšího času potřebného pro nabíjení a další. Jde ale o úkoly realizovatelné a poměrně snadno dosažitelné.“

Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck ČR, dovozce nákladních vozidel značky Mercedes-Benz, k testování řekl: „Model eActros byl prvním plně elektrickým modelem našeho koncernu, který jsme začali v České republice nabízet a testovat. Tahač návěsů, který máme nyní také k dispozici, je žádané provedení, protože v Čechách je rozvoz zboží mezi výrobci, velkosklady, logistickými areály a koncovými destinacemi nejčastěji realizován právě návěsovými soupravami. Testování u našich nejvýznamnějších zákazníků nám přináší cenné zkušenosti. Po více než ročním provozu naší flotily elektrických testovacích vozidel, která již najezdila desetitisíce km, můžeme říci, že převážná většina našich zákazníků hodnotí tato vozidla jako plně použitelná v běžné praxi a jejich dojezd většinou jako akceptovatelný. Navíc, nedávno jsme představili novou generaci tahače návěsů eActros 600 s dojezdem v soupravě přes 500 km. Největší brzdou rychlejšího rozšíření bateriových nákladních vozů je nyní nedostupná nabíjecí infrastruktura, a to hlavně z toho důvodu, že nabíjecí stanice, které jsou v ČR již k dispozici, nejsou prostorově navrženy pro příjezd a dobíjení nákladních vozů. V tomto ohledu jsme v kontaktu s odpovědnými institucemi a doufáme, že nový akční plán čisté mobility od roku 2024 podpoří, a tím výrazně urychlí nejen výstavbu vhodných nabíjecích stanic, ale také pořízení nákladních vozů.“

Testování elektrického tahače od Mercedes-Benz Truck představuje důležitý milník ve vývoji elektromobility v Česku. Pro ICOM transport toto není první zkušenost s elektromobilitou, již v minulosti testoval elektrické autobusy. Dopravní uskupení nyní využívá pro provoz městské hromadné dopravy v Jablonci nad Nisou 27 hybridních autobusů, z toho 23 vozů Mercedes-Benz Conecto hybrid a 4 minibusy Iveco Rošero hybrid.


ICOM transport testoval elektrický tahač eActros 300 v běžném provozu
Philip Morris v samotné logistice po celou dobu testování eActros nepozoroval rozdíly oproti stávajícímu stavu. Při budoucím využití ale bude zapotřebí vyřešit několik zásadních úkolů: dobudování vysokokapacitních dobíjecích bodů, změnu procesů spojených s nutností delšího času potřebného pro nabíjení a další. Foto ICOM transport