Historicky největší výběrové řízení na autobusové dopravce je u konce
Od prosince 2024 přijde změna v autobusové dopravě ve Středočeském kraji, která bude na první pohled vidět na vzhledu autobusů. Ilustrační foto PID

Středočeský kraj udělal poslední krok ve vyhodnocení veřejných zakázek. Úspěšní dopravci zahájí provoz autobusové dopravy 1. prosince 2024. Na řadě je železniční doprava.

Středočeský kraj udělal poslední krok ve vyhodnocení veřejných zakázek. Úspěšní dopravci zahájí provoz autobusové dopravy 1. prosince 2024. Na řadě je železniční doprava.

Krajští zastupitelé schválili 26. června vybrané dopravce z výběrových řízení na autobusové dopravce v posledních třech vlnách ze čtyř. První vyhlášená oblast, resp. vybraní dopravci, prošli zastupitelstvem už na jaře a pravomocně je tato část ukončena. Dopravci by měli od 1. prosince 2024 zajišťovat obslužnost po dobu deseti let. Ve třech posledních vlnách kraj soutěžil obslužnost sedmadvaceti oblastí. S celkovým objemem 30 miliard korun jde o historicky největší soutěž na autobusové dopravce v dějinách ČR a vůbec první v historii kraje.

Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách probíhaly ve čtyřech vlnách, celkem bylo soutěženo pětatřicet oblastí. Nabídky byly hodnoceny na základě nejnižší nabídkové ceny. Některé oblasti zadával kraj společně s hlavním městem Prahou.

"Co mne těší nejvíce, je transparentnost celého procesu. Díky této soutěži ušetří kraj takřka 400 milionů Kč ročně a cestující tak získají v celém kraji moderní nízkopodlažní a klimatizované autobusy vybavené sčítacími rámy a informačním systémem.  Uspořené peníze nám umožní další investice do veřejné dopravy - a to do modernizace středočeského železničního parku," uvedl Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.

Vybraní dopravci pro jednotlivé oblasti:

 První vlna, pravomocně ukončena a mohou být uzavřeny smlouvy:

    Kladensko – ČSAD MHD Kladno
    Hostivicko – ČSAD MHD Kladno
    Rakovnicko – Transdev Střední Čechy
    Mníšecko – ČSAD Benešov
    Mnichovohradišťsko – Okresní autobusová doprava Kolín
    Líbeznicko – ČSAD Střední Čechy
    Velvarsko – Autobusy Karlovy Vary
    Hořovicko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY

Druhá vlna

    Příbramsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
    Sedlčansko – ZDAR, Žďár nad Sázavou
    Vlašimsko – ČSAD Benešov
    Říčansko – ČSAD POLKOST
    Zdibsko – ČSAD Střední Čechy
    Úvalsko – ČSAD POLKOST
    Dolnobřežansko – UMBRELLA CITY LINES
    Kolínsko – ČSAD POLKOST
    Nymbursko – Okresní autobusová doprava Kolín

Třetí vlna

    Horoměřicko – ČSAD MHD Kladno
    Slánsko – ČSAD Slaný s.r.o.,
    Berounsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
    Čáslavsko – ARRIVA autobusy
    Kostelecko – ARRIVA CITY
    Mladoboleslavsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
    Rožmitálsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
    Neveklovsko – ČSAD Benešov
    Českobrodsko – Okresní autobusová doprava Kolín
    Mělnicko – ČSAD Střední Čechy

Čtvrtá vlna

    Stochovsko – ČSAD MHD Kladno
    Štěchovicko – MARTIN UHER
    Jílovsko – ARRIVA CITY
    Voticko – ČSAD Benešov
    ČSAD Benešov – Sázavsko
    Brandýsko – ČSAD Střední Čechy
    Kutnohorsko – ARRIVA autobusy
    Poděbradsko – ARRIVA autobusy

Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo v pondělí 26. června také Strategii budoucího zajišťování železniční dopravy. "Tato strategie říká v kostce následující:

  • Během příštích 3 let dojde k modernizaci prakticky veškerého vozového parku na středočeských lokálkách. Vozy 810 se tak odeberou do muzea a nahradí je zánovní vozy Stadler RS1, Alstom Lint a RegioFox, které jsou nízkopodlažní, klimatizované a s prostorem pro kola i kočárky,
  • V roce 2024 vyhlásíme soutěž na zcela nové dopravce pro tratě  070 (směr na Mladou Boleslav přes Všetaty), 120 (Praha – Lužná u Rakovníka – Rakovník), 121 (Hostivice – Podlešín), 122 (Praha – Hostivice – Rudná), 210 (Posázavský Pacifik). Vítězní dopravci na těchto tratích budou jezdit mezi roky 2025-2035. Cestující budou opět jezdit nízkopodlažními klimatizovanými vlaky s prostory pro kola a kočárky.
  • V roce 2024 rovněž vyhlásíme největší železniční soutěž v historii krajů a to na dopravce provozující vlaky na hlavních koridorech v letech 2029-2044. Tato soutěž přinese cestujícím zcela nové soupravy EMU 400 (cca o 1/4 větší kapacita než stávající CityElefanty) kombinované se soupravami CityElefant. Objem této zakázky dosáhne v průběhu příštích 30 let částky takřka 60 miliard Kč.

Dopravní obslužnost ve Středočeském kraji bude v krátké době patřit mezi systémy s nejmodernějšími vozidly ve střední Evropě. Bolestivé reformní kroky posledních dvou a půl roku tak začínají přinášet své ovoce," komentuje Petr Borecký jednání dnešního Zastupitelstva.